سال نو با Mark Levinson

سال نو با Mark Levinson

یکشنبه 23 مارس 2008
/ / /
mlw7.jpg

های فای در سال نو خیلی خوب شروع شد. با مارک لوینسون و ویلسون 7 . دوستانی میخواستند بیشتر در مورد مارک لوینسون بدانند و این فرصت پیش آمد تا صدای ست کامل Mark Levinson رو با بلندگوی Wilson Audio Watt/Puppy System 7 بشنوم. قبلا صدای مارک لوینسون را نشنیده بودم و تنها در تحلیل ها در موردش اطلاعاتی بدست آورده بودم. من تا بحال تاکید زیادی بر روی Krell CAST داشتم و دوستانی که Mark Levinson داشتند میخواستند بیشتر در مورد تفاوت این دو برند بدانند. تا آنجا که ممکن باشد سعی میکنم تفاوت های این دو صدا را برایتان تشریح کنم.

خب من صدا رو تا به این لحظه زیاد نشنیدم و هنوز رکوردهایی که گوشم به اونها عادت داره رو اونجا نشنیدم. اصولا در برخورد اول بیشتر با میزبان صحبت میکردم و خیلی متمرکز صدا نبودم. اما بهتر دیدم برای شما آنچه در برخورد اول مشخص بود رو بنویسم تا زیاد منتظر نمونده باشید. اینجوری بنظرم تا حدی بهتره چون اونهایی که خیلی دوست ندارند وارد جزئیات شوند میتونند یک نمای کلی در ذهن داشته باشند. صدا تا به این لحظه در مجموع کمتر از 5 ساعت شنیده شد.

اول تشکر میکنم (بسیار ویژه) از دوست بسیار عزیزی که میزبان من بودند هم از بابت پذیرایی گرم و هم اینکه این فرصت رو در اختیار من قرار دادند تا صدای دوست داشتنی سیستمشون رو بشنوم.

قبلا در مورد مارک لوینسون چیز خاصی ننوشته بودم البته خیلی در موردش تحلیل خونده بودم اما موقعیتی پیش نیامده بود تا صداش رو بشنوم. تجربه خیلی خوبی بود و امیدوارم بتونم یک تحلیل خوب و روشن در مورد مارک لوینسون بنویسم. سیستم دمو عبارت بود از :

Mark Levinson No.390S CDPlayer (CD & HDCD)

Mark Levinson No.32 Reference Pre-Amplifier

Mark Levinson No.432 Power Amplifier (2 Channel Stereo)

Wilson Audio Watt/Puppy System 7

Wilson WATCH Dog SubWoofer

Fadel Art Reference Coherence One Interconnect 1m from Source to Pre and Pre to Power

Fadel Art Reference GoldLine Speaker Cable 2.5m

صدای Mark Levinson در یک نگاه به گوش شیرین Sweet ، لطیف و دوست داشتنی است. صدایی ملایم و گوش نواز و در یک کلمه عبارت “ناز” بهترین انتخاب از نظر من برای توصیف صدای این برند هست.

من فکر میکنم بیشتر کسانی که در ایران صدای Solidstate گوش میدهند و به موسیقی علاقه مندند از صدای این برند خوششون بیاد. دلیل این مساله اینه که هرچند من صدای سردتر با شفافیت و جزئیات زیاد رو دوست دارم اما میبینم دیگران از Warmness و Smoothness بیشتر خوششون میاد. مارک لوینسون از نگاه من در نقطه خیلی خوبی بین دو جریان Neutrality و Warmness می ایسته. صدا دینامیک و سرزندگی خودش رو هم در میکرو و هم در ماکرو حفظ میکنه اما در Midrange بسیار ملایم ، نرم ، Textured با یک حس Smoothness خاص همراه هست. صدا یک حس یکپارچگی ، یکدستی و به هم پیوستگی در نواحی فرکانسی داره که بقول تحلیل گر TAS دیگه بهتره بجای Smoothness بگوییم Continuousness (البته تحلیل گر TAS داشت در مورد McIntosh MC 501 حرف میزد و من این مفهوم رو اینجا ازش قرض گرفتم). صدا فقط در مقیاس میکرو کمی Warmness به صدا اضافه میکرد که مزه صدا رو دوست داشتنی ترمیکرد و این Warmness اصلا Exagerated نبود ، فقط به اندازه ای که احساس کنیم کمی صدا تلطیف شده. بهتره مفهوم Warmness رو اینجا در ذهنتون با Warmness لامپ ها اشتباه نکنید چون لامپ ها در مقیاس خیلی بزرگتری این حالت رو تداعی میکنند و دیستورشن آونها خیلی زیاد هست. مارک لوینسون تنها صدا رو نرم و دوست داشتنی میکرد مثل Dartzeel.

بنظرم Mark Levinson یک برند با شخصیت هست که سری رفرنس اون واقعا رفرنس و سری های غیر رفرنس اون کیفیت رو فدای بازار نمیکنه. البته اگر من از این برند تعریف میکنم منظورم این نیست حتما با سلیقه شما جور هست و شما باید بسمت خرید این برند حرکت کنید، نه در دنیا کسانی هستند که سلیقه شنیداری اونها خیلی به صدای مارک لوینسون نزدیک نیست و صدای دیگری رو دوست دارند. شما هم باید صدای این برند رو بشنوید و بعد انتخاب کنید.
مارک لوینسون طراحی زیبایی داره و با نرم افزار SolidWorks اونرو طراحی میکنند.

خبر جالب اینکه سری جدید رفرنس No.53 Power Amplifier (با 500 وات به 8 و 1000 وات به 4 اهم) با قیمت 50 هزار دلار وارد بازار خواهد شد و مهمتر اینکه مارک لوینسون در این مدل به Class D سوئیچ کرده. خیلی خبر جالبی برام بود که این شرکت در سری رفرنسش یکدفعه از Class A/B به سمت Class D رفته. کاری که Jeff Rowland ، NuForce و Bel Canto انجام دادند. البته مارک لوینسون ادعا میکنه از تکنولوژی خاص خودش استفاده میکنه و No.53 بهترین آمپلی فایری هست که مارک لوینسون تا بحال ساخته. از نظر من مهم تنها صداست و نه Specification و بقول طراح Linn Solo 500 میشه با هر تکنولوژی صدای خوب گرفت.

حتما اینجا مصاحبه باب با مدیر فروش مارک لوینسون رو ببینید که در مورد No.53 توضیح داده. احتمالا No.52 Pre و No.50 Source هم بعدش خواهد اومد.

لینک زیر هم جالبه:

http://www.youtube.com/watch?v=0e14YzXxpcw&feature=related

13 Comments

  1. سینا دوشنبه 24 مارس 2008 15:40

    منتظریم … مارک لوینسون به انتظارش می ارزه !

  2. سینا چهار شنبه 26 مارس 2008 23:41

    خوب بود . ما فکر کنم هنوز تحلیل کامل نشده باشه ! لا اقل از شناختی که از شما دارم این را میگم !

    یک دوستی صدای ست کامل مارک لوینسون و Wilson Audio مدل Alexander را شنیده بود … میگفت دلم نمیخواست موسیقی تمام بشه … وقتی هم که تمام شد نمیخواستم بلند بشم برم دنبال کار و زندگیم …

  3. سینا پنجشنبه 27 مارس 2008 17:36

    اصلاح می کنم : Alexandria اشتباه تایپی بود .

  4. سینا پنجشنبه 27 مارس 2008 17:45

    راستی Wilson audio ساب ووفر جدید خودش را با نام Thor’s Hummer عرضه کرده که فرکانس های زیر 15 hz را پخش میکنه … جالبه که خود این کمپانی اعتقاد داره این محصول کمی از محصولات قبلی بهتره ( ” کمی بهتر ” ) نمی دونم wilson به کجا می خواد برسه !!

  5. Alireza_chf یکشنبه 6 آوریل 2008 16:53

    I auditioned Wilson Watt/Puppy 8 with Levinson’s No 390s/No 326s/No 432 diffrent times for several hours,from my point of view No326s is really precise with out any noticeable character,very transparent and faithful to source,though No432 is another story,I always felt the characteristic of it as you mentioned a touch of warmth on both end of the audio spectrum,but i was really surprised when we substitute it for No433,Though its multi channel and rated lower than No432 as about wattage,it’s characteristics are different from No432,lets say with much less character on both high’s and low’s ,again more faithful to source just like No326s,I didn’t know why so I contacted ML to confirm this and after double checking in different systems and dealers system i came to this:
    The No433 is newer and from a different designer than the No432 witch got a shorter design path,
    now the intresting thing is that the new Levinson No 532 is designed from totally from ground up by the same designer of the No 433,
    the new No 532 got 35 % shorter design path,it could be a good match for Wilson W/P 8.        

  6. امیر حسین یکشنبه 6 آوریل 2008 18:48

    به علیرضا:
    326 باید خوب باشه اما من بعید میدونم با برقی که در ایران داریم در حد و اندازه های 32 باشه.
    من فکر میکنم یا بهتره بگم حس میکنم 32 خیلی خیلی Low Noise هست و با اینکه Solidstate هست به Texture صدا کاری نداره.
    صدایی که من از مارک لوینسون شنیدم بنظرم اومد خود طراح خواسته کمی Warmness اضافه کنه چون اینجوری صدا Sweet تر هست و اکثر شنوندگان معمولی کمی Warmness رو بیشتر دوست دارند.
    در مورد کوتاه تر شدن مسیر باید امیدوار بود 532 صدای Immediate تر و Transparent تری بده و اون Skin صدا بهتر به گوش لمس بشه. حس نزدیکی صدا خیلی مهم هست و جزو شاخص های مهم شنیداری بحساب میاد.
    دنیای Solidstate مثل دنیای دیجیتال اون شیب پیشرفت رو داره و یک آمپلی فایر 10 سال پیش رفرنس مارک لوینسون در سال 2008 نمیتونه با یک طراحی خوب رقابت کنه. دیجیتال هم همینطوره و سورس های 10 سال پیش خیلی با الان تفاوت دارند.

    ویلسون 8 رو دوست دارم با ASR Emitter II بشنوم و سورس دیجیتال Audio Note DAC 5 با ترنسپورت Esoteric و کابلهای Stealth.

  7. Alireza_chf جمعه 11 آوریل 2008 15:37

    I think Mcintosh needs a second look,although on so many people on audio forums like audiogon or audioasylum deslike them I found them so musical,Continuousness as good as high-end tube amps,really low on distortion and all-around they sound really good and yepp, they are a little forgiving on records,so many audiophile’s belive on less and minimal design but that dose not necessarily means musical,recently before I move to UK i pent more than enough time with Mcintosh with/with out transformers and some how i like what transformers do signal and music.
    My experience is not based on just to listening in showrooms,I buy what i’m sure is worth of spending critical time on them,
    so i kept 2 Mcintosh systems : integrated MA6900 and C46 pre/MC402 power amp both systems share MCD205 as source.
    Now as I also have a Gryphon integrated Calistro 2100(bough as well to see if its worth to spend time/money and make a system around gryphon) judging os sound alone,Gryphon integrated emphasize on both side of sound spectrum though its a minimal design(I’v seen inside this amp myself) and its not faithful to music signal,comparing to Mcintosh integrated which got so many interferes in signal path)Equalizers/Transformers) I found the second more tonal accurate and less distorted, and more than all the Continuousness you and hear on Mcintosh is really something I just found on top designed tube amps,though I blame Gryphon’s less-Continuousness on its watt power(100 comparing to 200 on Mc’s),comparing to c46/mc402 was another story…!  

  8. امیر حسین شنبه 12 آوریل 2008 08:16

    مرسی از علیرضا
    خیلی خوب نوشتید ، من هنوز مکینتاش نشنیدم اما در موردش تحلیل هایی خوندم.
    Gryphon صدایی دینامیک و گسترش یافته داره با وضوح بالا و باید حداقل 300 ساعت کار کنه تا به حالت پایدار برسه. در ضمن Gryphon به Upstream خیلی حساس هست و باید اونرو با یک Upstream خوب و Match جمع کنید تا پتانسیلش مشخص بشه.
    بلندگو هم برای Matching مهمه اما در نهایت با همه این شرایط ممکنه سلیقه شما به مکینتاش علاقه بیشتری داشته باشه.
    راستی شما Linn Solo 500 رو شنیدید؟

  9. Alireza_chf دوشنبه 14 آوریل 2008 14:03

    Hi again,
    Luckily where I live in Manchester right now there are two hi-fi stores located opposite each other,one of them retail all B&W and Linn Products which i had the chance to listen to couple of them including :
    Akurate CD player
    Akurate Kontrol pre-amplifier
    Akurate 2200 (3 pair bi-amped) power amplifier
    Akurate Tuner
    Akurate 242 loudspeakers 
    K600 loudspeaker cable
    Silver Balanced interconnect cable(source to pre-pre to power)

    the other system was content of B&W 800D and Klimax 500 solo power amp/Klimax Kontrol pre/Akurate CD player and again all with Linn cabling.

  10. امیر حسین سه شنبه 15 آوریل 2008 06:28

    خب ، صدای دومی چگونه بود؟
    البته الان نمیدونم شرکت اسکاتلندی Linn در چه وضعیتی هست اما بین سالهای 90 تا 2000 چیزهای خیلی خوبی ساخت از جمله CD12 و Solo 500 .
    آیا دمو اونقدر خوب بود که پتانسیل کامپوننتها مشخص بشه؟

  11. امیر حسین سه شنبه 15 آوریل 2008 06:29

    راستی شما Tony رو میشناسید؟
    http://www.coherent-systems.co.uk/index.asp

  12. Alireza_chf سه شنبه 6 می 2008 18:44

    Sure demo was far good to show potecial of Linn,all equipments had more than 400 burn-in-time on them,room acoustics had been treated fair enough,
    so first system,all Linn:
    to make it short
    it was a very detailed system and very detailed and precised,one good thing about this system was that it sounds good at lower listening levels,it was not neccesorry to turn the volume up to bring all bass resolution and detail to life and the timbres and tonal balance and characteristic of the system didnt change at any volume leve,
    one extra-ordinary aspect of the system was its high resolution much more detail comparing to other systems,you really hear things in recordings that was not obvious or hard to point out before,i can say almost all same thing about the B&W/Linn system,those power hunggry 800D were all in control and to me they didnt need a secound help,
    but,
    things i didnt like and was not happy with or i preferred them to be bettered,i listened to so many records through these two systems,well recorded and live and also less prefect ones,whether it was a good recording or a bad on,all those extra detail didnt add any extra enjoyment to the music,i dont say this hyper detailed system was sounding bad,but to me it was not true to the source music,some how it was over exadurating things on upper band of audio,maybe at first you enjoy all thises extra details but after couple of hours it became fatigue as it came to me,and one thing else,
    I liked the sound of all-Linn system better more than the B&W combination,after this i tried other All Linn systems in the show room to see if i was correct about this matter,and i wasnt wrong,the Linn sound gets more compilited when combined all together(beside the CD source),which made me quistion my self that if i liked the Linn house sound i should go for a full Linn system,i think this brand is going towards of those who got a house sound and that sound wont be complited if not purchased all-together(mcintosh,meredian,gryphon,,,)
    one more thing,the speaker bindings on all linn amps is custom made by them so it wont accept spades or bare cables,you should use their own cables or re-terminate your beloved expensive favorable cables,which i wond do by any means,your other obtions are really narrow,like chord cable company.

  13. امیر حسین چهار شنبه 7 می 2008 09:14

    مرسی از تحلیل خوبتون
    جمله جالبی گفتید:
    all those extra detail didnt add any extra enjoyment to the music
    و گفتید:
    at first you enjoy all thises extra details but after couple of hours it became fatigue as it came to me
    واقعا همینطوره ، سیستمها رو باید بیشتر شنید و بعد به احساسمون تکیه کنیم.
    من در آینده در نظر دارم یک سری شاخص ها رو بیان کنم که در لحظه اول شنونده رو تحت تاثیر قرار میدهند اما در دراز مدت مشکل ساز هستند.

    Linn جزو برندهایی است که بیشتر با خودش خوب صدا میده تا در حالت جمع شدن با دیگر برندها ، حتی از نظر الکترونیکی هم امپدانس ورودی و خروجی اش کمتر و بیشتر از حد معمول هست.