نگاه آقای فاطمی

نگاه آقای فاطمی

دوشنبه 26 سپتامبر 2011
/ / /
Comments Closed

من خوشحالم از اینکه امروز تلفنی از آقای فاطمی شنیدم تصمیم گرفتند با تمرین تایپ فارسی هر چه زودتر وبلاگ یا بهتر بگم سایت های فای خودشون رو راه اندازی کنند. خبر خوبیه برای من و برای فضای های فای، هم برای دموکراتیزه شدن بیشتر فضا و هم استفاده از تجربیات ایشون در زمینه pro audio و های فای .

بنظر من خیلی با ارزش هست کسی قدم پیش بگذاره و از تجربیاتش بنویسه، خودتون میدونید فضای های فای ایران طوری هست که اشخاص بخاطر نوع برخورد ها و واکنش ها (خودتون بهتر میدونید از چی حرف میزنم) دوست ندارند خیلی عقایدشون رو علنی ابراز کنند و یا در معرض دید قرار بگیرند. این فضا حالتی fun و کاملا دموکرات نداره تا همه با احساس امنیت هم حرفشون شنیده بشه و هم بجای مورد حمله واقع شدن حرفشون نقد بشه.

اینکه آقای فاطمی تصمیم به چنین کاری گرفتند بنظر من میتونه قدمی باشه برای دموکراتیزه شدن بیشتر و اینکه هر کسی این جرات رو راحت تر به خودش بده که نظراتشو بیان کنه.

امروز که با آقای فاطمی صحبت میکردم ایشون مقاله قبلی ام رو در مورد طراحی یک سیستم و المان های اون سیستم خونده بودند و کاملا موافق این مساله بودند که یک سیستم خوب اساسا باید طراحی خوبی داشته باشه و المان ها نقش فرعی رو به عهده دارند (خیلی تاکید میکنم که منظور ایشون این نیست که المان هیچ نقشی نداره بلکه نقش المان بعد از طراحی درست معنی و جایگاه واقعی اش رو پیدا میکنه که اساسا هم به اندازه خود طرح مهم نیست).

آقای فاطمی به من گفتند های فای بدون ایده درست طراح از چیزی که میسازه نتیجه ای مطلوب نخواهد داشت. اگر طراح درک و دید عمیقی به مساله صدا و حس شنیداری داشته باشه یک ساختار درست رو طراحی میکنه که دیگه نقش المان ها مثل سلف و خازن تو اون طرح خیلی کمرنگ تر هست. برندهایی که تو طراحی حرفی برای گفتن ندارند بیشتر تبلیغاتشون صرف المان ها میشه مثلا استفاده از فلان خازن یا فلان لامپ نوس و …

ایشون در ادامه فرمودند اینکه برندی یا ساخته ای فقط روی المان های استفاده شده در اون کامپوننت تاکید کنه و همه تبلیغش این باشه که از فلان مارک خازن تهیه شده یا از فلان شماره لامپ استفاده کردیم و برای همین صدا خوبه مطمئنا اون برند حرف زیادی برای گفتن نداره.

از نگاه آقای فاطمی هنر طراح در طرحش هست نه در المان هایی (مثلا المان های گرون تر یا خاص تر) که استفاده میکنه و متاسفانه همونطوری که های فای بیشتر اوقات بجای لذت از موسیقی تبدیل میشه به خرید و فروش و بازی با آمپ و بلندگو و … الان در شکل جدیدش ممکنه تبدیل بشه به تعویض خازن و لامپ و ترانس .

اینکه تعویض یک آمپ جدید یا تعویض یک خازن در مدار بتونه بدون درک درست طراح به نتیجه مطلوب برسه دور از ذهن هست و اگر ایده پشت هر تغییری نباشه اون تغییر یه جور میشه بازی و نه حرکت به سمت هدف.

اگر یادتون باشه من همین موضوع رو در گذشته عنوان کردم و گفتم diy اگر تغییر شکل بازی باشه نتیجه ای نداره و باید ایده داشته باشیم و هدف رو بشناسیم و بعد حرکت کنیم. بازی با سلف و خازن و لامپ نوس و تغییر اونها با بازی با آمپ و بلندگو هیچ فرقی نداره اگر هدف مشخص نباشه.

هم آقای فاطمی و هم مهندس عزیز هردو تاکید دارند که ما اول باید یک رفرنس و درک درستی از هدف داشته باشیم، اگر این ایده و درک درست نباشه کل ماجرای های فای میشه یک بازی که میتونه اشکال مختلفی داشته باشه.

بازی بدون لذت نیست و من هم هیچ وقت مخالفتی با این بازی نداشتم اما اگر هدف و نتیجه برای ما مهم هست باید بدونیم با بازی نمیتونیم ادعای رسیدن به هدف رو داشته باشیم.

 

Comments are closed.