شرکتهای سازنده Pre و Power

شرکتهای سازنده Pre و Power

دوشنبه 12 فوریه 2007
/ / /

شرکتهای سازنده سیستم های الکترونیک صوتی ( Pre , Power) با تکنولوژی Solidstate در چند کلاس قیمتی فعالیت دارند. من به دلخواه خودم آنها را به پنج کلاس دسته بندی میکنم و فکر میکنم این دسته بندی دقیق نیست و تنها میتواند به ما ایده ای داده باشد. مثالهایی هست که این تقسیم بندی را نقض میکند اما بهر حال برای بیان مطلب مجبورم از یک تقسیم بندی استفاده نمایم. کلاس اول رنج قیمتی بین 100 تا 1000 دلار هست و عموما این کامپوننت ها نه از قطعات خوب استفاده میکنند و نه طراحی خوبی دارند اما در بازار حتی به نامهای تجاری معتبر هم عرضه میشوند. بیشترین شاخص صدای آنها حالت Cheap (به معنای نداشتن گسترش فرکانسی ، نویز بالا ، عدم شفافیت و بافت خشک و بدون Juice) هست و به اعتقاد من استفاده از یک ضبط معمولی در بازار بهتر است تا خرید تک تک کامپوننتها در این رنج قیمتی. رنج قیمتی بعدی بین 1000 تا 5000 دلار هست که در این کلاس ما به گسترش فرکانسی خوب میرسیم و تا حدی کنترل و سکوت صدا بالاست و صدا کاملا نسبت به یک سیستم معمولی صدایی متفاوت دارد. در این کلاس قیمتی ما به گسترش فرکانسی کامل نمیرسیم اما جزئیات صدا خوب و علاوه بر Macro Dynamic ، صدا Texture خوبی هم دارد. ریتم صدا در این کلاس قیمتی خوب و شرکتها از طراحی پیشرفته و قطعات خوب استفاده میکنند. کلاس بعدی بین 5000 تا 20000 دلار هست. در این کلاس گسترش فرکانسی کامل شده و ریتم صدا عالی است با سکوت زیاد و نویز کم. صدا کاملا کنترل شده و راحت بگوش میرسد. بیشتر پارامترهای جانبی هم مانند نویز برق شهر در نظر گرفته میشود و صدا حالتی Neutral و گران دارد. شرکتها سعی میکنند در این کلاس به بالاترین دقت برسند. مساله مهمی که در این کلاس مورد توجه هست Texture صداست. هر شرکتی صدای خاص خودش را دارد و لطافت صدای هر یک شاخصی خاص دارد. در کلاس بعدی کامپوننتها بین 20000 دلار تا 100000 دلار عرضه میشوند و دلیل قیمت بالای آنها تنها کیفیت برتر نیست بلکه ملاحضات اقتصادی و جنبه لوکس گرایی هم لحاظ میشود. این کامپوننت ها از بهترین قطعات و طراحی استفاده میکنند و با بالاترین استاندارد عرضه میشوند. کلاس بعدی که بالای 100000 دلار هست را باید به شرکتهایی که به آخرین دستاوردهای علمی و تکنولوژیکی دسترسی دارند سفارش دهید و آنها در بازار پیدا نمیشوند. اصولا مشکل اینجاست که کیفیت رکوردی که ما میشنویم اکثر اوقات اونقدر متوسط هست که هزینه بالا برای آن منطقی نیست و تفاوت یک کامپوننت 100 هزار دلاری با یک کامپوننت 10 هزار دلاری خیلی با این نوع رکوردها معلوم نمیشود. مساله بعدی نحوه Matching و Tuning کامپوننت ها و رسیدن به بالاترین حد سازگاری است که اکثر کاربران آن را رعایت نمیکنند و ممکن است حتی با کامپوننتهای گران به صدای خوب نرسند. مساله سوم آکوستیک هست که آنهم یکی از مشکلات مهم اما بدور از توجه Audiophile ها میباشد و دیده شده در یک اتاق معمولی سیستمی بالای 100 هزار دلار قرار داده شده است. در لیست زیر شرکتهایی که در زمینه ساخت الکترونیک (لامپ و ترانزیستور) فعالیت دارند و در بازار مورد توجه هستند قرار داده شده است :

AccuphaseAccustic ArtsAcoustic RealityAesthetixASRBAT

Audio ResearchAudionAudio NoteAudiopaxAyreBoulder

Burmester – Convergent Audio Technology – ChordConrad Johnson

DartzeelDynaudio ArbiterEAREdgeEtalon AcousticsClasse

Expressive Technologies – FM AcousticsGamuTGoldmundML

GruenschGryphonHalcroJadisJeff RowlandJolidaMeridian

Karan AcousticskrellLammLindemannLinnMBLNagra

NaimNuForceOrpheus LabAtma-SphereParasoundMcIntosh

Pass LabsPliniusReussenzehnRey AudioSonic Frontiers

Soulution AudioSpectralSphinx LabSymphonic LineMF

Tenor AudioMessangerVAC RenaissanceVacuum StateVTL

Vitus AudioWavacWyetech LabsYBAYpsiloMcCormackMetaxas

Bear LabsBediniElectrocompanietKharmaAudionetSugden

Bladelius Design GroupLavardin TechnologiesAcousticPlanHawk Audio

NAT AudioJMF AudioCelloBellesBeholdLyra – Dolan Audio – Forsell

Clayton Audio – Klyne Audio Arts – Perreaux Audio – Essence Audio

Silicon ArtsViola Audio LaboratoriesThresholdTron Audio

Sovereign AudioAaron AudioYpsilon ElectronicsBalabo (Bridge Audio Labs)

Technical Brain

One Comment