اولین چیزی که باید بدانید

اولین چیزی که باید بدانید

یکشنبه 10 سپتامبر 2006
/ / /

ممکنه خرید یک سیستم پانصد میلیون تومانی هم به شما اون چیزی رو که میخواهید نده. خوب بهتره بیشتر توضیح بدم. ما دو نوع نگاه به استفاده از سیستم صوتی داریم :

۱. آنالیز صدا برای صدابرداران و تدوین گران در استودیو

۲. لذت بردن از شنیدن موسیقی برای افراد Audiophile

مساله اینجاست که ممکنه یک سیستم صوتی خیلی گران صدا رو خیلی دقیق با جزئیات زیاد پخش کنه اما صدای اون رو شما دوست نداشته باشید و اون سیستم بدرد کار یک مهندس صدا بخوره اما یه سیستم ارزان تر صدا رو با دقت کمتر اما شنیدنی تر پخش کنه و شما صدای اون رو بیشتر دوست داشته باشید. تعجب نکنید چون اونچه که حس شنیداری ما رو راضی میکنه فقط دقت دستگاه درباز آفرینی صدا بر اساس پاسخ دستگاه زیر اسیلوسکوپ آزمایشگاه نیست. منظورم این نیست که همه دستگاه های دقیق شنیدنی نیستند اما مساله اینجاست که صدا پارامترهای زیادی داره و ممکنه اون چیزی که شما رو راضی کنه در یک دستگاه خیلی گران هم نباشه. اگه شما یک دوستدار موسیقی هستید و دلتون میخواد از شنیدن موسیقی بیشتر لذت ببرید باید بدانید اولین قدم برای رسیدن به هدف شناختن سلیقه خودتون هست.

نباید حرف مجلات، تبلیغات، قیمتهای بالا، مارک های با اعتبار، توصیه دیگران و حرفهای تحلیلگران صدا براتون مهم باشه. شما باید بتونید خودتون انتخاب کنید و برای این مساله باید با آگاهی سلیقه خودتون رو بدرستی بشناسید. شناختن سلیقه با تجربه و شنیدن طولانی مدت سیستمها در محیط و شرایط مناسب دمو بدست میاد. هر چقدر بیشتر شنیده باشید بهتر میتونید بفهمید چه صدایی رو دوست دارید.

تو خارج هر ساله نمایشگاههای زیادی برپا میشه تا علاقه مندان صدای سیستمهای مختلف رو تجربه کنند و بتونند تصمیم بگیرند هر چند حتی تو کشورهایی مثل آمریکا هم عده زیادی دقیقا نمیدونند چی دوست دارند. تو ایران این کار خیلی مشکل تره و هم محیط آکوستیکی خوب کم هست و هم شرایط دمو مناسب زیاد نیست اما بهرحال علاقه مندانی هستند که تو ایران میدونند چی دوست دارند.

حرف آخر اینکه اگه از صدایی خوشتون نیومد به هیچ وجه خودتون رو گول نزنید و اگه از صدایی خوشتون اومد سعی کنید اون سیستم رو برای چند دفعه و زیاد بشنوید. اگه هم صدا شنیدنی بود و هم در دراز مدت خسته نشدید میتونید از فروشنده بخواهید اون دستگاه رو تو خونه شما برای انتخاب نهایی دمو کنه.

2 Comments

  1. hooman پنجشنبه 31 جولای 2008 14:05

    با اینی که گوشمان مبنای انتخاب باشد موافقم و سلیقه ها را نیز مهم میدانم . مثلااگر مایلیم که صدای پدال ها در بلند گو ها / یک اجرای زنده را تداعی کند مسیر با انی که قصد داریم یک صدای soft را گوش بدهیم متفاوت است.بهتر نیست قابلیت ها در اجزای سیستم در ماکزیمم باشد؟

  2. hooman پنجشنبه 14 آگوست 2008 16:43

    قشری از علاقمندان های فای وجود دارد که خود با داشتن اطلاعات مونتاژ
    الکترونیک می تواند با تهیه قطعاتی مانند تیوب ها و ترانسفورمرها و حتی pot هایی از کارخانه معروف وارد مسیر مونتاژ یک امپ بر روی یک شاسی ابکاری شده بشود.با اعتقاد به اینکه خصوصیات موزیکال یک تیوب از قبل از سوی سازنده اماده وتعریف شده است و البته پرهیز ازترافیک اجزا ی الکترونیکی شاید بتوان با قیمتهای بالای امپ مورد علاقه مقابله کرد .البته ان هم زیاد ارزان نیست و قیمت نزدیک به 1000 دلار برای فقط یک لامپ موزیکال nos مانند 300ب.قیمت های پاین تر برای اینtube به شرط ساخت در کشورهای چین و روسیه موجود است.
    چنانچه به خطا در مونتاژ تعداد کم اجزا گرفتار شویم چگونه می توان به موقعیت یک amp با تعداد زیاد قطعات اعتقاد اورد .

Post a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*