عصر جمعه با شما

عصر جمعه با شما

جمعه 25 فوریه 2011
/ / /
Comments Closed

خبری نیست ، گفتم بعد از ظهر جمعه که آدم حوصله اش سر میره کمی اینترنت بازی کنم و چیزی هم بنویسم.

اول اینکه من خیلی خوشحال میشم از Audio Note UK که الان آقای کاشانی نماینده اون هستند تو ایران استقبال بشه و اگر نماینده جدید این برند بتونند با آوردن بلندگوهای مناسب بالای 94 دی بی یک صدای خوب از این Audio Note در بیارند فکر میکنم خیلی بازار خوبی رو در پیش رو داشته باشه. Audio Note فقط و فقط نیازمند بلندگوی مناسب هست تا حتی بهتر از ویتوس و ASR صدا بده.

دوم اینکه به ذهنم رسید تو بخش معرفی سورس دیجیتال برندهای نزدیک هر انتخابم رو معرفی کنم:

Audio Note UK  -> Zanden Audio & 47Labs

Playback Design -> EMM Labs & Wadia

Weiss Medea -> Esoteric & APL NWO

تو لیست بالا تو کلاس صدای Audio Note دو برند Zanden و 47Labs سورس ها و DAC های خوبی میسازند و تو کلاس صدای Play Back Design دو برند EMM Labs و Wadia صدایی نزدیک دارند و تو صداهای کاملا Real در کنار Weiss برند Esoteric و APL صدای نزدیک دارند.

این هفته با مهندس صدای مارتن رو شنیدیم و مهندس اعتقادشون اینه بلندگو باید Transparent باشه مثل مارتن و خارما و بلندگوهای ریبونی و بلندگو باید صدایی Open داشته باشه. Open بودن صدا نیاز به چند درایوری بودن و تقسیم فرکانسی بین درایورها داره و Transparent بودن هم تا حد زیادی به سرعت پاسخ دهی درایور و دیستورشن اون درایور وابسته هست.

چیزی که بنظر من خیلی مهم هست جدا ندیدن بلندگو از آمپلی فایر هست ، اگر اشتباه نکنم (من حافظه ام خوب نیست) آرتور هم اینطور عقیده داشت که باید بلندگو و آمپلی فایر رو جدا از هم ندید و اونها رو در کنار هم دید، یعنی مهمتر از انتخاب یک بلندگوی خوب و یک آمپلی فایر خوب باید به Matching این دو توجه کرد. خیلی کم طراحانی هستند که روی این موضوع متمرکز شدند و من فقط تو سایت Audio Pax قبلا یه چیزهایی خوندم و فکر میکنم موضوع سازگاری این دو کامپوننت خیلی موضوع مهم و درخور توجه ای هست. ما تو ایران به این دلیل تو درآوردن صدای برندی مثل Audio Note موفق نبودیم که بلندگوهایی رو به اونها زدیم که مناسب اونها نبودند.

یکی از بلندگوهایی که توجه منو اخیرا جلب کرده بلندگوی Venture هست که فکر کنم توسط یک هنگ کنگی بنام didi تو اروپا ساخته میشه ، ببینید :

http://www.venture-audio.com/

اینم پست جدید رومی :

http://www.goodsoundclub.com/Forums/ShowPost.aspx?postID=15644#15644

High-End Audio vs. High-End understanding.

I know that in audio we use fucked-up terminology that over the course of years audio propaganda pimps of all calibers impended into minds of feeble audio people. High-End Audio in today world means nothing that what I feel, is it possible to clear up the definition of High-End Audio? Let see commonly understood by High-End Audio. Wikipedia might not be a reference source but it does reflect well the common understanding:
http://en.wikipedia.org/wiki/High-end_audio
If to clear up the BS that Wikipedia written then the sensible
“High-End Audio is a term used to describe a class of consumer home audio equipment marketed to audio enthusiasts ….solely on the basis of sound quality”
I do not think that I misquoted Wikipedia text; I just dropped the less relevant wording. Esoteric, advanced or novel sound reproduction technologies to punch the envelope of sound quality? Sounds about right. There is a twist in this definition. In my view High-End Audio is not a collection of techniques and methods but a collection of understandings.
Let embrace the “equipment solely on the basis of sound quality” definition and look at an example.  Let pretend that you have a very good setup with a lot of advance equipment that does fine sound. Somebody come to you and point out some specific problems of your sound. Let pretend that you paid attention, worked on the problems and fixed it. I think it is plausible scenario, would it be? Now less see what in this scenario was High-End Audio:
A) Your based on sound quality equipment
B) Your guest’s and eventually your understanding of what sound need to be
Obviously the answer would be “B” as “High-endness” of your equipment did not changed by only the application of your equipment changed.  Now, pretend that you have a very good and advanced listening techniques and know “how sound need to be” and “what is good for sound” but you have no “esoteric, advanced or novel sound reproduction technologies”, instead your awareness extrapolates the demanded sound quality from a preverbal “table radio” , are you participant of High-End Audio? I would say very much so.
So, challenge that what people out there understand as High-End Audio in fact just a meaningless term as meaningful as 0 degree in Fahrenheit scale. Can I offer my own definition of High-End Audio? Sure I can.
High-End Audio is a set of a person’s realizations how different sound reproduction techniques affect own interpretation of musicality and sound reproduction results. The High-End Audio expertise is to be waked up at 3AM, be given a let say TT with absolutely unknown characteristics of tonearm, cartridge and anything else and be asked to get from all of it Proper  Default Sound with using nothing else then just own hearing.  Interesting that in this  3AM example the final result you get is not as important as the direction you go for your  attempt to setup this TT.
So, High-End Audio is just an amorphous set of own comprehension, not wonder that the stupid audio industry never was able to sell it and to convert it to a tradable commodity.
Rgs, Romy the Cat

Comments are closed.