سال نو با Mark Levinson

سال نو با Mark Levinson

یکشنبه 23 مارس 2008
/ / /
mlw7.jpg

های فای در سال نو خیلی خوب شروع شد. با مارک لوینسون و ویلسون 7 . دوستانی میخواستند بیشتر در مورد مارک لوینسون بدانند و این فرصت پیش آمد تا صدای ست کامل Mark Levinson رو با بلندگوی Wilson Audio Watt/Puppy System 7 بشنوم. قبلا صدای مارک لوینسون را نشنیده بودم و تنها در تحلیل ها در موردش اطلاعاتی بدست آورده بودم. من تا بحال تاکید زیادی بر روی Krell CAST داشتم و دوستانی که Mark Levinson داشتند میخواستند بیشتر در مورد تفاوت این دو برند بدانند. تا آنجا که ممکن باشد سعی میکنم تفاوت های این دو صدا را برایتان تشریح کنم.

خب من صدا رو تا به این لحظه زیاد نشنیدم و هنوز رکوردهایی که گوشم به اونها عادت داره رو اونجا نشنیدم. اصولا در برخورد اول بیشتر با میزبان صحبت میکردم و خیلی متمرکز صدا نبودم. اما بهتر دیدم برای شما آنچه در برخورد اول مشخص بود رو بنویسم تا زیاد منتظر نمونده باشید. اینجوری بنظرم تا حدی بهتره چون اونهایی که خیلی دوست ندارند وارد جزئیات شوند میتونند یک نمای کلی در ذهن داشته باشند. صدا تا به این لحظه در مجموع کمتر از 5 ساعت شنیده شد.

اول تشکر میکنم (بسیار ویژه) از دوست بسیار عزیزی که میزبان من بودند هم از بابت پذیرایی گرم و هم اینکه این فرصت رو در اختیار من قرار دادند تا صدای دوست داشتنی سیستمشون رو بشنوم.

قبلا در مورد مارک لوینسون چیز خاصی ننوشته بودم البته خیلی در موردش تحلیل خونده بودم اما موقعیتی پیش نیامده بود تا صداش رو بشنوم. تجربه خیلی خوبی بود و امیدوارم بتونم یک تحلیل خوب و روشن در مورد مارک لوینسون بنویسم. سیستم دمو عبارت بود از :

Mark Levinson No.390S CDPlayer (CD & HDCD)

Mark Levinson No.32 Reference Pre-Amplifier

Mark Levinson No.432 Power Amplifier (2 Channel Stereo)

Wilson Audio Watt/Puppy System 7

Wilson WATCH Dog SubWoofer

Fadel Art Reference Coherence One Interconnect 1m from Source to Pre and Pre to Power

Fadel Art Reference GoldLine Speaker Cable 2.5m

صدای Mark Levinson در یک نگاه به گوش شیرین Sweet ، لطیف و دوست داشتنی است. صدایی ملایم و گوش نواز و در یک کلمه عبارت “ناز” بهترین انتخاب از نظر من برای توصیف صدای این برند هست.

من فکر میکنم بیشتر کسانی که در ایران صدای Solidstate گوش میدهند و به موسیقی علاقه مندند از صدای این برند خوششون بیاد. دلیل این مساله اینه که هرچند من صدای سردتر با شفافیت و جزئیات زیاد رو دوست دارم اما میبینم دیگران از Warmness و Smoothness بیشتر خوششون میاد. مارک لوینسون از نگاه من در نقطه خیلی خوبی بین دو جریان Neutrality و Warmness می ایسته. صدا دینامیک و سرزندگی خودش رو هم در میکرو و هم در ماکرو حفظ میکنه اما در Midrange بسیار ملایم ، نرم ، Textured با یک حس Smoothness خاص همراه هست. صدا یک حس یکپارچگی ، یکدستی و به هم پیوستگی در نواحی فرکانسی داره که بقول تحلیل گر TAS دیگه بهتره بجای Smoothness بگوییم Continuousness (البته تحلیل گر TAS داشت در مورد McIntosh MC 501 حرف میزد و من این مفهوم رو اینجا ازش قرض گرفتم). صدا فقط در مقیاس میکرو کمی Warmness به صدا اضافه میکرد که مزه صدا رو دوست داشتنی ترمیکرد و این Warmness اصلا Exagerated نبود ، فقط به اندازه ای که احساس کنیم کمی صدا تلطیف شده. بهتره مفهوم Warmness رو اینجا در ذهنتون با Warmness لامپ ها اشتباه نکنید چون لامپ ها در مقیاس خیلی بزرگتری این حالت رو تداعی میکنند و دیستورشن آونها خیلی زیاد هست. مارک لوینسون تنها صدا رو نرم و دوست داشتنی میکرد مثل Dartzeel.

بنظرم Mark Levinson یک برند با شخصیت هست که سری رفرنس اون واقعا رفرنس و سری های غیر رفرنس اون کیفیت رو فدای بازار نمیکنه. البته اگر من از این برند تعریف میکنم منظورم این نیست حتما با سلیقه شما جور هست و شما باید بسمت خرید این برند حرکت کنید، نه در دنیا کسانی هستند که سلیقه شنیداری اونها خیلی به صدای مارک لوینسون نزدیک نیست و صدای دیگری رو دوست دارند. شما هم باید صدای این برند رو بشنوید و بعد انتخاب کنید.
مارک لوینسون طراحی زیبایی داره و با نرم افزار SolidWorks اونرو طراحی میکنند.

خبر جالب اینکه سری جدید رفرنس No.53 Power Amplifier (با 500 وات به 8 و 1000 وات به 4 اهم) با قیمت 50 هزار دلار وارد بازار خواهد شد و مهمتر اینکه مارک لوینسون در این مدل به Class D سوئیچ کرده. خیلی خبر جالبی برام بود که این شرکت در سری رفرنسش یکدفعه از Class A/B به سمت Class D رفته. کاری که Jeff Rowland ، NuForce و Bel Canto انجام دادند. البته مارک لوینسون ادعا میکنه از تکنولوژی خاص خودش استفاده میکنه و No.53 بهترین آمپلی فایری هست که مارک لوینسون تا بحال ساخته. از نظر من مهم تنها صداست و نه Specification و بقول طراح Linn Solo 500 میشه با هر تکنولوژی صدای خوب گرفت.

حتما اینجا مصاحبه باب با مدیر فروش مارک لوینسون رو ببینید که در مورد No.53 توضیح داده. احتمالا No.52 Pre و No.50 Source هم بعدش خواهد اومد.

لینک زیر هم جالبه:

http://www.youtube.com/watch?v=0e14YzXxpcw&feature=related

13 Comments