چند خبر

چند خبر

چهارشنبه 1 اکتبر 2008
/ / /

اول از همه عید رو تبریک میگم به همه کسانی که مثل من اعتقاداتی دارند .

گالری عکسها رو آپدیت کردم ، میتونید عکس های جدید رو در آدرس زیر ببینید :

Hi-Fi Photo Gallery

آقای شهریار سوال جالبی رو در انجمن در آدرس زیر مطرح کردند که خیلی سوال خوبی ایست و من دوست دارم نظر دوستان رو هم بدونم :

Live Music vs Audio Systems Sound

این روزها در فکر مبحث ادبیات های فای هستم، یعنی دارم فکر میکنم بشکلی قابل فهم و ساده و در عین حال کامل مفاهیم فضای Subjective رو از نگاه خودم تشریح کنم. این جوری هم خواننده به درک مفاهیم نزدیک تر میشه و هم میتونه شنونده بهتری باشه. من فکر میکنم تنها راه اثر گذاری بیشتر این سایت اینه بتونم کاری کنم شنوندگان خودشون بتونند بهتر و دقیق تر قضاوت کنند و تفاوت ها رو خودشون بفهمند بجای اینکه منتظر باشند تا نظر من و دیگران رو بدونند. هر کاری میکنم میبینم باز سوالاتی که دوستان مطرح میکنند نشون دهنده این قضیه هست که با نوشتن و خواندن اون دید من به مسائل خوب منتقل نمیشه و باز ممکنه مثل مجلات تاثیر مثبت خیلی زیادی نداشته باشه برای همینه فکر میکنم بجای اینکه من خیلی دقیق بنویسم تا شما بخونید اونقدر ایده خوبی نیست که مسیری رو در پیش بگیرم که شما توانایی بیشتری در تحلیل و درک صدا داشته باشید.

البته این کار از نگاه من در عمل فقط با نوشتن بشکل خوبی به هدفش نمیرسه و باید براش یک سری کلاس آموزشی گذاشت اما فعلا من فقط میتونم بنویسم و شما بعد شنیدن صدا ببینید میتونید صدا رو تحلیل کنید یا نه. برای شنونده بهتری شدن بیشتر از هر چیزی نیاز به حوصله ، تست و شنیدن صدا و بعد خوندن تحلیل داریم.

هرچقدر بیشتر بشنویم زودتر میتونیم صدا رو در چارچوب عباراتی مثل Soundstage ، Timing و … درک کنیم و هرچقدر تجربه ما بیشتر بشه بهتر به سمتی که دوست داریم حرکت میکنیم. کسی که تجربه کافی نداره و درک خوبی از سلیقه شنیداریش نداره همیشه بین نظرات دیگران سرگردان هست. مثلا من بلندگوی 8 رو دوست دارم و کسی ممکنه سلیقه اش با من فرق کنه و مثلا Quad دوست داشته باشه اما تا زمانی که توجهش به نظرات دیگران هست دچار یک سردرگمی میشه و هیچ وقت نمیتونه بر اساس سلیقه اش انتخاب کنه و به جلو بره. منم اگر زیاد روی چیزهایی که دوست دارم تاکید کنم سایت اثر تبلیغاتی پیدا میکنه و فروشندگان شاکی میشن. الان اش هم فروشندگان در ایران نگران تاثیر این سایت هستند، البته حق هم دارند و من دوست ندارم برای کسی مشکلی ایجاد بشه و تنها راه معقول اینه که هر کسی بجای خوندن این سایت یا مجلات به درک بهتری از صدا و سلیقه خودش برسه.

پس باید کاری کنیم شنونده بهتری باشیم و این مساله اتفاق نمیفته جز با تلاش خودمون ، با بیشتر شنیدن ، با دقت بیشتری داشتن و …

از فروشندگان نباید زیاد انتظار داشته باشید چراکه اونها هم نمیتونند خیلی کمکتون کنند و باید خودتون دست به کار شوید.

داشتم فکر میکردم اونقدری که من در زمینه های فای مطالعه کردم، روی صدای سیستم ها متمرکز بودم، برای نوشتن در سایت وقت گذاشتم و کلا وقت و انرژی ام رو برای این مساله گذاشتم به خود موسیقی توجه داشتم و از شنیدن موسیقی لذت بردم؟!

این همون چیزیه که همه ما وقتی درگیر این مقوله میشیم فراموشش میکنیم.

21 Comments