یک دمو از بلندگوی منگر MANGER

یک دمو از بلندگوی منگر MANGER

جمعه 1 فوریه 2008
/ / /
Comments Closed
msw.jpg

قبل از هر چیز باید بخاطر دیر شدن این تحلیل از دوستان عذر خواهی کنم. راستش باید اول مفهوم مینی مالیست رو مینوشتم بعد این تحلیل رو اما چون بحث مینی مالیست طولانی و مفصل شد نتوانستم شرح این دمو رو زودتر از امروز برای شما بنویسم. به هر حال من هم گرفتاریها و محدودیت هایی دارم که مهمترین اونها نداشتن حوصله برای تایپ مطالب هست. همین الان کلی مطلب برای نوشتم دارم که بخاطر تایپ هنوز وارد سایت نشده است.

اول لازمه از آوین آوا تشکر کنم هم بخاطر این دموی خوب و هم اینکه در آوین آوا همیشه امکان تست و شنیدن هست چرا که ارزش تحلیل خواندن بدون تجربه شنیدن صدا تقریبا صفر و گاهی هم منفی است (چون گاهی اوقات تحلیل خواندن بدون شنیدن صدا باعث ایجاد یک تصور غلط میگردد). با تجربه صدا تصور ما از کامپوننت ها به یک حالت متعادل و منطقی میرسد در حالی که خواندن تحلیل های مجلات و حتی شنیدن حرف های اکبری هرگز نمی تواند بدون تجربه شنیداری ، شخص را به یک وضعیت خوب هدایت کند. من مینویسم نه برای تاثیر گذاشتن بر شما و یا بازار بلکه تنها به این دلیل که دوست دارم تجربیاتم را با شما به اشتراک بگذارم و نوشته هایم کمکی باشد تا خود شما مستقلا بتوانید سلیقه خود را بشناسید و بهتر در این مسیر حرکت کنید بدون اینکه ذهنتان اسیر ترفندهای بازار های فای شود.

قبلا هم گفتم تشریح صدای منگر برای کسی که آنرا نشنیده کار خیلی منطقی نیست و من پیشنهاد میکنم اول این صدا را بشنوید و بعد نوشته ام را بخوانید. آوین آوا از نگاه من تقریبا تنها شرکتی است در ایران که یک روال خاص را در پیش گرفته است. دلیل این مساله به کامپوننتهایی بر میگردد که توسط این شرکت وارد ایران میشود. بیشتر کامپوننت هایی که وارد ایران میشود رابطه خیلی مشهودی با ستاره های مجلات دارند. مثلا به Products of Year مجلات Stereophile و TAS و Hifi News که دقت کنید میبینید تقریبا برندهایی که وارد ایران میشود از بین آنها انتخاب میشود. واقعا قصد تبلیغ برای آوین آوا را ندارم و میدانم ممکن است خیلی از شما صدای منگر را بشنوید و آنرا خیلی با سلیقه خود جور نبینید اما حرف من اینست این مساله کار آوین آوا را مشکل میکند چرا که بیشتر ما دلمان میخواهد کامپوننتی داشته باشیم که همه مجلات به آن 200 تا ستاره داده باشند. برای همین مساله من دلم میخواهد کمی نگاه ها به این سمت جلب شود تا من و شما بیشتر به ارزش کاری که در حال انجام است توجه کنیم. مثلا برند ASR جزو برندهایی بود که من خیلی دوست داشتم به ایران بیاد و این کار رو آوین آوا انجام داد. ASR نتیجه پیشنهاد من بود و تحقیق توسط آوین آوا اما کار مهمتر رو آوین آوا انجام داد چرا که پذیرفتن چنین ریسکی در بازاری که بیشتر اشخاص بدنبال حرف مجلات میروند تا حس شنیداری خودشون کار سختی است. ASR از نظر من نه فقط جزو برندهای خوب که جزو چند کامپوننت با ارزش در کل دنیای های فای هست. من امیدوارم شنوندگان بجای مجله خوندن صدا بشنوند تا اگر شرکتی مثل آوین آوا خواست یک حرکت خوب بکنه در طی مسیرش با موانعی که خود ما میسازیم (مثل تکیه به حرف مجلات) مواجه نشه.

سیستم دمو به شرح زیر بود :

Analog Source:
Amazon 2
Tonarm Morch DP-6
Cartridge Lyra Dorian
PS Trigon Advance

Amplifier:
Shanling Integrated Amplifier 40MKII

 

Loudspeaker:
Manger SideKick & SubSonic

 

Cable:
Hidiamond

قبلا در خانه دکتر کیهانی عزیز یک تحلیل مفصل از مدل 103 منگر نوشته بودم و به شاخص های صدای منگر پرداخته بودم. بیشترین شاخص صدای منگر وضوح بالا ، حس نزدیکی به چشمه صدا ، تصویر PinPoint و شارپ ، سرعت در رندر کردن event ها و حالتی Live و Start Stop های سریع و دقیق بود. صدایی بدون حالت پف Bloat ، با حالتی خالص ، با جزئیات زیاد و Clean . صدا در یک Setup ناسازگار بسمت Analytical و آزار دهنده میره اما در یک Setup خوب پاسخ خوبی داره هر چند مساله Texture صدا در این بلندگو تا حد زیادی به Upstream حساس هست و برای شنیدن طولانی مدت نیاز به یک Upstream خوب و Match دارید. بلندگوهایی که خیلی حالت سریع و Revealing دارند بسیار به Upstream حساس میباشند و حتی باید در انتخاب Power Cord هم دقت نمود. حتما باید صدا را با هولوپروفیل منگر بشنوید چرا که در این حالت Listening Fatigue کمتر و احساس Relax در صدا بیشتر هست. یکی از Audiophile های حرفه ای در بلژیک مدل 103 رو با آمپلی فایر Spectral 360 جمع کرده بود و به صدای دلخواهش رسیده بود. البته کاملا مدل 103 رو خودش Modify کرده بود و در کراس آور و Box تغییراتی داده بود. منگر در مقایسه با بلندگوهای درایوری خوب محدودیت هایی هم دارد که قبلا به آنها اشاره کردم مانند Openness کمتر ، Paralell Processing ضعیفتر در موسیقی های Complex و Texture کمی ناهموار تر و احساس Relax کمتر. نظر بیشتر دوستان در مورد صدای منگر با شنیدن صدای منگر و ASR تغییر کرده بود و این مساله نشون میده منگر در یک Setup سازگار Match صدای خوبی داره. من صدای این کامپوننت رو دوست دارم و پیشنهاد میکنم شما هم بشنوید و نمیدونم بر روی شما چه تاثیری خواهد داشت.

با توجه به قیمت این سیستم من فکر نمیکنم سیستمی در این کلاس قیمتی چنین Accuracy رو در صدا به شما بده و فکر میکنم Sidekick در مقایسه با بلندگوهای هم قیمتش کامپوننت بسیار با ارزشی هست به این شرط که شما جنس صدای اون رو دوست داشته باشید. اگر خیلی دنبال موسیقی های شلوغ و پر سروصدا نباشید SideKick با یک سورس آنالوگ خوب و یک Integrated خوب Solid و کابلهای کوتاه کربنی صدایی خوب به شما خواهد داد.

نزدیکی صدای این Setup بخاطر حالت مینی مال داشتن برای من خیلی لذت بخش بود و Presence صدا حس خیلی خوبی به شنونده منتقل میکرد. یک موسیقی Vocal غیر شلوغ با یک ساز Solo بگذارید ببینید آیا موسیقی بیش از این هم در خانه شما به شما نزدیک خواهد شد یا نه ؟ (البته با در نظر گرفتن معیار قیمت). به هر حال تجربه این صدا برای من خیلی جالب بود و دوست دارم اگر شما هم همین صدا را شنیدید در قسمت نظرات به من نگاهتون رو منتقل کنید.

* توضیح اینکه در شکل بالا شما بجای آمپلی فایر 40MKII آمپلی فایر STP 80 را ملاحظه میکنید.

Comments are closed.