Vitus Vitus Vitus …

Vitus Vitus Vitus …

شنبه 12 دسامبر 2009
/ / /
Comments Closed

سلام به دوستان خوبم

میدونید که من چند وقتی هست که کمی گرفتار کارهام هستم و کمتر وقت میشه از صدا بنویسم و خب جای نگرانی نیست چون تجربه نشون داده بعد از چند هفته کمتر نوشتن جبرانش میکنم.

باید از آقای کیهانی همون دوستی که خارما و ویتوس داره تشکر کنم چون دیشب تستی رو ترتیب دادند و من تو همون سیستم دی سی اس اسکارلاتی و ویتوس صدای بلندگوی مکس رو شنیدم.

من تا به این لحظه ویتوس رو تو سیستم های زیر شنیدم :

سورس Audio Research CD7 ، بلندگوی ویلسون مکس

سورس dCS Elgar ، بلندگوی ویلسون الگزاندریا (با ASR و Vitus هردو)

سورس dCS Scarlatti ، بلندگوی خارما (با Mark Levinson و Vitus هردو)

سورس dCS Scarlatti ، بلندگوی ویلسون مکس

جالبه بدونید صدای ASR Emitter I رو هم با ویلسون الگزاندریا البته نه در شرایط خوب در کنار ویتوس شنیدم و در سیستم آقای کیهانی هم قبل از ورود ویتوس مارک لوینسون رو تجربه کرده بودم.

هیچ آمپلی فایر Solidstate ای در دنیا نیست که صدایی به زیبایی ویتوس بده و اون حس و حال Emotion ای که در صدای Vitus هست رو من نه تنها در هیچ Solidstate ای ندیدم بلکه در هیچ آمپلی فایر لامپی دیگری هم غیر از Audio Note ندیدم.

در بحث Level های شنیداری گفتم در Level های بالاتر صدا emotional تر میشه و شنونده ارتباط حسی تری برقرار میکنه و هر چه بیشتر میگذره من خودم از شنیدن صدای Vitus بیشتر تعجب میکنم.

قبلا بین دوستان این بحث بود که اگر صدای سیستم آقای کیهانی خیلی عجیب هست بخاطر اینه که همه اجزا بسیار عالی هستند اما من با شنیدن مکس در همون سیستم به این باور رسیدم Emotional بودن اون صدا تنها و تنها به ویتوس بر میگرده و نه به دیگر اجزاء البته در مورد تفاوت مکس با خارما هم خواهم گفت.

شنیدن صدای ویتوس مساوی است با تعجب کردن، از شفافیتش بگی، از Grain Free بودنش بگی، از اون طراوت و Sparkle بگی ، از Bass سه بعدی و عمیقش بگی ، از 3D بودن Vocal اش بگی ، از Emotion و Bloom صداش بگی ، از دینامیک نامحدودش بگی …

این آقا ویتوس یک چیز عجیب غریب هست که باید حداقل یکبار هم که شده اونرو شنید.

اما در مورد تفاوت مکس با خارما :

این آقا مکس صداش نیاز به فضای بزرگتری داشت اما وقتی بجای خارما اومد منو یاد حرف مهندس پوینده انداخت که گفت این صداها در مقایسه با صدای خارما انگار یک پتو روشون انداختی!

اما کمی صبر کنید، ویلسون اولش کمی سرد بود چون یکسالی کار نکرده بود و بتدریج بهتر شد و حالت نرمال تری پیدا کرد اما طبیعتا نمیتونست تو شاخص Refinement و وضوح با خارما رقابت کنه.

میشه به صدای ویلسون عادت کرد و ازش لذت برد فقط تنها ایرادش اینه هم فضای خوبی میخواد و هم Place کردن بلندگوهاش (شاید بخاطر پورتد بودنش) کمی سخت هست.

خارما صداش خیلی متفاوت بود تا اون حد که خیلی نمیشد در مورد تفاوت هاشون بگیم چون نوع این دو صدا با هم کاملا متفاوت بود.

ویلسون مکس و حتی الگزاندریا تیپ صدای خودشونو دارند و من صدای 8 و مکس و الکس رو دوست دارم البته با فرض داشتن شرایط خوب آکوستیکی و Placement خوب.

Presence صدای خارما غیر از Realness بیشتر در ماکرو حالتی Airy داشت که دقیقا حس میکردید این بلندگو داره هوا رو جابجا میکنه و حالتی سه بعدی داره اما مکس در شرایط ای که دمو شد این حالت رو نداشت و هم صداش Flat تر بود و هم اون Presence رو نداشت که شنونده احساس کنه صدا کاملا Airy است.

البته مکس Flat بودن صداش تا حدی به کارنکردنش برمیگشت و البته از نگاه من Airy نبودنش هم تا حد زیادی به آکوستیک وابسته بود اما بنظر من حتی در بهترین حالت در این دو شاخص به خارما نمیرسید.

خارما محدودیت هایی هم از نگاه من داره که من فعلا با توجه به وضعیت آکوستیکی که در اون دمو شده چیزی نمینویسم و باید خارما رو در شرایط آکوستیکی مناسب تر بشنوم تا در موردش دقیق تر نظر بدم اما جدا از این حرف ها صدای ویتوس و خارما و دی سی اس یک صدای عجیب غریب هست که ربطی به صداهای دیگه نداره.

اما در مورد ASR Emitter I که بالاخره قسمت شد بشنویم البته نه در شرکت وارد کننده اش بلکه در خانه یکی از audiophile ها که ویلسون الگزاندریا داره.

خلاصه کنم و سرتون رو درد نیارم ، ASR Emitter I و همینطور ASR Emitter II به قیمتشون وحشتناک می ارزند و محال ممکن هست شما آمپلی فایری پیدا کنید که تو این رنج قیمت چنین پاسخی به شما بده.

البته ASR Emitter در میکرو مثل ویتوس نیست و اون emotion ای که در صدای ویتوس هست در صدای ASR نیست اما چند تا حسن اساسی داره، یکی اینکه توان بیشتر این آمپلی فایر باعث میشه محدوده انتخابمون بین بلندگوها بیشتر بشه، مثلا همون ویلسون الگزاندریا با ASR صد و چهل واتی راحت تر درایو میشد تا با ویتوس 50  واتی و مهمتر اینکه استفاده از باتری یک مشکل اساسی که همه کاربران باهاش درگیرند رو حل کرده.

ASR تصویر صدایی بی اندازه عمیق (نه به معنای 3D که ویتوس و audio Note دارند) و با طول و عرض نا محدود داشت و نمیدونید این آمپلی فایر چه دریچه ای رو برای شنونده باز میکنه.

Comments are closed.