دوره گذرا Break-in Time

دوره گذرا Break-in Time

سه‌شنبه 12 سپتامبر 2006
/ / /
Comments Closed

هر دستگاهی، هنگامی که از حالت آکبند خارج میشه احتیاج به یک زمان معین کارکرد داره تا از حالت اولیه دربیاد. حتی کابلها هم همینطورند و همه قسمتها برای رسیدن به یک حالت بهینه نیاز به یک دوره اولیه دارند. نمیشه گفت این یک قانون هست اما با تجربه من هر چقدر ساخت یک کامپونت بهتر باشه زمان بیشتری لازم داره تا به یک حالت پایدار برسه. هر کامپوننتی یک خصوصیت صدا رو در ابتدا از خودش نشون میده و این خصوصیت با کارکرد بیشتر کم رنگتر میشه. مثلا کابلها در شروع خیلی حالت خشک Dry Sounding دارند و بافت Texture صداشون خوب نیست و صدا Micro Dynamic نداره بعلاوه اینکه تو فرکانسهای پایین هم گسترش و ریتم ندارند اما بمرور بهتر میشوند. البته همه کابلها ممکنه در ابتدا اینگونه نباشند اما بهر حال هر کامپوننتی در ابتدا یه حالت خاصی داره که بمرور خوب میشه. یکی از مهمترین پارامترهای دمو همین مساله هست. باید دقت کنید اگه کسی برای شما دمو گذاشته دستگاهش خوب کارکرده باشه و گرم شده باشه و اگه شما چیزی رو خریدید حداقل 200 ساعت باید صبر کنید تا بتونید در مورد صدا حرف بزنید. علی رغم توصیه کمپانی ها برای کارکرد مثلا 40 ساعت باید بگم با تجربه من هر دستگاهی حتی یک کابل Interconnect نیاز به حداقل 200 ساعت زمان داره و من فکر میکنم 300 ساعت زمان معقولی هست. البته بعضی دستگاهها حتی تا 500 ساعت هم نیاز دارند تا به یک حالت پایدار برسند و واقعا صداشون (اگه روزی 5 ساعت سیستم رو روشن نگه دارید) بعد از سه ماه  Break-in میشه. تعجب نکنید برای امتحان یک کابل Kimber سری KS بخرید ببینید آیا قبل 500 ساعت درست صدا میده یا نه.

مساله دیگه اینکه حتی بعد از دوره اولیه برای سرحال نگه داشتن صدا بهتره سیستم تو یک دوره طولانی خاموش نمونه و چه بهتر که روزانه حداقل یک ساعت کار کنه چون خاموش موندن طولانی مدت روی صدا تاثیر میگذاره و باز مدتی طول میکشه صدا به حالت پایدار برسه. رومی همیشه سیستمش روشنه.

در مورد صدای Break-in نشده کامپوننتها مشخص ترین مساله بافت صداست. شما از سیستم Warm up نشده یک صدای غیر rich از لحاظ هارمونیکی و کم تحرک با Micro Dynamic کم دارید و احساس میکنید صدا اون راحتی و rich بودن رو نداره.

سخت ترین کار Warm up کردن اسپیکر و Power Amp هست که یه راه حلهایی دادند (مثلا دو تا اسپیکر رو روبروی هم بدون فاصله از هم قرار بدید و سیگنالهای دو کانال با هم 180 درجه اختلاف فاز داشته باشند) اما بهرحال همه اعضای خانواده در دوره گذرا صدا رو میشنوند. من برای Power Amp دو تا امپدانس 4 اهم درست کردم تا بدون سرو صدا سیستم کار بکنه اما اسپیکر رو نمیدونم باید چکارش کرد.

برای Warm up بهتره Transport سیستم کار نکنه و سیگنال دیجیتال رو از کامپیوتر بگیرید و به DAC سیستم بدید. خلاصه اگه شما هم وقتی Upgrade میکنید مثل من عجله برای شنیدن داشته باشید Warm up چیز زمانبری هست.

Comments are closed.