RTA چیست؟

RTA چیست؟

دوشنبه 20 دسامبر 2010
/ / /

RTA نام اختصاری Real Time Analyzer وسیله ایست که مهندسان آکوستیک از اون برای اندازه گیری و مشاهده اطلاعات دامنه و فرکانس یک موج صوتی در یک نقطه از اتاق استفاده میکنند. یک RTA برای مهندس آکوستیک حکم یک ولتمتر رو برای مهندس الکترونیک داره و RTA اولین و ساده ترین ابزار اندازه گیری اطلاعات موج صوتی در فضاست.

قبل از 15 بهمن سال 88 که من هنوز تو دهکده بودم تصمیم گرفته بودم یک RTA سفارش بدم بیاد ایران اما بعد از خروج از دهکده فراموشش کردم. البته الان فکر میکنم استفاده از یک نوت بوک و یک میکروفن خوب و یک نرم افزار مثل True RTA جذابتره تا خریدن یک RTA .

ببینید هر موج صوتی در اتاق در هر نقطه یک شدت دامنه داره که با واحد SPL میسنجند و با تغییر این دامنه در طول زمان ما یک سیگنال رو با بردن تو حوزه فرکانس آنالیز میکنیم یعنی یک RTA هم میتونه به شما شدت دامنه موج رو تو هر نقطه بگه و هم با تعیین یک مدت زمان به شما پاسخ فرکانسی سیگنالی که تو این مدت پخش شده رو نشون میده. البته ممکنه پارامترهای دیگر آکوستیکی رو هم یک RTA نشون بده که من خیلی اطلاعاتی در مورد انواع اونها ندارم.

هر RTA یک میزان دقت و وضوح تو ناحیه فرکانسی داره و بعضی ها 1/3 اکتاو هستند و بعضی ها هم بیشتر از این مقدار دقت دارند (نرم افزار True RTA ای که من دارم تا 1/24 اکتاو دقت داره)  و از 20 تا 20 کیلو هرتز شما یک منحنی رو بر مبنای فرکانس میبینید.

برای استفاده از RTA ما به سیستم باید یک سیگنال رفرنس اعمال کنیم که بدونیم تو همه فرکانسها یک میزان انرژی مشخص داره و برای این کار یا از White noise استفاده میکنند و یا از Pink noise . وایت نویز از 20 تا 20 کیلو برای تمام فرکانسها یک دامنه ثابت داره اما چون تو طبیعت ما چنین سیگنالی تقریبا نداریم میاییم از پینک نویز استفاده میکنیم که با افزایش فرکانس دامنه هارمونیک بشکل مشخصی (عکس نسبت فرکانس) کم میشه.

وقتی سیگنال پینک نویز رو سیستم پخش میکنه میتونیم با RTA بفهمیم تو هر نقطه وضعیت پاسخ فرکانسی چگونه هست و مثلا اگر یک افت انرژی یا یک افزایش انرژی تو یک محدوده داریم میگردیم دنبال دلیل موضوع و سعی میکنیم با تغییر شرایط آکوستیکی و یا تغییر مکان بلندگو اون کاهش یا افزایش انرژی رو درست کنیم.

مثلا جیم میگفت یکی از مشتری هاش زنگ زده بود و گفته بود که قبلا صدا خوب بوده اما الان  صدا بد شده و جیم رفت خونه یارو دید تو یک نقطه از فرکانسهای پایین RTA یک دامنه زیاد رو نشون میده که فهمیدند صاحبخونه با جابجایی مبل این مشکل رو تو فرکانسهای پایین بوجود آورده (نمیدونم داستان رو درست نقل کردم یا نه اما حافظه من بیشتر از اینی که نوشتم رو بخاطر نداره).

همه ما میتونیم از RTA استفاده کنیم و ببینیم وضعیت فرکانسی جایی که صدا میشنویم چگونه هست و مرحله به مرحله سعی کنیم با ایجاد تغییرات پاسخ نهایی رو تا حد ممکن هموار و هم سطح کنیم. البته بعضی ها این روش رو دوست ندارند و فکر میکنند استفاده از یک اکولایزر دیجیتال مثل همونی که آکوفیض یا Tact زده خیلی راه حل راحت تر و بهتریه اما من فکر میکنم این راه حل ساده تر نتیجه اش به خوبی تغییر شرایط آکوستیکی نیست.

الانم دارم میرم پیش مهندس 😉

5 Comments