چند خبر

چند خبر

یکشنبه 11 سپتامبر 2011
/ / /

اول اینکه من خیلی خوشحال میشم از اینکه آئودیوفیل ها تو ایران تو هر رنج قیمتی صدای مطلوبشون رو بشنوند و خودتون میدونید تا رسیدن به اون مرحله چقدر لازمه شخص وقت و انرژی بگذاره.

امیدوارم همه تلاشها به نتیجه مطلوب برسه و با این همه هزینه های خیلی بالایی که های فای امروز از ما میگیره حداقل نتیجه اش دلنشین باشه.

خوشبختانه دوستانی رو داریم که بعد از مدتها تلاش به صدای خوبی رسیدند ، البته من فقط دید خودم رو بیان میکنم و باید بگم تو سیستمهایی که شنیدم صدای سیستم آقای کیهانی (ویتوس و خارما) خیلی خوب هست و الان هم مهندس پوینده عزیز به صدای خیلی خوبی رسیدند که برای من خیلی خوشحال کننده هست.

مهندس پوینده عزیز از نگاه من عاشق ترین آئودیوفیل ایران هستند و بیش از 35 سال هست که به این هابی عشق می ورزند و برای من خیلی خبر خوبی بود دیدم صدای سیستمشون با این آمپلی فایر جدید چقدر متفاوت شد.

البته حتما دوستان دیگری هم هستند که الان صدای خیلی خوبی رو میشنوند و من هنوز سیستم هاشون رو نشنیدم و یا صدایی که میشنوند اگر با سلیقه من خیلی هم خوانی نداره برعکس خود اونها رو کاملا راضی میکنه که همین مهمه. چیزی که از نظر من مهم هست اینه که این همه هزینه باید روزی شنونده رو راضی کنه و شنونده احساس نکنه اون همه هزینه ای که داده بی نتیجه بوده.

منم همه سعی ام بر همین بوده ، اینکه همیشه زیاد تر از حد روی برندهایی مثل آئودیونت ویتوس ASR مارتن ESP جورما تاکید داشتم و در مقابل هم خیلی تند در مورد برندهایی که فکر میکردم صدای خوبی ندارند مینوشتم دلیلش فقط این بود که نتیجه برای کاربر مطلوب باشه.

اختلاف نظر همیشه بوده و همیشه هم خواهد بود، من معتقدم باید نوشت خیلی صادقانه و شفاف هرچند نوشته ها خلاف منافع عده ای باشه اما به هر حال من سکوت رو دوست ندارم و معتقدم بیان آزاد عقاید میتونه تغییر ایجاد کنه و با سکوت چیزی تغییر نمیکنه.

مساله دیگری که میخواستم در موردش بنویسم موضوع درایو آمپلی فایر لامپی هست که برای اولین بار من دیدم آئودیونت ژاپن با 27 وات سینگل بدون موازی سازی و افزایش توان تا 40 وات تونسته بود با همین 27 وات بلندگویی مثل مکس رو درایو کنه. البته انتظار نداشته باشید این 27 وات مثل 600 وات Krell کاملا پایدار و با باس خیلی عمیق باشه اما به هر حال کنترل خوب مکس با 27 وات سینگل برای من خیلی عجیب بود.

ویلسون مکسی که با دو تا پاور لامپی پر قدرت تر (یکی سینگل یکی پوش پول) دیگه خیلی سخت و مشکل دار درایو میشد و هم خطای ریتم داشت و هم باس از دست رفته با 27 وات سینگل اندد کوندو اونگاکو خیلی خوب جمع شد.

فکر میکنید چی میتونه دلیل این موضوع باشه؟

چرا هیچ آمپلی فایر دیگری حتی با توان بیشتر و تو مد پوش پول هم چنین کاری رو نتونست انجام بده؟

لامپ که همون 211 نوس هست که تو بقیه هم بود پس دلیلش فقط لامپ نمیتونه باشه (البته منظورم بی اثر بودن لامپ و نوعش نیست و میخوام دلیل اصلی رو پیدا کنم).

ترانس خروجی و طراحی Power Supply دو موردی هست که میتونه مد نظر باشه، همونطوری که میدونید ویتوس هم با توان 25 وات خیلی خوب الگزاندریا رو درایو می کرد و یا اون مدل 100 واتیش حتی بهتر از آمپلی فایرهای 400 واتی دیگه بلندگو رو کنترل میکرد.

پس توان خروجی تو Specification خیلی مهم نیست و نمیتونه بیان کننده همه چیز باشه همونطور که سینگل یا پوش پول بودن و پنتود و ترایود بودن هم نمیتونه بیان کننده توان واقعی درایو باشه.

چیزی که خیلی مهم هست بنظر من Power Supply هست و ترانس خروجی. چیزی که ویتوس ASR و آئودیونت رو از بقیه جدا کرده دقیقا همین موارد هست. یک Power Supply با هسته ترانس متفاوت و رکتی فایر متفاوت با بقیه (ASR از باتری هم استفاده میکنه که خیلی جالبه)، طراحی ساده (حداکثر 3 طبقه مدار در رنج کاملا خطی المان تقویت) با المان های عالی.

شما 100 تا برند آمپلی فایر لامپی سینگل 27 واتی تو دنیا دارید همونطور که 100 تا برند ترانزیستوری 100 واتی دارید پس دلیل این همه تفاوت تو صدا بخش کمی اش به پوش پول یا سینگل یا لامپ و ترانزیستور بودن بر میگرده .

باید نتیجه گرفت صدا رو نباید از روی Specification قضاوت کرد، صدا رو فقط باید شنید و دید که چگونه همه لامپی هایی که به مکس زدند جواب نداد جز آئودیونت اونگاکو و باید دید که چگونه ASR و ویتوس صداشون شباهتی به بقیه ترانزیستوری های تو ایران نداره. فقط باید صدا رو شنید اگر این چنین نباشه مطمئنا فرصت ها رو از دست دادیم.

من قبلا میدیدم خود مایک گفته مثلا Audio Note یا Lamm با الگزاندریا صدای خوبی داشت و من تعجب میکردم مگه میشه !!! ما اینجا تا لامپی رو میزنیم به این بلندگوهای خرس گنده اصلا صدا وا میره و موسیقی میشه فقط میدرنج اونم با دیستورشن و نرمی زیادی پس این مایک چی داره میگه.

نتیجه این موضوع اینه اگر آمپلی فایر لامپی خوب طراحی و ساخته بشه میتونه با توان کم هم کاری کنه که از تصور ما خارجه.

اونگاکو خیلی گرونه کاش میشد تو قیمت های پایین تر چنین پدیده ای رو بدست می آوردیم ، شاید برند EAR آقای فاطمی چنین انتظاری رو برآورده کنه ، باید بشنویم ببینیم EAR چطوره.

بگذریم از این ایده ال گرایی های من ، فراموش کنید هر چی گفتم الانم با همین سیستمی که دارید حال کنید خیلی هم خوبه 🙂

یک جمله ای هم آقای رحمانی در مورد بازار گفتند که خیلی جالب بود هر چند ربطی به بحث بالا نداره اما من براتون نقلش میکنم.

های فای یک هابی هست که مشتریان خیلی بر مبنای میزان پول ای که دارند به خرید های فای فکر نمیکنند بلکه به شاخص “امید به آینده” بیشتر توجه دارند و اگر امید به درآمد بهتر در آینده زیاد بشه اولویت خرید های فای میاد اول و حتی حاضرند بیشتر از پولی که دارند هزینه کنند اما وقتی امید به آینده بیاد پایین حتی با پول زیاد در حساب هم رغبتی به خرید ندارند.

 

 

3 Comments

  1. عارف یکشنبه 11 سپتامبر 2011 15:44

    تغییر تونالیته صدا و عدم مچ شدن بلندگو با آمپلیفایرهای لامپی بیشتر به پایین بودن دمپینگ فکتور برمیگرده .  واین دلایل متعددی داره استفاده از ترانس خروجی /نداشتن طبقه تقویت جریان خروجی بدون بهره ولتاژ درخروجی و…
    با این حساب امپدانس فرکانسی بلندگو روی ضریب تقویت آمپلیفایر تاثیرخواهد گذاشت .
    آدیونت با کم کردن تلفات ترانس خروجی (استفاده از هسته c core  وHI-B و استفاده از سیم نقره)
    وبالا بردن امپدانس وروردی ترانس خروجی دمپینگ فکتور رو بالا نگه داشته . البته بحث من روی شاخص های ماکرو و میکرو درصدا نیست وان یک بحث مفصل تره . اما با توجه به تجربه اندکی که  با لامپهای مختلف دارم این مورد کاملا برام محسوس بوده
    گاهی پایین بودن دمپینگ فکتور میتونه مشخصه خوبی باشه البته درصورت استفاده از فول رنج و بیشتر توصیفات آدیوفیل ها به نظر بنده از عبارت موزیکال بودن برمیگرده به همین دمپینگ فکتور که به نوعی نواقص پاسخگویی فرکانسی فول رنجهارو برطرف میکنه اما درصورت استفاده از بلندگو های چند راهه با کراس اوور پسیو دمپینگ حدالامکان باید بالا باشه. 

  2. امیر حسین یکشنبه 11 سپتامبر 2011 18:51

    توجه به دمپینگ فاکتور تنها نمیتونه مشخصه صدای خوب باشه، ما کلی ترانزیستوری یا حتی لامپی مثل آئودیو ریسرچ 600 رو با دمپینگ خیلی خیلی بالا داریم اما بخاطر فیدبک وضعیت خراب میشه.
    چیزی که مهم هست اینه که صدا در عین خوب بودن درایو و جریان دهی خوبی هم داشته باشه تا ما صدای پایداری رو بشنویم.

  3. عارف یکشنبه 11 سپتامبر 2011 20:20

    فرمایش شما کاملا صحیح و منطقی هست .منظور من این نبود که بالا بودن دپینگ صدارو از نظرمشخصه های میکرو و ماکرو بهبود میده . درواقع ارتباط چندانی این دو مقوله باهم ندارند. . پایین بودن دمپینگ میتونه فقط پاسخگویی فرکانسی آمپلیفایرو دچارمشکل بکنه .
    و طبق فرمایش شما صدا درعین خوب بودن باید جریان دهی کافی داشته باشه . با این حساب سیستمی خوب خواهد بود که ضمن داشتن صدای خوب دمپینگ بالایی هم داشته باشه تا امپدانس بار اونو دچار مشکل نکنه . همون کاری که آئودیونت انجام داده . چرا که به قو ل شما طراح وسازنده ش درک درستی از صدای خوب داشته

Post a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*