Audio Physic & Atoll Audio in Iran, Tehran by Jam Corporation

Audio Physic & Atoll Audio in Iran, Tehran by Jam Corporation

یکشنبه 3 می 2009
/ / /

audio-physic-ii

دیروز بعد از فکر کنم 7 سال آقای راد رو دیدم، ایشان مدیریت شرکت جم (88826086-021) رو بعهده دارند و من 7 سال پیش ازشون یک بلندگوی Dynaudio 82 و یک ست سی دی و آمپلی فایر NAD خریداری کردم.

چند ساعتی میهمان ایشان بودم و صحبت هایی شد در مورد های فای و بازار های فای در ایران. ایشان بتازگی دو برند در کلاس قیمتی مناسب وارد ایران کردند که یکی از آنها برند بلندگو ساز Audio Physic آلمانی هست و دیگری برند فرانسوی Atoll که دومی مانند Creek سورس و آمپلی فایر میسازه. هر دو این برندها در کشور اصلی (آلمان و فرانسه) تولید میشوند و هیچکدام در چین و جاهای دیگر اسمبل نمیشوند.

قیمت سورس و آمپلی فایر دمو شده هر کدوم زیر 1000 دلار بود و قیمت بلندگو هم زیر 1300 دلار (اسم مدل ها رو از آقای راد میپرسم و اینجا مینویسم) .

کل مجموعه نزدیک به 2 میلیون تومن قیمت داشت و ایشان یک صدای اولیه برای من گرفتند. منظورم از صدای اولیه گرفتن صدا قبل از break-in سیستم بود و من یه چیزهایی از صدا دستگیرم شد که مینویسم.

صدای مدل Yara II Evolution تا حدی به صدای Dynaudio نزدیک بود و حالتی Lean و Smooth داشت با دقت قابل قبول. بالانس فرکانسی این بلندگو ها نسبتا هموار بنظر میومد و تصویری نسبتا خوب به شنونده میدادند. صدای این بلندگو همانند بلندگوهای تنبل تر Sonus faber حالت Soft و یا Sweet نداره و حدس میزنم مدل های بالاتر Audio Physic وضوح و Neutrality بالایی داشته باشند همانند بلندگوهای Dynaudio .

من این حس رو داشتم که آمپلی فایر 50 واتی Atoll حتی بعد از Break-in کامل هم نمیتونه بخوبی این بلندگو رو کامل جمع کنه و بلندگو نیاز به یک آمپلی فایر پرقدرت تر داشت (شاید مدل های بالاتر Atoll مناسب تر بودند). بنظر من صدای این بلندگو با Upstream گرم مثل آمپلی فایر لامپی بهتر جمع میشه و اگر خواستیم باهاش آمپلی فایر و سورس Solidstate انتخاب کنیم باید طوری انتخاب کنیم که صدا بیشتر از این به سمت Lean نرود و کمی Bloom صدا بیشتر بشه.

بلندگو تصویر سازی نسبتا خوبی داشت و صداش تو رنج قیمت خودش نسبتا کنترل شده بود. صدای دو یونیت تا حد قابل قبولی با هم همخوانی داشت و البته کمی فرکانسهای بالا شنونده رو متوجه خودش میکرد اما چیزی که خیلی باید بهش دقت کرد اینه که بنظر من این بلندگو خیلی خوش درایو نبود و Lean بودن صداش حساسیت به انتخاب Upstream رو افزایش میداد. من زیاد صدا نشنیدم و سیستم هم دوره break-in رو طی میکرد و برای همین اگر باز فرصتی دست داد و صدا رو شنیدم بیشتر در موردش مینویسم.

آقای راد چیزهای جالبی در مورد کاربران میگفتند ، من ازشون در مورد Creek پرسیدم که گفتند نمایندگی اش رو دارند و هر کسی خواست میتونه سفارش بده و علت نبودن Creek رو در ایران عدم استقبال کاربران عنوان کردند.

مشکلی که از نگاه ایشان وجود داره نوع نگاه کاربران در ایران هست که باعث میشه یه جورایی دست وارد کنندگان بسته باشه و نتونند به شکل درستی به کاربران سرویس دهند. مثلا ایشان اشاره داشتند به اینکه خیلی از مشتریان به ظاهر یک آمپلی فایر و ارتفاع پنل آن اهمیت میدهند و کامپوننت هایی که ارتفاع پنلشون بیشتر هست و یا گنده تر هستند بهتر فروش میروند.

مشکل دیگر اینه که کاربران خیلی به این ستاره های احمقانه مجلات توجه میکنند و اگر برندی معروف تر باشه خیلی راحت تر فروش میره و این مساله فروشنده رو تا حدی مجاب میکنه که برندهایی رو وارد کنه که با داشتن کیفیت پایین اما بدلیل شناخته شده بودن راحت تر بفروش میرسند.

مشکل دیگر اینکه کاربران به اینکه یک دستگاه در کجا ساخنه میشود هم اهمیت میدهند و حتی اگر یک برند خوب که در چین یا تایوان مونتاژ شده به ایران بیاید ممکن است خیلی مورد توجه قرار نگیرد.

همه این مسائل باعث میشود تا وارد کننده سیستم صوتی محدودیت هایی داشته باشد و در این بازار نتواند بدنبال ایده ال باشد تا فقط سود.

من با ایشان کاملا موافقم ، حتی رومی هم معتقد هست تا حدی خود Audiophile ها با حماقت هاشون صنعت صدا رو تشویق کردند که یک سری آشغال تولید کنه.

منطقی هم هست چرا که تا وقتی من و شما به ارتفاع یک کامپوننت اهمیت بدیم و یا مارک اون کامپوننت و ستاره هایی که گرفته واقعا دست یک فروشنده رو بستیم و خود ما نگذاشتیم کالای خوب به ایران بیاد.

من تو این مدت خیلی سعی کردم تا توجه مخاطب رو از Specification ها ، تحلیل های مجلات و حرف های بی ربط خیلی از فروشندگان بازاری و قیمت های بالا به این سمت جلب کنم که فقط شنیدن باید ملاک قرار بگیره و نه چیز دیگه اما مثل اینکه تو ایران هم مثل بقیه جاهای دنیا بیشتر Audiophile ها خیلی از واقعیت دورند (بقول رومی idiot).

یکی از دلایل عدم استقبال کاربران از Creek هم از نگاه آقای راد همین مشکلاتی بود که ذکر شد ، خود ایشان خیلی از صدای Creek تعریف کردند و گفتند با اینکه این برند صدای خیلی خوبی داشت اما فروشش براحتی بقیه برندها نبود. معنی این جمله اینه که این خود ما هستیم که با حماقت هامون وضعیت رو خراب میکنیم.

atoll

برند Atoll یک برند خوش ساخت فرانسوی است که تحلیل های جالبی در موردش در اینترنت پیدا میشه و بنظر من باید به Matching اش دقت کرد و یک بلندگوی خوش درایو براش انتخاب کرد.

اینها لینک تحلیل هاست:

6moons

tnt-audio-50

tnt-audio-cd100

http://forum.ecoustics.com/

Stereophile

enjoythemusic.com

soundstage

One Comment