پولاریتی برق دستگاه

پولاریتی برق دستگاه

جمعه 24 نوامبر 2006
/ / /

شاید تا به حال به این که اتصال کابل برق دستگاه Power Cord به پریز برق ممکنه در کیفیت صدای سیستم شما تاثیر بگذاره توجه نکرده باشید. برای من هم کمی اولش عجیب بود چرا که فکر نمی کردم این مساله به تغییر حالت صدا کمک بکنه. مساله اینجاست که ما به دو شکل میتونیم Power Cord رو به پریز متصل کنیم. حالت A و حالت عکس A ، یعنی اگر در حالت A شما یک پین رو Pin2 بنامید (نامگذاری بدلخواه میباشد) و بعدی رو Pin3 ، در دو حالت کابل به پریز وصل میشود یکی وقتی Pin2 به ورودی سمت راست پریز متصل شود و Pin3 به ورودی سمت چپ پریز و حالت دوم عکس حالت اول میباشد.

250px-f_plug.jpg

این تفاوت در بیشتر سیستمها باعث تفاوت صدا گردیده و دلیل آنهم به طراحی Power Supply و مساله گراند دستگاه برمیگردد. برای بهینه نمودن باید حالت اتصال بهینه Power Cord به پریز را از طریق یک ولتمتر ساده پیدا کرد. مراحل کار به این شکل است که باید ابتدا کل سیستم را از برق جدا نموده و کل کابلهای سیستم ( Interconnect و Speaker Cable و Power Cord) را جدا نموده و هر دستگاه را جدا تست نمایید. ابتدا باید یک ولتمتر ساده (از فازمتر دیجیتالی استفاده نکنید چون دقت خیلی کمی داره) مانند زیر تهیه نمایید :

دستگاه را بدون اتصال کابل برق به گراند پریز روشن کنید و دو شاخه این ولتمتر یکی با تماس گراند و دیگری با تماس قسمت فلزی بدنه دستگاه یا برق به شما اندازه تقریبی ولتاژ بدنه را نشان میدهد. برای تست و پیدا کردن حالت بهینه ، هر دستگاه را باید جدا از بقیه تست نمایید. مراحل زیر را برای هر کامپوننت انجام دهید :

1. ابتدا اتصال خارجی گراند دستگاه را پیدا میکنید. در اکثر مواقع پیچ های بدنه دستگاه به گراند سیستم متصل هستند. سطح هادی بیرونی ترمینالهای RCA دستگاه هم ممکن است به گراند متصل باشند. پیدا کردن این اتصال کار دشواری نیست.

2. دستگاه را باید بطور مجزا و با Power Cord خودش به برق وصل نمایید بطوری که گراند سیستم که به Pin1 کابل Power Cord متصل است به گراند پریز برق متصل نشود. برای اینکار میتوان از پریز بدون گراند استفاده نمود و یا برای جلوگیری از اتصال سطح هادی گراند Power Cord را با چسب نواری پوشاند.

3. دستگله را روشن کرده و یک دقیقه صبر کنید، در این حالت با ولتمتر اندازه ولتاژ (ولتمتر را روی اندازه گیری ولتاژ AC تنظیم کنید) سطح گراند سیستم را اندازه گیری نموده و آنرا Va بنامید. اندازه گیری را به همین منوال با برعکس کردن پولاریتی Power Cord تکرار نمایید و ولتاژ نشان داده شده را Vb بنامید.

4. در حالتی که ولتاژ گراند کمتر هست (مثلا حالت دوم در صورت کمتر بودن Vb از Va) مشخص کنید Pin2 کابل Power Cord شما به فاز (220 ولت) پریز وصل شده یا به خط نول.

5. با مشخص شدن وضعیت بهینه هر دستگاه با یک ماژیک مشکی بر روی آن Pin کابل Power Cord که باید به ولتاژ فاز پریز برق وصل شود یک علامت بگذارید.

6. پس از اتصال تمام کابلها و اتصال درست Power Cord هر یک سیستم را راه اندازی نمایید.

5. با مشخص شدن وضعیت بهینه هر دستگاه با یک ماژیک مشکی بر روی آن Pin کابل Power Cord که باید به ولتاژ فاز پریز برق وصل شود یک علامت بگذارید.

6. پس از اتصال تمام کابلها و اتصال درست Power Cord هر یک سیستم را راه اندازی نمایید.

شما بعد از مدتی احساس خواهید نمود صدا با حالت بهتر و راحت تری render میشود. البته بعضی از سیستمها به پولاریتی حساس نمیباشند اما اکثر کامپوننت های زیر 5,000 دلار این حساسیت را دارند. بعضی ها هم معتقدند تعدادی از سیستمها در حالت عکس صدای بهتری میدهند. اینجا منابع و لینکهای مفید رو قرار دادم :

Galen Carol Audio      Van Den Hul      Goodwins

Soundstage       audaud      ecoustics     BFS

3 Comments