My High End Audio System

My High End Audio System

جمعه 18 فوریه 2011
/ / /

تعجب نکنید و فکر نکنید دارم شوخی میکنم ، سیستم صوتی بالا رو سال 1368 به قیمت 8300 تومن برام خریدند و باور میکنید یا نه این ضبط که فقط یک جا برای نوار داره موسیقی رو 100 برابر بهتر از سیستم صوتی 10 میلیونیم پخش میکنه.

این ضبط ساده بنظر کمتر از 10 وات توان داره و احتمالا دو طبقه مدار ترانزیستوری داخلش هست. فقط ولوم داره و یک تن کنترل ساده همین. روبروی این سیستم ساده یک کتابخونه نسبتا بزرگ هست که خیلی خوب کار دیفیوز رو انجام میده و مجموعا صدا تو اتاق و حتی تو سالن بی نظیره .

شما ممکنه باور نکنید اما این سیستم فوق العاده ساده و ارزان صداش میتونه از سیستم های چند صد هزار دلاری هم خیلی خیلی بهتر باشه .

تعجب نکنید ، صنعت های فای با ورود به دنیای دیجیتال اونم به شکلی اشتباه ، استفاده از فیدبک منفی و رفتن به سمت توان های بالا و پیچیده کردن و طولانی کردن مسیر سیگنال و استفاده از پردازشهای دیجیتال تو استودیو و … فقط وضعیت رو خراب کرد. از لحظه صدابرداری پیچیدگی شروع میشه ، سیگنال از 100 تا فیلتر دیجیتال رد میشه ، دینامیک 100 برابر کامپرس میشه ، جیتر بهش اضافه میشه ، بعد که اومد روی سی دی 16 بیت مشکل جیتر رو با خودش یدک میکشه ، ترنسپورت با خطا میخونه ، میره تو DAC اونجا هم کلی با فیلتر های دیجیتال سیگنال بالا پایین میشه ، بعد از عبور از یک متر کابل (که بقول مهندس باید یک باغ بزرگ رو بفروشیم بتونیم یک متر اینتر کانکت خوب بخریم) میره تو پری بعد اونجا مجبوره از چند طبقه عبور کنه و بعد دوباره از یک متر کابل میگذره و میرسه به پاور و اونجا هم 8 طبقه مدار رو با فیدبک منفی رد میکنه که (بعد از سه متر کابل بلندگو) برسه به کراس اور پیچیده بلندگو و …

تقریبا هر چی اطلاعات تو میکرو صدا هست از بین میره و میشه یک صدای بد که بیشتر جاها از جمله تو خونه خودتون میشنوید …

من صدای ووکال شجریان رو با این ضبط ساده حتی بهتر از سیستم های چند صد هزار دلاری تو ایران شنیدم و اگر میبینید هر چقدر پول میدید خیلی اون نتیجه دلخواه رو نمیگیرید یک بخشش بخاطر اینه که تو صنعت صدا از پایه خیلی چیزا ویران شده که من و شما نمیتونیم درستش کنیم.

خاک بر سر صنعت صدا کنن.

من که دارم با این سیستم حال میکنم و همین برام کافیه 😉

14 Comments