Naim Audio & Spendor در شو روم آقای فاطمی

Naim Audio & Spendor در شو روم آقای فاطمی

شنبه 24 مارس 2012
/ / /
Comments Closed

جناب آقای علی فاطمی رو چند روز پیش دیدم و مدت ها یود ایشون رو از نزدیک ندیده بودم. از پذیرایی گرمشون تشکر میکنم به من خوش گذشت خصوصا با شنیدن موسیقی هایی که گذاشتند از جمله دود عود ، کوروش یغمایی و دو تا آهنگ جاز دهه 50 که خیلی باحال بود.

قبل از شنیدن موسیقی در مورد های فای بحث می کردیم ، آقای فاطمی معتقدند یکی از مشکلات اساسی های فای نداشتن رفرنس از صداست.

آقای فاطمی معتقدند های اند به معنایی که الان میشناسیم و محصولات گرون این بازار رو شامل میشه اون صدایی رو نمیدهند که بطور طبیعی در یک اجرای زنده میشنویم و بخاطر تجربیات شنیداریشون که قبلا در لندن در استودیو حضور داشتند به دنبال صدایی هستند که به اجرای زنده و صدای طبیعی یک ساز نزدیک باشه.

به همین دلیل در حال حاضر بدنبال برندهایی هستند که اساس و ساختار گذشته رو حفظ کردند مثل اسپندور و صدایی رو میدهند که سالهای پیش در استودیوها مرجع و رفرنس برای pro audio بودند.

من هم در بین بحث ها اشاره ای داشتم به اینکه بنظر من های فای کلا یک ویژوال هست و کسی در بازی این بیزنس موفقه که خوب بفهمه هر آئودیو فیلی چه ویژوال هایی داره و هر شخصی چه بعنوان نویسنده و منتقد و چه بعنوان فروشنده اگر بخواد به موفقیتش فکر کنه باید با ویژوال های آئودیو فیل ها آشنا بشه.

من معتقد نیستم بدنبال حقیقت بودن مثل رومی و یا برند واقعا خوب آوردن نتیجه نداره اما بنظرم فضای بازار چیز دیگری رو بر مبنای ویژوال مشتری میطلبه.

بگذریم ، من صدای naim رو با spendor زیاد نشنیدم اما چیزهایی که در نگاه اول بنظرم بارز اومد رو میگم.

بنظر من naim یکی از بهترین پاسخ ها رو در طراحی منبع تغذیه به نسبت قیمتش داره و بدون خراب کردن میکرو داینامیک و یا بدون محدود کردن پاسخ فرکانسی خیلی خوب صدایی رو با پس زمینه ساکت میده که در time domain ما تفکیک خوبی رو حس میکنیم و خصوصا در نت های بالا احساس خراب شدن و از کنترل خارج شدن صدا رو نداریم.

قبلا هم گفتم معتقدم سیستم های متفاوت همیشه برای برق یک فکری کردند که متفاوت با سیستم های جنرال بازار هست و شما در وهله اول سکوت ای رو در صدا میشنوید که نظرتون رو جلب میکنه.

بنظر من naim مشکل درایو نداشت و اسپندور رو راحت درایو میکرد و تا جایی که بلندگو گسترش فرکانسی داشت صدا بدون افت دینامیک پخش میشد . اسپندور برخلاف اون هاربتی که من خونه آقای آلن شنیدم صداش در میکرو خیلی neutral نبود و بنظر میومد درسته طراحی رو از گذشته به ارث برده اما صداش کاملا تداعی کننده گذشته نبود. شاید الان از توییتر میدرنج هایی که استفاده میشه دقیقا همونایی که گذشته ساخته میشده نیست هر چند من مطمئن نیستم و فقط حسم به من اینطور میگفت.

صدا در مجموع خوب بود خصوصا با توجه به قیمتش اما اگر ایده ال نگاه کنم به اعتقاد من naim صداش کمی dark بود و اون هارمونیک های زیبایی که در یکی مثل اونگاکو میشنویم در naim نمیشنیدیم. naim از نظر دینامیکی خیلی بهتر از هم رده های سالید استیت اش تا مرز میکرو جلو میرفت اما در ساختار هارمونیکی طبیعتا اون درخشش ، رنگ و زیبایی رو به ما نمیداد. البته من اینجا از ایده ال حرف میزنم و naim رو منطقا باید در رده آمپ های هم قیمت خودش دقیق مقایسه کرد و نه با یک لامپی 250 هزار دلاری.

در مجموع من فکر میکنم naim چیزی بالاتر از متوسط بود اما عالی به معنایی که من میفهمم نبود و اینو هم اضافه کنم تو ترانزیستوری های تو ایران شاید کمتر آمپی در این رنج قیمتی بتونه چنین صدایی به شما بده.

من پیشنهاد میکنم به نوشته های من کاری نداشته باشید و خودتون صدا رو بشنوید و مقایسه کنید. اینکه من از ایده ال هام حرف بزنم و مقایسه ای هم در کار نیوده باشه بنظرم خیلی نمیتونه به شما کمک کنه و بهتره خودتون صدا رو بشنوید و مقایسه کنید.

شماره آقای فاطمی 09121040303 هست و میتونید با ایشون برای دموی صدا تماس بگیرید.

راستی آقای فاطمی پرسیدند آیا دیلر میتونه در جواب تحلیل شما پاسخی بنویسه منم گفتم من خیلی خیلی خوشحال میشم یک دیلر نوشته منو نقد کنه چون تا حالا در جواب نوشته من … به من میگفتند. من هر نوع نقدی رو تو سایتم میگذارم  و هیچ مشکلی نمیبینم کسی در مورد نوشته های من نظری بده.

عید رو اصلا یادم رفت تبریک بگم ، خوش باشید که 100 سال دیگه نیستیم ، جدی میگم 100 سال دیگه واقعا نیستیم، پس خوش باشید

http://www.acoustica.org.uk/

Comments are closed.