شو صدا در استودیوی آوین آوا

شو صدا در استودیوی آوین آوا

دوشنبه 9 اکتبر 2006
/ / /
show.jpg

جمعه چهاردهم مهرماه ساعت هفت در استودیوی آوین آوا مراسمی برای دمو ، تست و معرفی چند محصول جدید برپا بود. دوستداران صدا از استودیو های مختلف بهمراه دیگر اعضای آوین آوا حضور داشتند. دمو مربوط میشد به سیستم مبتنی بر بلندگوی Manger مدل 107 و الکترونیک رفرنس Shanling . جمعیت نسبتا برام آشنا بود ، دکتر کیهانی ، مهندس قادرپناه ، مهندس سلیم زاده ، دکتر روحانی ، آقای امیر جلالی ، آقای پورسرخ و بخش فنی آوین آوا آقای مهندس تیموری. جلسه با صحبتهای آقای وحید صفوی زاده شروع شد و ایشان توضیحاتی را در مورد برنامه دادند. برای شروع قرار شد در مورد دو مدل جدید و رفرنس Shanling یعنی سورس T500 و آمپلی فایر A500 صحبت کنم و در ادامه به مبحث نویز و هام در سیستمهای صوتی بپردازم. در بخش اول در مورد مشخصات دو دستگاه توضیحاتی دادم و تا حدی مفهوم هر یک از مشخصه ها رو بیان کردم. سورس T500 خصوصیات جالبی داشت و از دو تا PCM1704 بطور موازی در هر کانال استفاده میکرد ، در طبقه آخر هم از لامپ مدل EH6922 بهره میبرد. سیستم از upsampling استفاده میکرد و در بخش پردازش دیجیتال دیتای DSD هم رمزگشایی میشد. این سورس هم CD معمولی رو میخونه و هم SACD رو. بخاطر کارکرد کم (کمتر از 40 ساعت) از آقای امیدوار خواستم دمو با T300 انجام بشه و در انتها از SACD اون قطعاتی پخش بشه. آمپلی فایر A500 قلب صدای سیستم رو شکل میداد و برای درایو بلندگو از 12 تا ترانزیستور Sanken در هر کانال بشکل موازی در طبقه آخر استفاده میکرد. Power Supply ها در دو بخش Pre و Power از هم جدا بودند تا سیستم بهتر به مدارات جریان بده و تا 20 وات اول این آمپلی فایر در مد Class A کار میکنه. با بیشتر شدن توان سیستم به Class A/B میره تا توان حرارتی بالا ایجاد نشه. این آمپلی فایر تا به 2 اهم هم جریان میده و از نظر درایو بلندگو هیچ مشکلی نداره. بنظر من مشخصات این آمپلی فایر خیلی به Krell 400xi نزدیک هست. آمپلی فایر زیاد کار نکرده بود اما صدا خوب بود و حالت خشک و unrich نداشت. البته با کارکرد بیشتر پوسته صدا طراوت بیشتری پیدا میکرد و صدا از لحاظ هارمونیکی کامل تر میشد. اولین چیزی که به نظر میرسید کنترل کامل آمپلی فایر بر روی بلندگو بود بخصوص در Bass Line که ضربات بخوبی رندر میشد ، بدون پراکندگی و بهم ریختن تصویر و صدا حالت فوروارد پیدا نمیکرد. بعد از معرفی دو کامپوننت رفتم سراغ مساله نویز و هام در سیستمهای صوتی. اول از مفهوم انتقال انرژی توسط سیستم و تبدیل اون به صدا گفتم و بعد تشریح انواع سیگنال مزاحم (نویز و هام) . نویز به شکلهای مختلف به سیستم اعمال میشه مانند امواج الکترومغناطیسی ، القاء میدان های ثابت و متغییر الکتریکی و مغناطیسی و تماس مستقیم (انتقال بار الکتریکی). در اولین فرصت مبحث نویز و هام رو تو سایت مینویسم. بعد از مقدمات آقای مهندس تیموری دو محصول جدید شرکت ژاپنی Acoustic Revive رو معرفی نمودند. RR-77 یک تولید کننده موج الکترومغناطیسی با هارمونیک اصلی 7.84 هرتز برای بهینه شدن فضای شنیداری و یک نویز گیر بنام RGC-24 . بعد از معرفی محصولات ، دمو با یک آلبوم با کیفیت Chesky شروع شد.( Chesky رو بعدا معرفی میکنم) قبل از پخش هر آهنگ خصوصیات فیزیکی مربوط به صدابرداری و شکل ضبط رکورد توضیح داده میشد. آلبوم رو آقای دکتر کیهانی آورده بودند و باید بگم خیلی عالی بود. اکثر رکوردهای دیجیتال 16 بیت تو فرکانسهای وسط و بالا ساختار درستی ندارند اما این دیسک خیلی عالی بود و باعث میشد صدا در فرکانسهای بالا شفاف ، راحت و طبیعی پخش بشه. صدای سیستم فوق العاده بود هر چند در ابتدا کمی این احساس رو داشتم که صدا نیاز به تحرکت بیشتری داره اما این حالت خیلی کمرنگ بود و اصلا توجه شنونده رو جلب نمیکرد و شنونده براحتی میتونست با موسیقی ارتباط برقرار کنه. صدا توسط بلندگوی منگر خیلی سریع render میشد و Start ، Stop های هر استرینگ با دقت بالا بدون کندی ، بیرون زدگی و انرژی اضافه پخش میشد. صدای منگر تمیز ، خالی از انرژی اضافه و سایه برای صدا بود. این مشخصه منگر وجه تمایز اون از بلندگوهای درایوری هست و باعث میشه شما احساس کنید صدا حالت زنده تری دارد. Event ها بسرعت و Quick باز تولید شده و شنونده صدای اضافه نمیشنوه. تصویر صدا تمرکز زیادی داره و MSW از 80 هرتز رو تا 35 کیلو هرتز بتنهایی پوشش میده. واقعا پوشش دادن این گسترش فرکانسی کار راحتی نیست و داشتن رفتار خطی و پاسخ فرکانس خوب در چنین بازه ای ساده نیست. در مورد MSW و کمپانی منگر بیشتر و در پستی جدا خواهم نوشت. شاید منگر در مسیر تکامل MSW و ساخت بلندگو باید به مشخصه های زیر بیشتر بپردازه :
1. صدای Open تر در بازه فرکانسی هنگام رندر کردن Complex Music
2. بهتر و راحت تر رندر کردن استرینگ های موازی (Parallel Processing) مانند دو استرینگ صدا با بازه فرکانسی نزدیک به هم
3. Neutrality بیشتر
4. Microdynamic بهتر در پردازش چند استرینگ صدا
5. Coherence و یکدست بودن بیشتر در ناحیه Crossover
البته روی کاغذ نمیشه خیلی در مورد صدا حرف زد و معتقدم باید صدا توسط خود شما شنیده بشه چون در نهایت جدای همه مشخصه ها ، صدا یک اثر خاص بر روی شما داره که ممکنه دوست داشته باشید و ممکن هم هست صدای دیگری رو بپسندید. منگر صدای خاص خودش رو داره و از نگاه من صدای اون شنیدنی هست. برگردیم به شو ، صدا اون لطافت Tube رو بخاطر T300 در خود داشت و همونجوری که من دوست داشتم سیستم Setup شده بود یعنی استفاده از Tube در طبقات Upstream و Solid در طبقات Downstream . صدای سیستم کاراکتر خاصی رو بشکل مشخص و بارز از خودش نشون نمیداد و تغییر حالت صدا در ولوم های بالا بر میگشت به توان آکوستیکی اتاق ، بازه دینامیکی بلندگو و توان کابل بلندگو در انتقال سیگنال جریان. Bass تا جایی که بلندگو گسترش داشت بخوبی و دقت پخش میشد و کاملا در کنترل A500 بود و منگر هم با دو تا درایورش حتی در ولوم بالا خوب از پس استرینگ های ناحیه پایین بر میامد. صدای مجموعه خوب و شنیدنی بود و به شنونده اجازه میداد بخوبی با موسیقی ارتباط برقرار کنه. با گرم شدن تدریجی آمپلی فایر و آلبوم الکترونیک شولز آقای امیرجلالی صدا به اوج رسید. رکورد کیفیت بالایی داشت و طیف فرکانسی اصوات زیاد هم پوشانی نداشت ، بخاطر این مساله صدا شفافیت ، راحتی و جریان فوق العاده ای داشت. بنظر میرسه چون موسیقی الکترونیک از مسائل صدا برداری و محیط آکوستیکی بی نیاز هست کیفیت رکورد در کلاس بالاتری قرار میگیره. اعتراف میکنم تا حالا در استودیوی آوین آوا چنین صدایی نشنیده بودم. بعد از آلبوم Klaus Schulze یک آلبوم Rock پخش شد که اونم صدای خوبی داشت و جمعیت رو تحت تاثیر قرار داد. اگه دقت کرده باشید موقع دمو صدا وقتی صدا خوب نیست بیشتر آدمها شروع میکنن با همدیگه حرف زدن اما تو این شو کمتر کسی با بغل دستی حرف میزد و جمعیت به صدا گوش میداد. صدای Sax در ناحیه بالا بخوبی رندر میشد و فقط کمی حالت فوروارد داشت. با شناختی که از VDH دارم فکر میکنم این مساله به کابل بلندگو بر میگشت و همانطور که قبلا گفتم منگر نیاز به کابل بلندگوی خوب داره. کابل بلندگو باید اثر سلفی خازنی کم داشته باشه و خیلی سریع انرژی رو منتقل کنه . مساله Matching همیشه باید لحاظ بشه. بعد از پخش موسیقی استراحتی داده شد تا از جمعیت پذیرایی بشه. وقت مناسبی بود برای گرفتن عکس. با آقای امیر جلالی صحبت میکردم ، ایشان به نکته جالبی اشاره داشت و میگفت برای من خود موسیقی خیلی مهم هست و نه سیستم صوتی ، البته ارزش سیستم صوتی هم بجای خود ولی برای لذت بردن از موسیقی باید درکی خوب از موسیقی داشت. بنظرم این حرف کاملا درست هست و مساله ایست که خیلی ها به اون توجه نمیکنند. هدف ارتباط ما با موسیقی است و وظیفه سیستم این وسط فقط اینه که ما رو با موسیقی تنها بگذاره. در استودیو میهمانانی از استودیوهای بم آهنگ ، راگا و تم حضور داشتند و آقای مهندس جوادی (مدیر مسئول نشریه صنعت صدا و تصویر) هم تشریف آورده بودند. بعد از استراحت کوتاهی آقای صفوی زاده توضیحات کوتاهی در مورد منگر به حاضران دادند و در ادامه آقای دکتر روحانی در مورد چگونگی درک صدا در مغز انسان مطالبی را بیان نمودند. دکتر روحانی توضیح دادند که هر چقدر میزان اعوجاج و نویز کمتر باشد سلولهای مغزی در نهایت خستگی کمتری بعد از شنیدن موسیقی خواهند داشت. صدای شفاف و دقیق بهتر و راحت تر پردازش شده و صدای اضافه و بطور کلی Distortion میزان تمرکز را کاهش داده و در طولانی مدت ذهن خستگی بیشتر را تجربه خواهد کرد. در پایان هم اشاره ای داشتند به نگاه دانشگاههای معتبر امریکا (که بر روی چگونگی پردازش صدا در مغز کار میکنند) به بلندگوهای منگر.
با تشکر فراوان از آقای امیدوار بخاطر پذیرایی و دموی خوبشان در استودیوی آوین آوا.
سیستم دمو بشرح زیر بود :

Shanling T500 SACD Player
Shanling T300 CD Player
VDH INSPIRATION HYBRID Interconnect 1m
Shanling A500 Integrated Amplifier
VDH INSPIRATION HYBRID Speaker Cable 2.5m
Manger Zerobox 107

2 Comments