برندهای خوب قیمت های خوب برای بچه های خوب

برندهای خوب قیمت های خوب برای بچه های خوب

پنج‌شنبه 6 ژانویه 2011
/ / /

اون کتاب قصه های خوب برای بچه های خوب رو که یادتونه 😉

یک موضوع در مورد بازار های فای هست که من دوست دارم در موردش بنویسم و قصدم این نیست ارزش کار کسی رو بیارم پایین و یا به بازار کسی لطمه بزنم. من دید خودم رو بیان میکنم و معتقدم فقط با نقد میشه مسیر رو تغییر داد پس مجبورم نگاه ام رو بنویسم شاید این بازار تغییری رو که من دوست دارم تجربه کنه. درسته ممکنه بیان آزاد عقاید با منافع عده ای تضاد پیدا کنه اما به هر حال هر کسی آزاده نظر و عقیده اش رو بیان کنه.

از نگاه من ما تو ایران یک بازار های فای مبتنی بر “عدم اگاهی” داریم و این عدم اگاهی تقابل بین دو گروه آئودیوفیل ها و فروشندگان هست که از نگاه من عدم آگاهی در هر دو گروه چنین بازاری رو بوجود اورده.

منظورم از عدم آگاهی اینه که ایده های ما رو تجربه تو فرایندی درست تشکیل نداده و بدتر از اون این ایده ها توسط منابع تجاری و غیر وابسته ای مثل استریوفایل شکل داده شده.

تو ایران فروشندگان برندهایی رو آوردند که هم تو قیمت های پایین و هم تو قیمت های بالا فقط بیشترین ستاره ها رو از مجلات گرفتند و از نگاه من هیچکدومشون به اندازه قیمتشون در مقایسه با دیگر برندهای خوب تو دنیا ارزش چندانی نداشتند. از نگاه من تنها برندی که قبلا تو ایران بوده و درست انتخاب شده بود Audio Note آقای فاطمی بود که از نگاه من بهترین صدایی هست که تو ایران میشه شنید.

من نمیخوام از کسی و فروشنده ای انتقاد کنم چون ممکنه اون زمان ها در گذشته امکان چنین چیزی نبوده باشه و همین که فروشندگان تو این بازار پردردسر تا همین جا هم جلو اومدند باید ازشون تشکر کنیم پس روی صحبت من انتقاد یکطرفه نیست بلکه نوشتن در مورد موضوعی هست که کمک کنه فروشندگان از این به بعد تغییرات مثبتی ایجاد کنند. من با آقای رحمانی که صحبت میکردم و همچنین با دیگر وارد کنندگان میدیدم اونها هم مشکلات خیلی زیادی رو تو این مسیر تجربه کرده بودند و با این شرایط حاکم شاید باید همه ما از این فروشندگان بابت سرمایه گذاری در این بازار تشکر هم بکنیم.

پس قرار نیست اینجا کسی رو محکوم و یا به ندانستن چیزی بی اعتبار کنیم و من تنها قصدم اینه بگم این بازار نیاز به تغییرات داره و ما میتونیم از این به بعد با استفاده از تجربه هامون و استفاده از منابع با ارزش اینترنتی در جهت مثبت قدم های با ارزشی برداریم.

بازار تا قبل از ورود دو شرکت تا چند سال پیش فقط و فقط برندهایی رو تجربه میکرد که تو مجلات ستاره داشتند و با ورود دو شرکت سه برند چینی با قیمتی مناسب وارد بازار ایران شد.

شرکتهایی که برندهای چینی رو آوردند به این فکر میکردند که میشه تو قیمت های معقول و پایین صدای بهتری بگیریم که بنظر من این ایده ایده بدی نبود و خود من هم شاهد این بودم که همین برندهای چینی به نسبت قیمتشون صداشون بهتر از برندهای پرستاره ای بود که تو مجلات میدخشیدند.

خب این قدم قدم خوبی بود و این سیاست نتیجه خوبی دربرداشت و این دستگاه ها جای خودشون رو تو بازار باز کردند اما واقعیت اینه که از نگاه من ما میتونیم یک قدم خیلی بهتر برداریم که بازار باز هم واکنش خوبی نشون بده.

بگذارید توضیح بدم چرا من معتقدم استفاده از برندهای چینی با احتمال زیادی اون نتیجه ای که باید بده رو از نگاه من نمیده .

ببینید سیستم صوتی های فای یک دستگاه الکترونیکی مثل گوشی موبایل و یا کامپیوتر نیست که ما اونرو مجموعه ای از امکانات بدونیم و خوشحال باشیم چینی ها با High copy قیمت رو میشکونند و یا با DIY ما مرزها رو در نوردیدیم. های فای یک سیستم ایست که با حس شنیداری ما در ارتباطه و بسیار بسیار مهم هست که اون سیستم های فای بر اساس ایده ای از لذت شنیداری ما طراحی بشه.

برای پیاده سازی درست یک سیستم های فای ما نیاز به طراحی داریم که ایده درستی از صدا داشته باشه و بفهمه داره چکار میکنه و تا اون طراح و ایده درستش نباشه ما نتیجه مطلوب رو نخواهیم گرفت. برای همینه رومی خیلی تاکید داره DIY هم در بیشتر مواقع بدلیل نبودن همون ایده و درک درست از صدا به نتایج خوبی نمیرسه.

های فای چه تو قیمت های پایین و چه تو قیمت های بالا ، اولین قدمش مبتنی بر ایده طراح هست و در قدم بعدی هنر اون طراح در پیاده سازی ایده اش.

طراح FM Acoustics به بهترین شکلی ایده اش رو اجرا میکنه و واقعا طراحش آدم فوق العاده حرفه ای تو طراحی سیستم های الکترونیکی هست اما چون اون طراح ایده درستی از صدا نداره نتیجه کارش خوب از آب درنمیاد و یا طراح آئودیو ریسرچ چون ایده درستی از صدا نداره حتی با ابزاری مثل لامپ هم نتیجه کارش خوب نیست.

من با DIY و یا برند چینی مخالف نیستم و این رو قانون نمیدونم که نتیجه کار هر دوشون همیشه خوب نیست اما حرف من اینه صدای خوب از ایده درست و بعد پیاده سازی درست میاد نه از نداشتن ایده و سرهم کردن یک سری المان مرغوب.

یک DIY و یا یک برند چینی که در بیشتر مواقع طراحش فقط بر مبنای یه چیزی رو سرهم کردن میره جلو و نه ایده ای از صدا داره و نه تو پیاده سازیش از خودش ابتکاری داره (نقشه بیشتر این برندهای چینی و ساخته های DIY از روی نقشه های دیگران و موجود هست) و فقط تمام تبلیغش اینه که ما از المان های بهتری استفاده میکنیم طبیعتا نتیجه اش اون جوری که باید از آب در نمیاد.

بعد از داشتن یک ایده درست از صدا یک طراح باید ساختار طرح رو مشخص کنه و تو این مسیر بفهمه چه توپولوژی و مداری میتونه اون ایده ای که در ذهن داره رو به بهترین شکل اجرا کنه و در قدم آخر انتخاب المان هاست. از نگاه رومی انتخاب طرح و توپولوژی مدار اهمیت بیشتری از انتخاب المانهایی مثل خازن و مقاومت داره و بعد از اینکه طرح درست انتخاب شد ما به سراغ انتخاب المان ها میریم اونم بر مبنای ایده ای که از صدا داریم و نه چیزی که بازار پیشنهاد میکنه.

اکثر برندهای چینی و یا ساخته های DIY پشتشون ایده درست یک طراح نیست و طرح مدارشون بر مبنای مدارات معمول تو بازار هست و فقط به نسبت قیمتی که دارند از المان های بهتری توش استفاده شده. بنابراین نتیجه کار نمیتونه عالی باشه و فقط میتونه نهایتا بهتر از وضعیت بازاری باشه که توش برندهایی بر مبنای ستاره های مجلات انتخاب میشن.

من طراحانی رو تو دنیا میشناسم که بخاطر عدم شهرتشون دستگاه های خیلی خوب و ارزونی رو میسازند (مثل Decware) و فروشنده ها بجای آوردن برندهای چینی میتونند بروند سراغ این افراد.

تو قیمت های بالا هم دقیقا همینطوره و فروشنده ها بجای آوردن برندهایی مثل سولوشن میتونند بیشتر وقت بگذارند تا چیزهای بهتری پیدا کنند. باور کنید من از اتفاقات خوب مینویسم و اگر کسی بره بجای برند KR برند Lamm بیاره و بجای سولوشن برند Concert Fidelity  بیاره 100 بار همه که شده تو سایتم ازش حمایت میکنم.

اما نکته ای که خیلی مهمه اینه که یک آئودیوفیل هم باید بفهمه چه ایده ای درسته تا بتونه هماهنگ با تغییرات مثبتی که یک فروشنده ایجاد میکنه به جلو بره و این یک رابطه دو طرفه است که فقط با آگاهی هر دو طرف میتونه نتیجه مثبتی داشته باشه.

باز هم تکرار میکنم من از نوشته هام نه دنبال تامین منافعم هستم و نه بی ارزش کردن کار کسی و نه آزرده کردن خاطر کسی، بنظر من همه کسانی که تو این فضا زحمت میکشند شایسته تقدیر هستند و من این حق رو به همه میدم که آزادانه نظراتشون رو بیان کنند. معتقدم اومدن برندهای چینی تو زمان خودش اتفاق مثبتی بود و حالا میتونه این حرکت با تبدیل به حرکتی بهتر آینده بهتری رو برای همه رقم بزنه.

بنابراین نوشته های من زحمات و تلاش هیچ شخص یا گروهی رو زیر سوال نمیبره و فقط تلاشی است در جهت بهتر شدن اون حرکت. معتقدم با آگاهی میشه بهتر از قبل حرکت کنیم و نتیجه بهتری از زحماتمون بگیریم.

خوش باشید

One Comment