چند خبر

چند خبر

یکشنبه 8 می 2011
/ / /
Comments Closed

اول اینکه رومی سیستم اش رو بر مبنای تقسیم فرکانسی نه در کراس آور داخل بلندگو بلکه در طبقه قبل از آمپلی فایر طراحی کرده تا بتونه هر کانال تقویت رو بر مبنای همون بازه فرکانسی بهینه کنه مثلا ترانس های خروجی هر کانال آمپلی فایر بر مبنای همون بازه فرکانسی طراحی میشه.

رومی تو یکی از نوشته هاش گفته بود یکی که صدای سیستمش رو شنیده گفته خیلی صدا بدون استرس هست. من تنها باری که یک سیستم مبتنی بر تقسیم فرکانس قبل از آمپ رو شنیدم سیستم آکوفیض با B&W پرستیژ بود که تحلیلش رو اینجا نوشتم :

https://www.hifi.ir/?p=226

من یکبار به طراح مارتن هم ایمیل زدم و بهش پیشنهاد دادم کاری کنه کراس آور سوپریم رو بشه آورد قبل از طبقه پاور و از ویتوس بخواد چنین چیزی رو به سفارشش بسازه اما مارتن توجهی به حرف من نکرد و احتمالا پیش خودش فکر کرد اینا چقدر روشون زیاده به من طراح میگن چکار کنم چکار نکنم 😉

اما من فکر میکنم اومدن کراس آور تو قبل از پاور میتونه ایده جالبی باشه و صدای بی اند دبلیو پرستیژ هم نمونه خوبی بود برای نشون دادن توانایی های چنین شکلی از کراس آور.

مساله بعدی صدای هانسن با سولوشن هست که من شنیدم کسانی که اون صدا رو شنیدند نظرشون مثبت بوده و اینطور عنوان شده که کیفیت ساخت این دو برند خصوصا برند سولوشن خیلی عالیه.

من سولوشن رو نشنیدم اما میدونم چه صدایی داره هر چند قبلا هم این سوال بود که چطور یکی بدون شنیدن صدایی میتونه تصور کنه اون صدا چه جوریه ، جدا از این بحث باید بگم سولوشن رو کسانی دوست خواهند داشت که مثلا صدای مارک لوینسون رو دوست دارند. صدای ترانزیستوری های پرتوان Class A/B با فیدبک اون Bloom و Tonality درست یک آمپ مثل ویتوس رو نخواهد داشت و اگر کسی از صدای سولوشن خوشش بیاد مطمئنا نمیدونه صدای خوب باید طراوت Vibrancy ، Color و حس و حال زنده بودن رو با خودش داشته باشه.

یک عکس روتوش شده که خیلی خوب پرداخته شده درسته خیلی اولش آدم رو جذب میکنه اما اون عکس خالی از هر دینامیک ای در میکرو هست و اون تصویر حسی رو در خودش نخواهد داشت .

سولوشن هم در مقایسه با ویتوس مثل عکس روتوش شده ای میمونه که ممکنه در وهله اول جذبتون کنه اما اگر کمی تجربه شنیداری داشته باشید کم کم میفهمید اون حس و حالی که در صدای ویتوس هست در هیچ آمپ ترانزیستوری در ایران نیست.

من پیشنهادم اینه هر حرف و ادعایی باید به آزمایش گذاشته بشه، مثلا اگر کسی ادعا میکنه آمپ لامپی دست ساز که تو کمتر از چند روز توسط کسی که ایده ای از صدا نداره (با کمتر از 1000 دلار هزینه) ساخته میشه از ترانزیستور 50 هزار دلاری بهتر صدا میده بیاد این دو رو کنار هم تست کنه تا نتیجه ادعاش برای همه مشخص بشه و یا اگر کسی ادعا میکنه سولوشن بهتر از ویتوس یا هر آمپ دیگری هست کافیه اجازه بده ویتوس رو کنار اون آمپ همه بشنوند. یکی هم که ادعا میکنه مثلا پوش پول لامپی مثل کنراد جانسون بهتر از ویتوس صدا میده بد نیست این دو رو کنار هم تست کنه تا نتیجه تست در عمل مشخص بشه.

من معتقدم تو این تست ها اگر شرایط تست نسبتا مطلوب باشه ارزش هر ادعایی خیلی خوب سنجیده میشه و اونوقت مشخص میشه ارزش و درستی هر ادعایی چقدره . بیرون از بوته آزمایش عمه بنده هم کلی ایده در مورد صدا داره و فکر میکنه هیچ کسی غیر از خودش چیزی از صدا نمیفهمه اما وقتی پای تست بیاد وسط مشخص میشه فرق عمه من با یکی مثل رومی یا مایک چقدره.

من همیشه گفتم به نوشته های من اصلا توجه نکنید و اصلا فرض کنید همه نوشته های من غلط هست و خودتون بروید با گوش خودتون تست کنید بشنوید ، تجربه کنید و بفهمید چکار باید بکنید.

هیچ چیزی جای تجربه رو نمیگیره و تا خودتون تجربه نکنید مجبورید بین حرف ها و ادعاهای مورونی دیگران سرگردان بمانید.

خوش باشید

Comments are closed.