مفهوم سازگاری Matching

مفهوم سازگاری Matching

سه‌شنبه 12 سپتامبر 2006
/ / /

میشه سازگاری رو فقط یک چیز دانست اونم صدای خوب از کل سیستم . میشه به دو بخش تقسیم کرد مثل سازگاری از نظر کیفیت صدای خروجی و سازگاری از نظر الکترونیکی که در نهایت سازگاری از نظر الکترونیکی زیر مجموعه همون سازگاری برای کیفیت صدا قرار میگیره. البته من ترجیح میدم کمی قضیه رو بازتر کنم و این مفهوم رو به چند بخش تقسیم کنم. منظور از عبارت “سازگاری از نظر الکترونیک” به مفاهیمی چون امپدانس خروجی طبقه پیشین و امپدانس ورودی طبقه بعدی و یا “فیدبک منفی” برمیگرده که دو تا کامپوننت باید با هم سازگار باشند. منظور از عبارت “سازگاری از نظر صدا” به سازگاری دو کامپوننت از نظر جنس و خصوصیت صدا برمیگرده که در نهایت باید صدای مجموعه خوب باشه.
1. سازگاری آکوستیک اتاق با بلندگو از نظر صدا
2. سازگاری الکترونیک سیستم (کل کامپوننتهای سیستم غیر از بلندگو) با بلندگو از نظر صدا
3. سازگاری الکترونیک سیستم (کل کامپوننتهای سیستم غیر از بلندگو) با بلندگو از نظر  الکترونیک
4. سازگاری کامپوننتهای الکترونیکی سیستم با هم از نظر  صدا
5. سازگاری کامپوننتهای الکترونیکی سیستم با هم از نظر  الکترونیک
در مورد اول باید به مشخصه های بلندگو و اتاق توجه داشت. یک بلندگوی 3way بزرگ رو نمیشه تو یک اتاق کوچک گذاشت و یک بلندگو با باس محدود رو در اتاق بزرگ گذاشتن و در فاصله دور از بلندگو نشستن کار منطقی نیست. بعضی بلندگو ها پترن خوبی ندارند و به آکوستیک اتاق حساس هستند، نباید اونها رو در محیط پر بازگشت گذاشت . در این مورد بعدا بیشتر توضیح میدم.
در مورد دوم باید بگم از نظر من هر بلندگو و هر سیستم الکترونیکی (اعم از Pre یا Power یا …) یک مشخصه صدا داره که با جمع شدن همه مشخصه ها باید به یک صدای خوب برسیم. هنوز نفهمیدم آیا این مساله رو میشه با تحلیل فرکانسی درک کرد یا نه اما بعضی ها معتقدند اگر پاسخ فاز سیستمها هم خوانی داشته باشه و پهنای باند طبقه قبلی بیشتر از طبقه بعدی باشه صدای بهتری داریم. اما من نمیدونم چقدر این مطلب درست هست اما تجربه ام میگه بخشها باید بشکلی خوب با هم کنار بیایند. مثالهایی هم از سازگاری هست. مثلا میگن B&W و Apogee با Krell خوب جواب میده و Dynaudio با Plinius .
مساله سوم بر میگرده به سازگاری Power Amplifier  با بلندگو از نظر جریان دهی و فیدبک منفی. مثلا اگه امپدانس اسپیکر بین 4 و 8 تغییرات داره و تغییرات فاز امپدانسیش هم زیاده بهتره از یک Power با توان درایو 8 و 4 و 2 استفاده بشه. در مورد این بخشها بعدا بیشتر توضیح میدم.
مساله چهارم به همخوانی جنس صدای کامپوننتها برمیگرده که باید به هم همخوانی داشته باشند. مثلا تاکید میکنند کابل Interconnect بهتره از جنس کابل اسپیکر باشه و یا Pre و Power از یک مارک انتخاب بشه.
مساله پنجم هم به سازگاری الکترونیکی برمیگرده. مثلا Pre بتونه Power رو درایو کنه یا کابل Interconnect اثر سلفی و خازنی زیادی نداشته باشه تا Pre بتونه راحت به power جریان بده.
باید بگم در مورد خرید سیستم بعد از مساله آکوستیک باید سازگاری رو مد نظر قرار بدیم چون یک سیستمی که خوب جمع شده میتونه از سیستمی با چند برابر قیمت خودش که خوب جمع نشده بهتر صدا بده و ارزش Musicality بیشتری داشته باشه. به این مساله خیلی باید توجه داشت. سازگاری در همه قسمتهای عبور سیگنال باید لحاظ بشه تا در مجموع صدای خوبی داشته باشیم.

One Comment