لحظه به لحظه با Krell Evo CAST و Wilson Watt/Puppy 8 – بخش چهارم

لحظه به لحظه با Krell Evo CAST و Wilson Watt/Puppy 8 – بخش چهارم

دوشنبه 18 فوریه 2008
/ / /
Comments Closed

خب الان سیستم جدید در حال کار هست. شب ها برق میره و نمیشه سیستم رو روشن گذاشت. مساله دیگه ای که خیلی خوشحال کننده است اینه که احتمالا سیستم برق و گراند در یارامانا تغییر خواهد کرد. این مساله خیلی مهم هست و امیدوارم بزودی این اتفاق بیفته چون خیلی دوست دارم سیستم 8 و CAST در شرایط خوب و عالی دمو بشه. تا وقتی سیستم در شرایط مناسب و به شکل صحیح Setup نشه ما از سیستم موسیقی نمیشنویم بلکه صدا میشنویم.

مساله ای رو یکی از دوستان به من منتقل کردند مبنی بر اینکه مثلا گراند تاثیری در صدا نداشت و یا فیلتر برق هم تاثیری ایجاد نکرد. من سیستم ایشان رو دیدم و صداش رو شنیدم. کمی جا خوردم چون به نظر من سیستم زیر 30 درصد کارایی Setup شده بود و اصلا صداش در نمی آمد. من کمی نگران شدم از اینکه دوستانی فکر کنند من اینجا همینجوری و بدون تجربه قبلی به دیگران پیشنهاداتی میدم . من بشخصه تا تجربه نکرده باشم نمینویسم و فکر میکنم ارزش یک نوشته تنها به میزان تاثیر اون در عمل برمیگرده. مساله Tune بعد از Setup صحیح هست یعنی اول باید سیستم درست Setup بشه و به 90 درصد کارایی خودش برسه و بعد اون 10 درصد رو با Tune درست میکنیم. اگر سیستمی 200 میلیون قیمت هم داشته باشه اما زیر 30 درصد کارایی برای شما موسیقی پخش کنه نباید انتظار داشته باشید با گذاشتن فیلتر برق صدا شنیدنی تر بشه و کلی تغییر ایجاد کنه.

Setup کردن سیستم نیاز به تجربه بالایی داره و این کار در ایران انجام نمیشه ، تنها در ایران سیستم خرید و فروش میشه. البته امیدوارم این وضع کم کم تغییر کنه چون واقعا حیف هست ما کلی هزینه کنیم و اونوقت صدا زیر 30 درصد پخش بشه. این مساله تنها به فروشندگان برنمیگرده و خریداران هم عامل این مشکل هستند. مهمترین بخش کار آکوستیک و برق دستگاه هست که کمتر کاربری در ایران بهش اهمیت میده و نباید انتظار داشته باشید Dealer ها در فضایی نا مناسب با شرایط غیر بهینه برای شما صدای خوب بگیرند. راستش من دوست ندارم ایراد پیدا کنم و اونرو تقصیر کسی بندازم ، اصولا تحت هر شرایطی باید به تغییر مثبت فکر کرد نه اینکه بگردیم دنبال مقصر و اصولا هم این کار فایده ای نداره چون از نظر من ارتباط یک چیز دو سویه هست با توافق طرفین. بهر حال امیدوارم همه ما دوست داشته باشیم از حالا بسمت تغییر مثبت حرکت کنیم. دعوا بیشتر در ایران بر سر کدوم برند خوب ، کدوم برند بد هست و من فکر میکنم برندها اونقدرها هم بد نیستند که ما نتونستیم صدای درستی از اونها بگیریم. اشکال بیشتر به ما برمیگرده تا برندها و باید این ذهنیت تغییر کنه.

آقای مارتین کالمن در مجله HifiCritic تحلیلی از ویلسون 8 نوشتند که بد نیست اونرو بخونید. برای دانلود فایل PDF اینجا کلیک کنید. من اگر از ویلسون مینویسم بخاطر اینه که صداش به گوش من خیلی دوست داشتنی و راحت هست هرچند دوست دارم نوشته ها تاثیر تبلیغاتی نداشته باشه.

Comments are closed.