تحلیل کابل Choseal

تحلیل کابل Choseal

سه‌شنبه 12 سپتامبر 2006
/ / /
Comments Closed

میشه گفت این review بیشتر یک مقایسه هست تا تحلیل کامل کابل Choseal مدل BB-5605.

سیستمی که کابل در آن تست شد سیستم خودم بود.

کابلهایی که قبلا از آنها استفاده کردم عبارت بودند از :

Accuphase Interconnect 1.0m – 150$

Transparent Cable Link 1.0m – 300$

Van Den Hul The Second 0.6m – 220$

کابل Choseal یک متر طول داشت و به رنگ مشکی بود. یک نویز گیر هم وسط کابل تعبیه شده بود و در یک بسته بندی خوب قرار داشت. قیمت کابل 110 دلار و ساخت کشور چین بود. چین در بازار های فای هم وارد شده و فعالیت های خوبی داشته. قبل از این کابل سری محصولات شانلینگ رو شنیده بودم که هر کدوم در در کلاس قیمتی خودش خوب بود بخصوص مدل T100 از سری سورس دیجیتال.

کابل رو به سورس Accuphase DP-55v و آمپلی فایر Krell -300il وصل کردم . در اولین برخورد صدا آروم بود و من با خطایی در صدا مواجه نشدم و صدا حالت کنترل نشده و از دست رفته نداشت. برام جالب بود چون اکثر کابلهای ارزان تو سیستم Full range بدون خطا صدا رو منتقل نمیکنند. اسپیکر Dynaudio به upstream حساس هست و براحتی اشکالات صدا رو نشون میده در نتیجه حس کردم باید کابل خوبی باشه. طبق تجربه قبلی باید کابل یه 200 ساعتی تو سیستم میموند تا دوره اولیه اش طی بشه اما صدا خیلی سریع بعد 24 ساعت به یک حالت پایدار رسید. حدس میزنم این کابل در کمپانی Warm up شده باشه چرا که صدا از لحاظ هارمونیکی تقریبا کامل بود و بافت صدا مشکلی نداشت.

همانطور که گفتم نوشته های زیر یک تحلیل کامل نیست بلکه بیشتر یک مقایسه هست چرا که نه سیستم من رفرنس هست و نه کابلهای قبلی مورد آزمایشم رفرنس بودند. اما با توجه به آشنا بودن گوش خودم با سیستم و تجربه های قبلی سعی کردم اثر کابل رو روی صدا مشخص کنم.

کابلی که الان از اون استفاده میکنم کابل Van Den Hul مدل The Second هست که تماما از کربن ساخته شده و کابل مورد تست و کابل Transparent هر دو از مس خالص OFC ساخته شده اند. کابل Accuphase هم گرچه قیمتی بالاتر از Choseal داشت اما حتی در کلاس صدای Choseal هم نبود.

اما مقایسه VDH و Choseal :

در نگاه اول بیشترین تفاوت برمیگشت به مساله Neutrality که کابل Choseal هم Neutral تر بود و هم گسترش فرکانسی بیشتری داشت. صدا هم در ناحیه پایین گسترش و کنترل بیشتری داشت و هم در ناحیه بالا گسترش یافته تر بود. اصولا کابلهای کربنی و هایبرید در مقایسه با کابلهای مسی و نقره ای پهنای باند کمتری دارند و صدا محدود تر شنیده میشود. مساله بعدی تصویر صدا Soundstage بود که عمق و ابعاد صدای Choseal بیشتر از VDH بود. فضای ساخته شده حجم بیشتری داشت و در این فضا استرینگ های صدا تمرکز و Focus بیشتری داشتند. صدا با Choseal حالت Sharp تر و متمرکزتری داشت اما صدای VDH حالت Round تر و غیر متمرکزتری داشت. این حالت در مقایسه Solidstate و Tube هم وجود دارد و سیستمهای Solid بخاطر سرعت بیشتر صدای Sharp تری دارند و Tube ها حالت Round تر و Sweet تر. با اینکه دقت بیشتر با سرعت بیشتر رابطه داره اما خیلی ها صدای Round تر رو بیشتر دوست دارند. شاخص مهم دیگه پاسخ فاز کابل در حوزه فرکانس هست که روی مشخصه صدا در Stage تاثیر میگذاره و اگه این مشخصه خطی نباشه صدا حالت طبیعی خودش رو از دست میده. هر چقدر طول کابل بیشتر باشد حتی بدون جبران ساز مساله پاسخ فاز مهم تر میشه چرا که با افزایش طول کابل میزان اثر سلفی و خازنی کابل بیشتر میشه. بعضی کمپانی ها از جبران ساز استفاده میکنند تا این اثر سلفی و خازنی رو کم کنند اما بیشتر مواقع پاسخ فاز سیستم تغییر میکنه و صدا یه جورایی از حالت طبیعی فاصله میگیره. من جبران سازها رو دوست ندارم و فکر میکنم استفاده کردن از حداقل طول کابل بهترین راه حل هست. خوشبختانه کابل Choseal از جبران ساز استفاده نکرده و شکل صدا حالت طبیعی داشت. صدای سیستم از سکوت بیشتری برخوردار و نویز زمینه کمتر بود. شاید نویزگیر و شاید هم شیلد مناسب عامل این مساله بود. صدا نسبت به VDH وزن بیشتری داشت و در مجموع بخاطر گسترش بیشتر انرژی بیشتری منتقل میشد. وضوح صدا و توزیع انرژی در نواحی فرکانسی بهتر بود و جزئیات بیشتری از صدا بگوش میرسید. وضوح و گسترش بیشتر با کنترل خوب صدا و عدم بیرون زدگی و نا آرامی همراه بود. خیلی از مواقع یک کامپوننت بشما وضوح و گسترش فرکانسی بیشتری میده تا جزئیات رو بهتر بشنوید اما اون آرامش لازم در صدا رو بشما نمیده. کابل Choseal حالت Forward و تیز نداشت. صدا در ناحیه پایین شفاف تر و کنترل شده تر بود و صدا در ضربات Bass فوروارد نمیشد. انرژی صدا در ناحیه باس بیشتر شده بود اما بخاطر توزیع درست، صدا راحت بگوش میرسید اما کابل VDH در این قسمت کمی مشکل داشت، هم وضوح کمتری داشت و هم تا حدی حالت Boom در ناحیه پایین داشت. صدا در ناحیه بالا با Choseal از فضای بهتری برخوردار بود و در عین گسترش اصلا grain نداشت و صدا راحت و airy پخش میشد. رکورد خوب، بهتر و رکورد بد بدتر پخش میشد و صدا سانسور نمیشد اما VDH حساسیت کمتری داشت و در ناحیه بالا Roll off تر بود. در مورد کاراکتر داشتن صدا که مربوط به ساخت یک کامپوننت میشه باید گفت کابل چینی اصلا حالت Cheap نداشت و کاراکتری رو به صدا اضافه نمیکرد و حالتی تمیز و خالی از اعوجاج Distortion داشت.

اما مساله مهمی که گوش من به اون حساس هست بافت Texture صداست در ناحیه وسط و بالا. کابلها میتونند تاثیر زیادی در این بخش داشته باشند. هر چقدر یک کامپوننت Musical تر باشه بافت صدای نرم تر و بهتری داره و در دراز مدت گوش رو خسته نمیکنه. قضاوت در این مورد تو سیستم من کمی مشکل هست چرا که من هم از سورس دیجیتال استفاده میکنم و هم سیستم کاملا Neutral ندارم. مساله Texture صدا به سازگاری هم بستگی داره و ممکنه یک کابل در یک سیستم باعث بشه صدا بسمت بهتری بره و در یک سیستم دیگه بسمت بدتر. در این مورد مقایسه دو کابل به سیستم وابسته میشه. کابل VDH در سیستم من بافت صدای بهتری داشت و صدا در ناحیه وسط حالت Sweet تری داشت. کابلهای کربنی با سورس های دیجیتال و آمپلی فایر Solidstate بهتر جواب میدهند ولی ممکنه در سیستمهای آنالوگ مبتنی بر لامپ خوب جواب ندهند. اینها بیشتر وابسته به مساله Matching هست و اکثر Audiophile ها برای Tune کردن و Setup نهایی از کابلها استفاده میکنند تا به یک صدای بالانس و خوب برسند. بعضی کمپانی های سازنده کابل هم برای مدلهای Solid و Tube هرکدام پیشنهادهای خاصی دارند. در هر حال صدای VDH بافت بهتری داشت و صدا رو از این جهت بهتر Render میکرد. نکته آخر مساله Timing صدا بود که هر دو کابل خوب جواب دادند و خطایی نداشتند فقط کمی در Complex music صدای Choseal راحت تر پخش میشد.

نتیجه اینکه Choseal خطایی در صدا نداره و از نظر قیمتی در مقایسه با سایر کابلها عالیست. بنظر میرسه چین میخواد قیمتها رو به یک سوم کاهش بده.

با تشکر از آقای امیدوار و همکاری صمیمانه ایشان.

Comments are closed.