معرفی شرکت Weiss Engineering

معرفی شرکت Weiss Engineering

دوشنبه 25 سپتامبر 2006
/ / /
Comments Closed
weiss.jpg

یک شرکت سوئیسی به مدیریت آقای Daniel Weiss که در زمینه ساخت DAC فعالیت داره. آقای Daniel Weiss هم مدیر و هم طراح این شرکت بوده که در گذشته در شرکت معروف Studer Revox (بخش PCM Lab) کار میکرده. شرکت Studer Revox رو اکثر کسانی که در Pro Audio فعالیت دارند میشناسند. این شرکت تجهیزات استودیویی پیشرفته طراحی میکنه و صدا و سیمای ایران هم زمانی مشتری این کمپانی بود. آقای Daniel Weiss در سال 1984 اساس شرکت خودش رو بنیان نهاد و شروع به فعالیت در زمینه طراحی A to D و D to A نمود و در حال حاظر هم برای Pro Audio تجهیزات استودیویی طراحی میکنه و هم برای Audiophile ها محصول میسازه. یکی از دلایل علاقه من به این کمپانی اینه که فقط در حیطه تخصصش محصول میسازه و پا رو فراتر از اون نمیگذاره. مجله TNT-Audio و Enjoy The Music هر کدام مصاحبه ای با این طراح داشتند که میتونید اونها رو اینجا و اینجا بخونید. آقای Weiss مطالب جالبی رو در مصاحبه عنوان کردند که میتونه خوندنی باشه. محصول اصلی این کمپانی برای Audiophile ها یک مبدل دیجیتال به آنالوگ هست که Weiss Medea نام داره و قیمتش 13k دلار هست. این مبدل سیگنالهای دیجیتال از وضوح 16 بیت و فرکانس بازبینی 44.1k هرتز رو تا 24 بیت با فرکانس 192k هرتز با مدولاسیون PCM میپذیره. در نتیجه CD معمولی و DVD-A رو decode میکنه اما اطلاعات DSD یعنی SACD رو نمیتونه به آنالوگ تبدیل کنه. دلیل دیگه ای که باعث شده این کمپانی رو معرفی کنم همین مساله بوده چرا که طراح بخوبی میدونه با یک هزینه مشخص ، دستگاه بهتره یک کار رو انجام بده نه چند تا کار رو و این DAC فقط اطلاعات PCM رو رمزگشایی میکنه. جالب اینجاست برخلاف اکثر DAC ها این مبدل از دو لایه تصحیح خطای Jitter استفاده میکنه و تمام سعی طراح بر این بوده که حساسیت کیفیت سیگنال خروجی رو به مساله Jitter سیگنال ورودی بیاره پایین. لایه دوم تصحیح Jitter یک PLL هست (مخفف Phase Lock Loop) و پردازش دیجیتال در یک Shark DSP پیشرفته انجام میشه ، در طبقه تبدیل هم از دو AD1853 موازی استفاده شده. در طبقه آخر یک آمپلی فایر Class A با خروجی نزدیک 16 ولت قرار داره شده است. کسی این DAC رو در ایران نداره و منم صداش رو نشنیدم اما چیزی که توجه من رو جلب کرده پاسخ آزمایشگاهی مدار این مبدل هست که میشه گفت با رقبای 30k دلاری خودش برابری میکنه و حتی در بعضی پارامترها بهتره. Stereophile نتیجه تست ها رو اینجا گذاشته ، میتونید ببینید. این DAC نیاز به بیش از 500 ساعت زمان برای Break-in نیاز داره و اونچه که تحلیل گران در مورد این مبدل گفتند بشرح زیر بوده :

صدای فوق العاده تمیز ، جزئیات بسیار زیاد صدا با نویز زمینه خیلی کم ، گسترش فرکانسی زیاد بخصوص در فرکانسهای پایین ، صدای Neutral بدون Coloration

مجله Stereophile هم در سال 2003 این مبدل رو تحلیل کرده توسط آقای Kalman Rubinson که فکر میکنم تحلیل خوبی نبود و میتونست خیلی بهتر از این بنویسه و دقیق تر این مبدل رو معرفی کنه. مجلات دیگه هم چیزهایی نوشتند و آدرسشون اینجاست :

Weiss Medea D/A Converter – TNT-Audio (2004-09)
Weiss Engineering Medea D/A Converter – Ultra Audio (2003-11)
Weiss Engineering Medea D/A Converter – SoundStage (2003-10)
Weiss Medea D/A Processor – Stereophile (2003-02)

Weiss Jason and Medea – 6moon (2007)

آدرس سایت کمپانی http://www.weiss-highend.ch میباشد.

Comments are closed.