آقای فاطمی ، رویکردی جدید

آقای فاطمی ، رویکردی جدید

دوشنبه 29 آگوست 2011
/ / /
Comments Closed

در مورد آقای فاطمی نوشتم و گفتم ایشون دو برند خیلی خوب رو آوردند و قراره اونها رو دمو کنند.

بگذارید قبل از معرفی دو برند ابتدا در مورد خود آقای فاطمی و دیدگاهشون بنویسم چون بنظرمن خیلی این موضوع مهم هست.من سعی کردم ابتدا صحبت های آقای فاطمی روخوب بفهمم و بعد بیانشون کنم با این حال اگر تو نوشته هام چیزی رو درست بیان نکردم از ایشون عذرخواهی میکنم.

آقای فاطمی در مورد هدفشون از آوردن این دو برند به من گفتند به دنبال جذب مخاطبانی هستند که دنبال لذت بردن از خود موسیقی هستند و نه کسانی که دنبال Impress شدن از صدا هستند. تا قبل از این نه تنها فروشندگان در ایران بلکه کل های فای در دنیا بدنبال برندهایی بود که صدای خوبی به معنای های فای داشته باشه، مثلا بلندگوهای بزرگ و سنگینی که باس اونها همه رو شگفت زده میکرد و یا آمپلی فایرهایی که صدای خیلی به ظاهر واضحی داشتند و مخاطب رو در دقایق اولیه شنیدن تحت تاثیر قرار میدادند.

آقای فاطمی امروز دنبال چنین برندهایی نیستند، از نظر آقای فاطمی بیشتر شنوندگان تو دنیای صدا گم شدند و اصلا یادشون رفته هدف لذت بردن از خود موسیقی هست و نه Impress شدن از صدا.

بنابراین اگر کسی دنبال ساند استیج بزرگ و باس زیاد و صدای آنچنانی و کلا Impress شدن هست نمیتونه مخاطب آقای فاطمی باشه اما اگر کسی واقعا دوست داره بشینه موسیقی گوش بده و از خود موسیقی لذت ببره دیگه نباید به اون شاخص های Impressive صدا توجه بکنه و باید سیستمی رو انتخاب کنه که اون سیستم اجازه لذت بردن از موسیقی رو میده.

آقای فاطمی عبارتی رو بنام British Old School بکار بردند که من فکر میکنم منظور ایشون یک نوع نگاه خاص در طراحی صدای سیستم صوتی در زمان های قبل تر بوده و از نگاه ایشون اون رویکرد در طراحی و اون نوع صدا میتونه برای لذت شنیداری ما مناسب باشه هرچند که طبیعتا این صدا با صداهای Impressive امروزی کاملا تفاوت داره.

آقای فاطمی تو انگلیس تو استودیو هم کار کردند و تجربیاتی در این زمینه دارند که کمکشون کرده تا مسیر درست ای رو در پیش بگیرند و معتقدند های فای تنها وسیله ایست برای لذت بردن ما از موسیقی و نه ابزاری برای Impress شدن ما از صدا و نه یک سرگرمی برای لذت بردن ما از خود کامپوننت ها.

از نگاه آقای فاطمی برندهایی که هم تو های فای و هم تو Pro Audio یعنی تو استودیوها فعالیت دارند بدلیل اینکه استودیوهابه کامپوننت ها به دید ابزار نگاه میکنند و هزینه براشون مهم هست و بفکر ظاهر دستگاه نیستند این برندها هم قیمت های معقول تری دارند و هم اساس طراحیشون بر مبنای یک صدای طبیعی و Real هست و نه اون حالت خوش صدایی غیر طبیعی رو دارند و نه اون حالت صدای استریل و خشک و بی روح رو.

البته این یک قانون نیست اما در کل برندهایی که تو استودیو ها هم فعال هستند بالطبع مجبورند برای ادامه فعالیت هم قیمت هاشون رو منطقی اعلام کنند و هم صداشون رو به سمت و سوی طبیعی و درست پیش ببرند.

خیلی از شنوندگان تو دنیا هستند که در طول سالها تجربه شنیداری چون با صدای واقعی از نزدیک تماسی نداشتند Coloration یک سیستم صوتی رو که بنظرشون خوشایند می اومده (مثل حالت Sweetness غیر طبیعی یک آمپلی فایر یا حالت Sharpness زیاد یک بلندگو) به حساب صدای درست گذاشتند و سالها با اون اشتباه به راهی رفتند که نتیجه خوبی نداده و برای قضاوت درست لازمه ما یک رفرنس درست از صدای سازها و اتفاقاتی که تو استودیو برای صدا میفته داشته باشیم. خیلی اوقات دستکاری یک صدا باعث اشتباه در قضاوت شنونده شده و لازمه شنونده تجربیات بیشتری از صدای واقعی داشته باشه.

آقای فاطمی معتقدند برندی که صدایی طبیعی و بدور از خوش صدایی غیر طبیعی و یا حالت خشک و شارپ داشته باشه خیلی تو دنیا کم و محدود هست و البته قیمت این برندها هم خیلی بالا و غیر منطقی نیست.

کافیه بتونیم درست تشخیص بدیم و درست انتخاب کنیم تا گرفتار خرید برندهای بد صدا با قیمت های احمقانه بالا نشویم .

مساله خیلی مهم دیگری که تا قبل از این یا بین فروشندگان مطرح نبود و یا خیلی بهش توجهی نمیشد مساله جدا جدا فروختن کامپوننت ها یا یکپارچه سازی اونها بود.

منظورم اینه تا قبل از این فروشندگان روی برندهاشون تاکید داشتند و هر کسی مدعی میشد مثلا آمپلی فایری که میاره از همه بهتره و یا بلندگویی که میاره از همه عالی تره اما آقای فاطمی دقیقا خلاف این رویکرد بدنبال تحویل فقط کامپوننت بهتر به مشتری نیستند و دنبال تحویل یک صدای خوب به مشتری هستند. به این معنی که ایشون به جای تاکید روی فروش تکه تکه کلا یک پکیج کامل به مشتری پیشنهاد میدن و برندهایی که میارن رو بصورت Match با هم بشکل یکپارچه به مشتری پیشنهاد میدن.

بنظر من خیلی این موضوع مهم هست و اگر آقای فاطمی روی این موضوع تمرکز کنند مطمئنا موفق خواهند بود چون یکی از بزرگترین ضعف هایی که من در سیستم های مشتریان در ایران میبینم Match نبودن برندهایی است که از این ور و اون ور خریدند (جمله صورت فلانی تجزیه اش خوبه اما مرده شور ترکیبشو ببرند رو که شنیدید).

مساله خیلی مهم دیگر اینه که آقای فاطمی آکوستیک رو شرط اول و مهمترین کامپوننت بین کامپوننت ها میدونند و بدون حداقل شرایط آکوستیکی حاضر نیستند به مشتری سیستم بدهند، البته منظور این نیست که همه باید کل ساختمون رو از پایه با کلی هزینه آکوستیک کنند نه ، اما باید حداقل شرایط آکوستیکی رو برای صدای خوب داشته باشند تا بتونند از آقای فاطمی خرید کنند.

نکته دیگری که از نظر آقای فاطمی مهم بود این بود که همیشه شنوندگان باید صدای نهایی رو برای شنیدن ملاک قضاوت قرار بدهند و نه چیزهایی مثل نام معتبر یک برند و یا چیزهایی مثل قضاوت در مورد صدا با توجه به پوش پول بودن یا سینگل اندد بودن و غیره.

چیزی که از نظر ایشون مهم هست خود صدا هست که باید بدون هیچ پیش فرض و پیش قضاوتی شنیده بشه و این گوش ماست  که تعیین میکنه ارزش اون صدا چقدره.

اینکه بگیم برند X پوش پول میسازه و برند Y سینگل پس برند Y بهتره و یا خازن توی این برند فلان مارک هست پس بهتره اینها نمیتونه ملاک دقیق و مطمئنی برای قضاوت باشه .

امیدوارم سایت آقای فاطمی هم زودتر راه بیفته و ایشون تو مسیر ای که در پیش گرفتند موفق باشند.

خوش باشید

 

Comments are closed.