دیدگاه ها

دیدگاه ها

شنبه 29 می 2010
/ / /
Comments Closed

یکی از چیزهایی که من ازش غافل بودم این بود که های فای برای من ممکنه همون معنی ای رو نده که برای دیگران میده، در نظر نگرفتن نگاه دیگران میتونه کمی ما رو از درک چگونگی برخورد دیگران با این مقوله دور کنه.

مثلا ممکنه کسی دلش بخواد از این هابی فقط لذت ببره و اصلا خیلی براش مقصد (صدای خوب) مهم نباشه و تنها به همون مسیر توجه کنه، این لذت میتونه استریو فایل خوندن و بر مبنای پیشنهاد این مجله برند جدیدی مثل Halcro خریدن باشه، میتونه بازی با انواع مختلف آمپلی فایرها و بلندگوها باشه، میتونه به فروشنده ها سر زدن و گپی با اونها زدن باشه، میتونه تیون و tweak باشه ، میتونه با دوستان های فای گپ زدن باشه ، میتونه سر زدن به سایتها باشه ، میتونه کمی هم به آکوستیک توجه کردن باشه و …

همه این چیزهایی که نوشتم رو من نقد نمیکنم چون نمیشه گفت تفریح های فای چیز بدی هست یا چیز خوبی هست. زمانی موضوع نقد یک مساله پیش کشیده میشه که ما هر چیزی رو نسبت به برداری بسنجیم، مثلا اگر بردار حرکت ما فقط صدای خوب باشه من فکر میکنم استریو فایل خوندن و سیستم ارتقاء دادن بر مبنای پیشنهاد این مجله کاملا میتونه ما رو وارد مسیر اشتباهی بکنه اما اگر بردار فقط صدای بهتر نیست و ما دوست داریم با کامپوننت ها بازی کنیم و لذت ببریم این بازی بالاخره میتونه شکلی داشته باشه و من هیچ نظری راجع بهش ندارم اما خودم رو وارد بازی های فای نمیکنم چون فکر میکنم میتونم وقت ام رو بجای گفتگو با دیگران جای بهتری صرف کنم و یا پول ام رو میتونم صرف بازی های دیگه ای بکنم که هم برام جذاب تره و هم لذت بیشتری رو بهم میده .

اگر من تابحال زدم تو سر استریوفایل و یا چیزهای دیگری رو بردم زیر سوال بخاطر این بود که من بردار رو صدای بهتر تعریف کردم وگرنه اگر قراره ما فقط از این تفریح لذت ببریم دیگه فرقی نمیکنه Soulution بخریم و یا Vitus . وقتی فقط موضوع، بازی های فای هست دیگه فرقی نمیکنه سورس آنالوگ باشه یا دیجیتال و یا آمپلی فایرمون Air Tight باشه و یا Audio Note . خیلی از این فروشندگان دوست داشتند چنین سایتی وجود نداشت و هر کسی مشغول کار خودش میشد چون میدونند خیلی از این مشتریان فقط دوست دارند یه چیزی بخرند و نوشته های اکبری کمی وضعیت رو ناخوشایند میکنه.

به هر حال من این سایت رو برای این شروع نکردم که بشه فقط جایی برای سرزدن کسانی که از این بازی لذت میبرند چون اگر اینطور بود من هیچوقت نوشته هایی رو برای زیر سوال بردن چیزی نمینوشتم (خصوصا با این ادبیات نسبتا تند) و سعی میکردم همه از خوندن مطالب راضی و شاد باشند، مثلا هم مینوشتم Soulution خیلی خوبه که وارد کننده اش  و مشتریانش حال کنند، هم مینوشتم Vitus خوبه و هم مینوشتم NAD خیلی عالیه، هم مینوشتم استریو فایل چقدر باحاله و کلا بر مبنای یک ساختار ارزش گذاری پیش نمیرفتم که برای خودم دردسر درست کنم. این دردسر ها فقط برگشت فیدبک از کسانی نیست که منافعی تواین کار دارند بلکه کلا فضای های فای طوری هست که کسانی که نظراتشون مخالف این سایت هست هم واکنش هایی نشون میدن و خیلی وضعیت راحت و نقد پذیری وجود نداره.

البته من خودم رو از دیگران جدا نمیکنم و اخیرا به دوستی میگفتم همه ماها از جمله خود من روی نظراتمون تعصباتی داریم، حالا یکی بیشتر و یکی کمتر و برای همینه نقد نوشتن با صراحت (اونم با این ادبیات) چیز کم دردسری تو فضای های فای ایران نیست.

امیدوارم بقول آقای راد کمی توان تحمل نظرات دیگران در ما بیشتر بشه و فضای بهتری داشته باشیم ، اینو اول به خودم میگم. من فکر میکنم کمی حساسیت ها ، دلخوری ها و عصبانیت ها تو این فضا بالاتر از حد منطقی هست و ما یا باید حساسیت هامون رو کاهش بدیم و بیشتر تحمل نظر مخالف رو داشته باشیم و یا باید همگی نظراتمون رو پنهان کنیم و بچسبیم به تعارف و عدم صراحت. حالت دوم محافظه کارانه تر هست اما هیچ نقد و گفتگویی رو دربر نداره اما حالت اول میتونه بنظر من سازنده تر باشه. البته فراموش نکنیم من اظهار نظر و گفتگو رو موقعی مثبت میبینم که نظر دهنده سه شرط ای که گفتم رو رعایت کنه.

بنظر من استریو فایل هم فهمیده اکثر مخاطبان از همین بازی لذت میبرند و برای همینه که سیاستی رو در پیش گرفته که هم برای مخاطبان جذاب باشه و هم گردشی برای صنعت صدا ایجاد کنه (همه راضی باشند) اما یکی مثل رومی مسیرش دقیقا نقد مسائل بر مبنای یک هدف مشخص هست و نه های فای بازی و شما میبینید تعداد مخاطبان استریوفایل خیلی خیلی بیشتر از سایت رومی هست.

هر کسی مسیری داره بنابراین یکی میشه مخاطب رومی و یکی میشه مخاطب استریو فایل و هیچ ایرادی هم وجود نداره چون هر کسی دنبال چیزی که دوست داره هست.

به تازگی رومی این مطلب رو تو انجمنش نوشته که هرچند به بحث ما مرتبط نیست اما جالبه:

http://www.goodsoundclub.com/Forums/ShowPost.aspx?postID=13640#13640

There is no need to say anything if there is nothing to say.
Talking with a different audio people and familiarizing myself with what they do I have been observing a well-recognized pattern. The majority of audio people of course are the wasted hostages of adulthood boredom. Still there is a very small layer of audio enthusiasts, probably no more than 0.5%, who are trying to pursuit a sensible reasoning of own audio actions. Those people operate by speakers, amplifiers, cable and the 99.5% of the rest audio Morons think that they are their “audio colleges”, however in really it is very far from truth. Thos people arrange own “authored” playbacks, the playbacks that have expression of own personally and the playbacks that address and express own sonic objectives. This is very far from just building high-fidelity that mostly misunderstood in audio anyhow. This notion of the audio personalization became somehow “popular” recently, primary by the efforts of the sites like mine. Also, the industry whorish shepherds in their desire to develop new and new sale techniques read the sites like mine and try to wax similar poetry promoting the new crap that they were given to sale. Anyhow, let leave the gaining popularity of that “alternative sale” alone – it really does not matter to me how “the whores sale crap to the Morons” –  the phrase that might be the industry slogan. Let to look at that 0.5% of audio folks who do try making sensible efforts in sound reproduction.
For instance, we have a person who setup a playback that reflects his or her very specific sonic objectives and very specific points of expressionism. What does it mean? Does it mean the person’s playback is able to handle higher forms of musicality? Not necessary. If playback is a reflection of intention and objectives then the main question is: how noble and how refined those intentions are. This is dangers territory where people prefer do not go but I do, in facts I feel very comfortable in this territory. I insist that a great proportion of audio enthusiast (still among those 0.5%, the rest are just an irrelevant waste) failed with this playbacks at the level of uninvolved, banal and under developed objectives.   Did you see those young pianists that superbly render notes but their sound never become meaningful music? In their case the low expressivity of this musical phraseology is a direct reflection of their insufficient personal development. They are too “small” to play some music; they can handle the time-amplitude evidence of sound but they are no able to feel sound with subconscious subliminal sensations. There is nothing wrong with it. Those musicians might be wonderful people but they are limited in greatness of musical expressivity.
There is an absolutely the same situation in audio among those 0.5%. The people might have well-formed sonic objective, and they might have skills and means to renders those objective into audio solution but the very question would be – how elevated those sonic objective are? Unfortunately many, very many audio people (against the best part of them, the 0.5%) have sonic ideas very primitive. The primitivism of their audio sinking is very well might be recognize from what people say and in most cases it is not necessary to hear this playback. You would never believe how frequently I make an assumption how a person’ playback might sound by not looking at the person equipment but by listening/reading what a person intend to say. You would be shocked how accurate my predictions are. Particularly if to know the specific gear involved that it is possible to make very-very accurate assumption.
The point of this that we do not escape from ourselves – we are what we are and our actions in audio are juts reflections of it. If you look at an exposition of a painter or read a novel then we can make a very accurate estimate what was in a head of the artist. With playbacks the situation is absolutely identical. There is no need to write a book if there is nothing to say. There is no need compose a symphony if you have nothing express. There is no need to paint, dance, sing, engineer or to do anything creatively if behind you creativity there is no underlying realization of reason, purpose or expressively of you own thought or feeling. There is no needs to build a playback of you have nothing to express by the sound of this playback, at least if you have nothing to say to yourself…
Rgs, Romy the Cat

Comments are closed.