مخاطب کم هوش

مخاطب کم هوش

دوشنبه 11 می 2009
/ / /

لازم شد مطلبی رو توضیح بدم ، پست قبلی برای برخی از دوستان کمی عجیب بنظر اومد و این سوال مطرح شد که اگر ویلسون 7 از نگاه من صدای خیلی قابل قبولی نداره پس چرا در خانه آقای الکساندریان من اینهمه از صدا تعریف کردم. قبلا هم من چیزهایی از دوستان میشنیدم که نشون میداد اونها فرق بین صدای شنیده شده رو با صدای کامپوننت اشتباه میگیرند و فکر میکنند اگر صدایی خیلی خوب هست پس صدای همه کامپوننت ها عالی و اگر صدایی خوب نیست صدای اون کامپوننت ها و یا حداقل یکی از اونها بد هست.

این نگاه کاملا اشتباه هست و دلیلش عدم آگاهی و تجربه شنونده ایست که اینگونه فکر میکند. من بارها این مساله رو توضیح دادم که صدای خوب رابطه کمی با کامپوننت های خوب دارد اما مثل اینکه برخی از خواننده ها تفاوت این دو را هنوز نمیدانند.

همونطوری که فیلد لذت شنیداری بقول رومی خیلی ربطی به صدای خوب ندارد از نگاه من صدای خوب هم خیلی ربطی به کامپوننت های خوب ندارد و هر کدوم اینها فیلدی جدا برای بحث هستند. شما نمیتونید بگید حتما برای لذت بردن از موسیقی باید صدای خوب بشنوم همونطور که نمیتونید بگید برای صدای خوب حتما باید بهترین کامپوننت ها رو انتخاب کنیم.

اگر اینطور بود که همیشه باید ناراحت این میبودیم که اونهایی که پول بیشتری دارند از موسیقی لذت بیشتری میبرند.

مساله مقایسه کامپوننت ها مثل مقایسه ویلسون 7 با گریفون و یا نگاه من به یک بلندگو مانند ویلسون سوفیا ربطی به این نداره که ما نمیتونیم از این کامپوننت ها صدای خوب بشنویم. اگر این طور بود من هیچوقت از صدایی که خانه آقای الکساندریان میشنیدم اینقدر تعریف نمیکردم. وقتی در مورد صدا حرف میزنیم و آنچه شنیده میشود داریم در مورد یک فیلد خاص صحبت میکنیم و وقتی در مورد کامپوننتی حرف میزنیم داریم در مورد فیلد دیگری بحث میکنیم.

من قبلا هم تاکید زیادی داشتم روی اینکه ارزش صدا در همه جاهایی که شنیدم 0 تا 100 بود اما خانه آقای الکساندریان 1000 و بهترین سیستم صوتی روی زمین هم در خانه آقای الکساندریان میشه 1100 و نه بیشتر و همیشه هم گفتم اون سیستمی که در خانه آقای الکساندریان هست دقیقا با سلیقه و خواست من جور نیست اما صدایی که اونجا شنیده میشه 10 برابر همه صداهایی که شنیدم ارزش داره.

همیشه با مهندس سماوات هم این بحث رو داشتم که اگر من از کامپوننت های Raysonic و یا Tannoy تعریف نمیکنم و یا از سیستم های ارزان بازار که اکثرشون حرفی برای گفتن ندارند نمینویسم به این معنی نیست که نمیشه از اونها صدای خوب شنید بلکه مقوله صدای خوب خیلی ربطی به کامپوننت نداره اما وقتی برمیگردیم به فیلد مقایسه کامپوننت ها طبیعتا اگر من 1000 خط در مورد ویتوس یا ASR بنویسم شاید حتی یک خط هم در مورد Raysonic ننویسم و این مساله به این معنی نیست که فقط باید ASR یا ویتوس خرید تا صدای خوب شنید.

هنوز ذهن همه ما درگیر اینه که صدای خوب یعنی کامپوننت خوب و کامپوننت خوب یعنی کامپوننت گران تر و این ایده بسیار بسیار احمقانه و آزار دهنده هست .

متاسفانه نوشته های سایت من الان تاثیرش روی مخاطب و بازار زیاد شده و وقتی از چیزی خوب نمینویسم اون کسی که این کامپوننت رو داره دلسرد میشه و اونی که این برند رو میاره برای فروشش دچار مشکل میشه و این نشون میده مخاطب من حرف های منو درست درک نمیکنه و تاثیر سایت شده مثل تاثیر مجلات.

بعد اینکه مقایسه مکس رو با ویلسون 7 نوشتم با آقای الکساندریان در مورد ویلسون 7 صحبت میکردیم و اینکه آیا اصلا تغییر از 7 به مکس منطقی هست و یا نه. من گفتم اگر من جای شما میبودم هیچوقت به مکس و یا ویلسون 8 ارتقا نمیدادم و از همون 7 صدای خوب میگرفتم و وقتی میشه از 7 صدایی گرفت که احساس کنید بلندگو disappear شده و کل سیستم فراموش شده دیگه نیازی به این نیست که باز کلی پول بیخود بدیم و بریم مدل بالاتر رو بخریم. البته خود آقای الکساندریان هم برخلاف بیشتر دوستانی که دیدم خیلی منطقی با موضوع برخورد میکنند و شاید جزو معدود کسانی باشند که در ایران دید درستی به مساله دارند و اشتباه تصمیم نمیگیرند. آقای الکساندریان خیلی راحت میتونند همین حالا مکس و یا حتی الگزاندریا بخرند اما دارند روی ویلسون 7 کار میکنند چون میدونند صدای خوب با پول کیلویی دادن بدست نمیاد و این مساله خیلی مهم هست.

من با هزینه کردن برای های فای مخالف نیستم چون اگر شرایطش باشه منم دوست دارم هر سال تغییری رو تجربه کنم اما با این مخالفم که فکر کنیم باید حتما ویلسون 7 رو بکنیم مکس تا صدای خوب بشنویم و یا در شرایطی که نه آکوستیک خوبی داریم و نه صدا گرفتن بلدیم کیلو کیلو پول برای چیزی که نمیدونیم چه نتیجه ای داره بدیم.

من همیشه بدون در نظر گرفتن هیچ پارامتری و کاملا غیر محافظه کارانه نظراتم رو دادم و خیلی راحت در مورد نگاهم نوشتم اما چیزی که آزار دهنده هست اینه که خواننده من بدون درک همه نوشته ها بچسبه به این موضوع که چی از نگاه من خوب و چی از نگاه من بد هست و موقع خرید اونرو لحاظ کنه. این تاثیر دقیقا مثل تاثیر نشریات بی ارزش Absolute Sound و Stereophile روی مخاطب هست.

اگر واقعیت صدای خوب رو فقط کامپوننت خوب میدونید کاملا در اشتباه هستید.

5 Comments

  1. پارسا چهار شنبه 13 می 2009 00:32

    سلام

    جالب بود مهندس
    مطالبی را بیان کردی که من بهش میگم سرطان hifi .
    یعنی اینکه هر چقدر پول براش هزینه کنی بی فایده هست ( راضی نبودن از صدا )
    مگر اینکه معجزه بشه ( لذت شنیداری ) که معمولا معجزه نمیشه ( فراموش کردن لذت موسیقی و لذت شنیداری ) .

    مهندس از نوع نوشتن بالا حدس می زنم که از چیزی ناراحتی . . .

    راستی در Twitter خوندم که تا چند روز دیگه ویتوس می رسه .
    کامپوننت در قیمت های پایین کی می رسه ؟

  2. امیر حسین چهار شنبه 13 می 2009 11:00

    مخلص مهندس هم هستیم
    درست حدس زدید من کمی ناراحت شدم از اینکه این همه وقت صرف میکنم تا بنویسم و بعدش مخاطب بخاطر اینکه یا درست مطلب نوشته شده رو نمیخونه و بهش فکر نمیکنه و یا گوشش رو داده دست فروشنده ای که کمتر از خودش میفهمه و بعد شروع به انتقاد میکنه.
    کامپوننت های ارزان رو هنوز کاری براش نکردم
    مهندس خوش باشی

  3. frd چهار شنبه 13 می 2009 20:25

    این واقعیت که پول خرج شده با صدای گرفته شده رابطه مستقیم نداره برای خیلی از وارد کنندگان خوشایند نیست. من الان که به صدایی که دوست داشتم رسیدم اون هم با برندهای ارزون دیگه یه ریال هم بابت سیستم یا ارتقا پول نمیدم. الان بیشتر مشکلم دسترسی به source خوب برای تهیه audio cd داخل ایران شده.اگر بتونید راهنمایی کنید ممنون.
    یک انتقاد هم از شما باید بکنم که هیچ وقت سمت برندهای ارزون نرفتیند یا حتی بهشون فرصت ندادیند که شنیده بشند. شما از برندهایی میگیند که set کردنشون بالای 20-30میلیون هزینه داره که کمتر از 1%مردم هم شاید نتونند همچین هزینه ای را بکنند . اما حاضرند 2-3 میلیون یا یکم بیشتر برای صدای خوب هزینه کنند .

  4. امیر حسین پنجشنبه 14 می 2009 08:06

    برای تهیه سورس باید از خارج از کشور تهیه کنید و یا به یکی بگید براتون از اون ور بیاره.
    تو همین پست دلیل ننوشتن در مورد برندهای ارزون رو گفتم ، مشکل اینه کامپوننت های ارزان تو ایران خوب انتخاب نشدند یعنی برندهای بدرد بخور نیامدند و مهمتر اینکه اصلا کسی ازشون درست حسابی صدا درنمیاره که من حداقل در مورد صدا بتونم بنویسم چون واقعا نمیشه در مورد صدای کامپوننت های ارزان نوشت و ارزش صدایی شون در مقایسه با کامپوننت هایی که حرفی برای گفتن دارند خیلی پایین هست. من اگر بخوام در مورد یک کامپوننت ارزان بنویسم همش باید از محدودیت هاش بگم که باز مخاطب رو بیشتر نا امید میکنه.
    من خودم هیچوقت در مورد سیستم خودم تحلیل ننوشتم و معتقدم ارزش صداش در خانه من خیلی فرقی با یک ضبط 400 تومنی نمیکنه.
    تو همین پست نوشتم اگر از کامپوننت ارزان تعریف نکردم به این معنی نیست که نمیشه ازش صدای خوب شنید.

  5. امیر حسین پنجشنبه 14 می 2009 08:11

    لطفا دوباره به تفاوت مفهوم فیلد صدا با فیلد صدای کامپوننت توجه کنید چون مشکل دقیقا همین جاست.

Post a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*