Why Vitus? why Marten? why Jorma?

Why Vitus? why Marten? why Jorma?

پنج‌شنبه 31 دسامبر 2009
/ / /

Statement

شاید لازم باشه کمی در مورد اینکه چرا من به ویتوس و مارتن و جورما علاقه دارم بنویسم و به سوالاتی در ذهن برخی پاسخ داده باشم.

از ویتوس شروع میکنم :

ویتوس رو از دو بعد میشه دید یکی مشخصات الکترونیکی اش هست و دیگری صداش، بیشتر دوستان ذهنشون متوجه قسمت مشخصات هست تا خود صدا و بهتره منم در مورد مشخصات الکترونیکی ویتوس بنویسم.

ویتوس آمپلی فایرهاش در خطی ترین ناحیه ممکن کار میکنند یعنی Push Pull Class-A و برای همینه که توان خروجیشون روی 8 اهم زیاد نیست و 25 وات و 50 وات و 100 وات داره. خیلی از کمپانی ها مثل Krell و FM Acoustics ادعای Class A دارند اما همه اونها Moderated Class A/B هستند و میشه بقول نلسون از روی وزن و اندازه فهمید که Pure Class A بودن بالای 100 وات تقریبا امکان نداره و اگر آمپلی فایری رو دیدید که بالای 100 وات بود و وزنش از 170 کیلو کمتر بود باید حدس بزنید اون آمپلی فایر Class A/B هست و نه Class A .

غیر از ویتوس ما تو کلاس 50 و 100 وات آمپلی فایر ترانزیستوری Class A ای تقریبا نداریم و البته اگر مدل هایی باشند یا از فیدبک منفی استفاده میکنند و یا بایاسشون کاملا تو ناحیه خطی نیست.

حتی ASR Emitter هم که من خیلی دوستش دارم Moderated Class A/B هست و خیالتون رو راحت کنم کسی تو این دنیا نرفته مثل ویتوس 100 وات Class A بسازه که 160 کیلو وزنش باشه اونم با ایجاد حرارت بالا.

تمام Pre amplifier های خوب Pure Class A هستند و برای همینه تفاوت بهترین Pre های لامپی با ترانزیستوری خیلی کمتر از تفاوت صدای Power های لامپی با ترانزیستوری هست و همه بر این باورند خطی ترین پاسخ و بهترین وضعیت Pure Class A هست اما پیاده سازی Class A در Power Amplifier های ترانزیستوری کار کم هزینه و راحتی نیست و بیشتر کمپانی ها تا قبل از Output Stage  رو Class A میسازند و در طبقه آخر به سمت Moderated Class A/B رو می آورند.

ویتوس در خطی ترین ناحیه ممکن کار میکنه و برای همینه بیشترین توان خروجی اش که مدل SM-101 هست فقط 100 وات هست. اما آیا این توان در مقایسه با Krell چهارصد واتی Evo one کم هست؟

یک کاربری که با الکترونیک آشنایی نداره ممکنه فکر کنه Krell چهارصد واتی وضعیت بهتری داره اما در عمل اینطور نیست، میپرسید چرا؟

توان یک آمپلی فایر به میزان دو برابر شدن توان در لحظه نصف شدن امپدانس بلندگو برمیگرده، مثلا اگر ویتوس 100 واتی به امپدانس 8 اهم داره 100 وات میده میتونه به امپدانس 4 اهم 200 وات بده و به امپدانس 2 اهم 400 وات و به امپدانس یک اهم چیزی حدود 800 وات و حتی به نیم اهم هم احتمالا 1600 وات خواهد داد اما یک امپلی فایر 300 واتی (روی 8 اهم) مثل NAD نمیتونه به 4 اهم 600 وات بده و با نصف شدن امپدانس توان دو برابر نمیشه و این عامل خیلی مهمتر از توان نامی روی 8 اهم هست.

برای روشن شدن موضوع میشه به قدرت Power Supply نگاه کرد، آیا میدونستید همین ویتوس 25 واتی SS-010 یک Power Supply با توان 1400 وات داره؟

Krell 300il من که روی 8 اهم توانش 266 وات هست و تقریبا در ظاهر 11 برابر ویتوس 25 واتی قدرت داره از یک Power Supply هشتصد واتی سود میبره که تقریبا نصف قدرت Power Supply ویتوس هست.

ASR Emitter II که 250 وات روی 8 اهم هست از یک Power Supply 2800 واتی (4 تا 700 وات) استفاده میکنه و Krell Evolution one با 400 وات از یک Power Supply 5000 واتی استفاده میکنه اما ویتوس با 100 وات داره از یک Power Supply وحشتناک 4400 واتی استفاده میکنه و این نشون میده ما با ویتوس 100 واتی توانایی جریان دهی تقریبا مساوی با Krell 400 واتی رو داریم.

ما میتونیم یک نسبت توان کل Power Supply به توان خروجی روی 8 اهم تعریف کنیم که توانایی یک آمپلی فایر رو نشون میده در کنترل خطی (دقت کنید گفتم خطی چون این ضریب فقط مبنای جریان دهی نیست) بلندگو و این ضریب اگر در ASR Emitter II مساوی 11.2 هست در Krell Evolution one برابر 11.1 و در ویتوس 100 واتی برابر 44 هست و در ویتوس 25 واتی برابر 56.

ویتوس در خطی ترین حالت بیشتری کنترل رو روی بلندگو داره و من قبلا هم گفتم کسی نگران توان کم این امپلی فایر ها روی 8 اهم نباشه.

مساله بعدی ویتوس که تفاوت خیلی زیادی رو با دیگر آمپلی فایرها ایجاد میکنه استفاده از ترانس های خاص UI Core هست که تا اونجایی که من میدونم فقط کمپانی Hovland که الان ورشکسته شده ازش استفاده میکنه. سکوت عجیب غریب این آمپلی فایر حتما به ترانس خاصش برمیگرده و من نمیشناسم کمپانی رو که در حال حاضر از ترانس های UI که چهار سال طراحیش طول کشید استفاده کنه.

مساله دیگه نداشتن فیدبک منفی هست که کلید اصلی صدای خوب محسوب میشه و ویتوس و Audio Note در دو شاخص Class A بودن و فیدبک منفی نداشتن با هم در یک جهت هستند (البته Audio Note از Single Ended استفاده میکنه اما ویتوس Push Pull هست).

لازمه نداشتن فیدبک منفی اینه که تا حد ممکن مدار دیستورشنش پایین باشه و اگر طراحی نخواد از فیدبک منفی در ترانزیستوری ها استفاده کنه کارش خیلی سخت میشه. ویتوس همه این حسن ها رو با هم داره و بی دلیل نیست که صداش از زمین تا آسمون با بقیه آمپلی فایر های ترانزیستوری متفاوت هست.

اما جورما:

کابل های جورما ارزان نیستند و خیلی گرانتر از کابل های معمول بازار هستند اما مهمترین شاخص اونها midrange دوست داشتنی و طبیعی است، چیزی که در کمتر کابلی میشه سراغ داشت و مهمتر از همه Matching عالی اونها با مارتن و ویتوس هست.

جورما از نگاه من تو کلاس خودش بهترین کابلی هست که تا حالا ساخته شده و زمانی دوستان تاثیر واقعی کابل رو روی صدا میفهمند که جورما رو بشنوند چون ما الان در ایران کابل درست حسابی نداریم. البته کارداس و کابل کربنی VDH رو من دوست دارم اما واقعا جای کابل رفرنسی مثل جورما خالی بود که الان من ثانیه شماری میکنم تا این کابل به ایران بیاد.

و در مورد بلندگوی مارتن دیزاین سوپریم:

زیر 90 هرتز رو یک tower با شش تا درایور سرامیک هندل میکنه که یک آمپلی فایر جدا با امکان Digital Correction زیر 70 هرتز رو داره. من میتونم قسمت باس رو بدون تداخل با بالا تو اتاق Place کنم که این خیلی مزیته.

فرکانسهای قطع 330 و 1200 و 8000 هرتز هست، یک 4way کامل که از میدرنج 12500 دلاری دیاموند (فقط سوپریم در دنیا از این درایور استفاده میکنه) استفاده میکنه، مجموعا بالای 40 هزار دلار فقط درایور داره و بالای 10 هزار دلار کابل داخلی جورما پرایم.

صدای این بلندگو به شکل باور نکردنی Transparent و Real هست، از نگاه من Real ترین صدای دنیا و من نمیدونم چه جوری از آقای ابوعلی و آقای رحمانی تشکر کنم که باعث شدند این بلندگو به ایران بیاد.

مایک میگه وقتی صدای این بلندگو رو بشنوید شوکه میشید چون قبلا داشتید coloration های مختلف رو میشنیدید :

They are completely shocking because we have spent our lives playing with speakers that are colored. Colored neutral or colored sweet, colored impressive or colored dull. Finally there is the music, which has always been painted in the past with some kind of artist’s brush, the artist being the speaker manufacturer.

مارتن ویتوس جورما آینده بازار صدا رو در ایران تغییر خواهند داد.

آقای ابوعلی مرسی …

2 Comments