لحظه به لحظه با Krell Evo CAST و Wilson Watt/Puppy 8 – بخش دوم

لحظه به لحظه با Krell Evo CAST و Wilson Watt/Puppy 8 – بخش دوم

چهارشنبه 6 فوریه 2008
/ / /
insets-darkfield.jpg

الان اتفاق جدیدی نیفتاده و من فقط به چند مطلب میخواهم اشاره ای داشته باشم. یه مساله ای در ذهنم بود که هنوز به یک نتیجه گیری نرسیده اما مطرحش میکنم. مساله مربوط به انتخاب همه کامپوننتها از یک برند (تک برندی) و انتخاب بشکل Mix هست. در حالت دوم ما از برندهای مختلف یک سیستم جمع میکنیم و در حالت اول تنها از یک برند.

البته این مساله بیشتر به الکترونیک برمیگرده و بلندگو در اون مطرح نیست چون اصلا بلندگو سازی یک کار متفاوت از الکترونیک هست و از نگاه من شرکتهایی که الکترونیک Upstream میسازند و بعد شروع میکنند بلندگو سازی بیشتر هدفشون تجارت هست تا ایده ال گرایی. بلندگو رو میگذاریم کنار و در مورد Upstream صحبت میکنیم. من با تجربیاتی که داشتم احساس کردم تک برندی در Upstream بهتر هست. البته بهتر به معنی کم دردسر تر بودن و ریسک کمتر هست و هم با Mix و هم با تک برندی میشه به صدای خیلی خوبی رسید. بنابراین اینجا نتیجه نمیگیریم کدوم بهتره چون بهتر بودن اینجا معنی نداره و تنها میخواهم نگاهی داشته باشم به این مساله. از نظر من تک برندی ریسک کمتری دارد و با احتمال بیشتری ما رو به ایده ال مان نزدیک میکند. تنها کافیست ما از جنس صدای یک برند خوشمان بیاد و این احتمال زیاد هست که اگر کل سیستم رو از اون برند بگیریم صدا در نقطه ای که دوست داریم قرار بگیره. من قبلا بخاطر مجله خوندن حس میکردم حتما باید مثلا سورس رو از Wadia بگیریم ، Pre رو از ML No.32 و Power رو از Linn و خلاصه در این جور حالتها وضعیت خیلی خوب میشه. یعنی مجلات اینطور القا میکنند که بهتره مثلا بهترین سورس دیجیتال رو با معروفترین Pre و بهترین Power جمع کنیم تا به صدای خیلی خوبی برسیم. من اصلا مخالف Matching نیستم و فکر میکنم اگر سیستم از چند برند مختلف خوب جمع بشه صدای فوق العاده ای خواهد داد اما الان با تجرباتی که داشتم حس میکنم به این شکل سیستم جمع کردن در ایران دردسر و ریسک بیشتری داره تا تک برندی. دلیلش صداهای خوبی که شنیدم هست.

خانه آقای ناهید کل سیستم Roksan بود که کل صدا شاخصی یکشکل داشت و صدا لذتبخش بود. صدای Accuphase با B&W Prestige در اتاق آقای خرمی هم همینگونه یک دست و خوب بود. صدای Krell CAST وقتی کل سیستم Krell بود فوق العاده بود. حتی یک روز Mark Levinson NO.32 که خیلی Pre خوبی هست وقتی جایگزین Pre Krell شده بود صدا اون Synergy رو نداشت. کابل Second و Third با هم در سیستم من خیلی Synergy داشتند. کابل بلندگوی Cardas Golden Reference با Interconnect خودش در سیستم من خیلی سازگارتر بود. بنظر من بهتره کابل Interconnect و Speaker Cable از یک برند باشه و نیز Pre Power هم بهتره هردو از یک برند باشند اما سورس دیجیتال خیلی مساله نداره چون طراحی DAC کمی با طراحی Pre Power فرق داره. به هر حال باز هم تاکید میکنم بهتر بدتر معنی نداره و تنها ریسک و احتمال بالانس نشدن صدا به گوش شما کاهش پیدا میکنه. نمیدانم اما بنظرم علت علاقه تحلیل گران به Mix تا حدی متاثر از مساله تبلیغات هست چون در حالت میکس اسم چند برند مختلف برده میشه اما در حالت تک برندی تنها یک برند مورد توجه قرار میگیره. یادمه وقتی تحلیل های CAST رو میخوندم خیلی تاکید روی CAST نمیشد وتنها اشاره میشدCAST بهتره اما با تجربه ای که من داشتم Krell در حالت CAST خیلی تفاوت داره. بازهم تاکید میکنم صدای خوب در هر دو حالت ممکنه و شاید در حالت Mix به صدای حتی بهتری هم برسیم اما در ایران بهتره حواسمان باشه چون امکان تست خیلی زیاد نیست و تک برندی ریسک کمتری داره.

مساله دیگر گرم نگه داشتن سیستمهای Complex هست. هرچقدر سیستمی پیچیده تر باشد زمانی که طول میکشد به حالت پایدار برسد طولانی تر هست یعنی اگر شما سیستم رو از برق جدا کنید (فرض میکنیم سیستم قبلا کاملا Break-in شده است) و پاور تخلیه بشه حداقل چند روز طول میکشه تا صدا دوباره به اون حالت خوب برسه و فرقی نمیکنه چه سیستمی باشه (چه گران چه ارزان). برای همین مساله من پیشنهاد میکنم هیچوقت سیستم رو از برق جدا نکنید و یا روی Standby باشند و یا همیشه روشن بمونند (رومی روشن میزاره). از یکی از دوستان شنیدم کمپانی ها در Manual پیشنهاد نمیکنند سیستم همیشه روشن باشه اما باور دارند سیستمی که همیشه روشن هست و حتی روی Standby نیست صدای بهتری داره. خصوصا Solidstate های پرتوان بهتره بیشتر اوقات روشن بمونند و اگر شبها اونها رو روی Standby میگذارید حداقل روزها روشن باشند حتی اگر موسیقی پخش نکنند.

مساله دیگری که در مورد Krell Evolution و ویلسون 8 مشهود بود حالت Freshness و سرزندگی در صدا بود. من احساس میکنم کامپوننتها با گذشت زمان (بیشتر از 5 سال) کم کم اون طراوت ، چابکی ، سرزندگی و Solidity در صدا رو از دست میدهند و هرچقدر به عمرشون اضافه میشه به شکل محسوسی کاهش کیفیت دارند. البته در این مورد خیلی مطمئن نیستم اما تا حالا که تجربه ام این باور رو در من تقویت میکنه. قبلا جایی خونده بودم بهترین قطعات آنالوگ در صنایع نظامی و فضایی استفاده میشه و حتی این قطعات هم عمر مفیدشون 10 سال هست. تمام قطعات از سلف و خازن و مقاومت گرفته تا برد مدار چاپی و اتصالات و … همه و همه در معرض تغییرات هستند. کابلهای فلزی هم در طول زمان تغییرات رو تجربه میکنند و در طولانی مدت از کیفیتشون کاسته میشه. یه جایی خوندم دود سیگار باعث تاثیر منفی بر روی مدارات میشه البته خبر از یک منبع خیلی معتبر نبود و من هم بیشتر تحقیق نکردم. من فکر میکنم احساس سرزندگی در صدای Krell Evo و سیستم 8 تا حدی هم به نو بودن اونها برمیگرده.

مساله بعدی که پیشنهاد میکنم ازش در یک Setup استفاده بشه نگهدارنده کابل هست. چنین محصولی رو برخی از شرکتها میسازند و Shunyata Research هم یک نمونه ساخته بنام Dark Field Cable Elevator ساخته که روی لینک کلیک کنید میبینیدش. این محصول مزایای زیادی داره و من پیشنهاد میکنم ازش استفاده بشه هم برای کابل بلندگو و هم برای Power Cord.

3 Comments