عید مبارک

عید مبارک

سه‌شنبه 22 فوریه 2011
/ / /
Comments Closed

دیروز به اینترنت دسترسی نداشتم که عید رو تبریک بگم.

مارتن تا این لحظه خیلی خوب به دل علاقه مندان نشسته ، قبلا هم به آقای رحمانی گفتم تا میشه بقیه بلندگوها رو بفروشند چون با اومدن مارتن و بعدش هم ESP فروش بقیه برندها سخت میشه همونجوری که با اومدن ویتوس و ASR فروش برندهای دیگه تو کلاس قیمتی این دو برند سخت شد.

من یک توصیه به شنوندگان مارتن دارم اونم اینکه برای قضاوت درست در مورد یک صدا باید خودشون اون صدا رو بشنوند و بدون هیچ پیش زمینه ای از حرف های فروشندگان، مجلات و … در مورد مارتن اول ببینند حس شنیداری خودشون چی میگه.

متاسفانه یکی از عوامل ایجاد اشکال اینه که ما بجای تکیه بر حس شنیداری خودمون ذهنمون رو تابع حرف های دیگران کنیم (اکثر اوقات دیگران بیشتر از کمک به ما باعث سرگردانی ما میشوند). اگر کسی نمیتونه با گوش خودش تشخیص بده من حتی بهش پیشنهاد هم نمیکنم که بره مارتن رو بشنوه اما اگر کسی به گوش خودش اعتماد داره باید بدونه تنها ملاک درست قضاوت همون حس شنیداری خودش هست و نه حرف ها و نظرات کسانی که بخاطر منافعشون دوست دارند مخالفت کنند.

قبلا توضیح دادم ما دو شاخص ماکرو و میکرو داریم ، مارتن ماکرو خوبی داره و بلندگوی ESP میکرو خوبی ، وقتی ماکرو صدا خوبه یعنی صدا خیلی شفاف و کریستالی هست و صدا حالتی زنده و Real داره و ما برای اینکه با این نوع بلندگو صدایی بالانس بگیریم باید Upstream ای رو باهاش Match کنیم که اطلاعات میکرو رو مثل Texture ، Micro Dynamic رو حذف نکرده باشه و بهترین حالت اینه با مارتن ما به سمت سورس آنالوگ و آمپلی فایر هایی مثل آئودیو نت و ویتوس بریم.

تو انتخاب سورس دیجیتال هم بهتره سراغ اون سورس های حسی مثل آئودیونت بریم.

اگر مارتن رو با جورما و ویتوس و یک سورس آنالوگ (یا سورس دیجیتال Emotional ) خوب جمع کنید هم تو ماکرو صدای خوبی دارید و هم تو میکرو پاسخ قابل قبولی دارید و میتونید در درازمدت هم از موسیقی لذت ببرید و هم اون حالت صدا براتون جذاب باشه.

حالا اگر ما بلندگویی انتخاب کنیم که تو میکرو پاسخ خوبی داشته باشه مثل ESP در نهایت ما میتونیم تو میکرو از ست مارتن ویتوس صدای بهتری تو میکرو بگیریم اما تو ماکرو طبیعتا از مارتن جورما عقب میمونیم اما من نگاهم اینه تو هر دو حالت صدا اونقدر جذاب هست که بشه هم در دراز مدت به موسیقی گوش کرد و هم از شنیدن چنین صدایی لذت برد.

پس یادتون باشه مارتن نیاز به Matching درست داره تا بتونه شنونده رو در دراز مدت راضی نگه داره و من ویتوس و جورما رو پیشنهاد میدم با یک سورس آنالوگ خوب . حالا اگر کسی بیاد به مارتن آمپ بد پر توان ترانزیستوری یا لامپی بزنه و کابل ها رو اشتباه انتخاب کنه و سورس رو هم سورسی آنالیتیکال انتخاب کنه ، طبیعتا صدا حالتی خشک و در درازمدت آزاردهنده پیدا میکنه و وضعیت خراب میشه همونجوری که صدای منگر قبل از اومدن ASR جذابیت خیلی کمتری داشت به نسبت زمانی که ASR اومد.

من دنبال ESP هم هستم و پروژه بعدی اینه آقای رحمانی رو راضی کنیم ESP بیاره تا شنوندگانی که صدای Emotional رو بیشتر دوست دارند (مثل صدای میدرنج آلگزاندریا) به سمت خرید ESP بروند اما چیزی که مهمه اینه که با مارتن و ویتوس و جورما و SME میتونید صدایی بشنوید که بی اندازه (تکرار میکنم بی اندازه) جذاب و باحال هست و از نگاه من این صدا آخر صدای Real تو شاخص ماکرو هست.

نکته دیگری که باید در مورد مارتن سوئدی بگم اینه این بلندگو از درایورهایی تو میدرنج و توییتر استفاده کرده که برندهای دیگه ای که از همین میدرنج و توییتر استفاده کردند قیمت هاشون حداقل دو برابر قیمت مارتن هست. شک نکنید مارتن (همونجوری که قبلا هم گفتم) حداقل دو برابر قیمتش در مقایسه با دیگر برندهایی که صدایی Real دارند می ارزه. مثلا سوپریم فقط قیمت میدرنجش 12500 دلار هست و هیچ بلندگوی دیگری تو دنیا حتی با دو برابر قیمت سوپریم هم از چنین درایوری استفاده نکرده.

آخر حرفم اینه حتی به تعریف های من هم اصلا توجه نکنید و خودتون صدا رو بشنوید ، هیچ چیزی جز حس شنیداری شما نباید ملاک قضاوت قرار بگیره و من تمام سعی ام اینه برندهایی بیاد تو ایران که علاقه مندان صدای خوبی بتونند بشنوند اما معتقدم خود شما باید انتخاب کننده باشید و نه بر مبنای پیشنهاد من خرید کنید و نه بر مبنای موافقت یا مخالفت بقیه. اگر کسی سوالی در مورد این برند داره میتونه از من بپرسه و من براش توضیح میدم که چرا مارتن آخر صدای Real هست و هیچ بلندگوی دیگری تو ایران تو شاخص صدای Real مثل Quad و منگر و بلندگوهای ریبونی … نمیتونه با این بلندگو رقابت کنه.

یه نکته دیگه ای که یادم اومد اینه که من بیشتر Coltrane و Supreme رو پیشنهاد میکنم و خیلی روی Momento تاکیدی ندارم و اگر کسی خواست بیشتر از Coltrane هزینه کنه من پیشنهادم اینه به سمت Supreme بره و نه Momento.

مطمئن هستم مارتن و ESP تقریبا جای همه بلندگوها رو تو کلاس قیمتی خودشون تو ایران خواهند گرفت ، شک ندارم…

خوش باشید

Comments are closed.