Micro Linearity vs Macro Linearity بخش دهم

Micro Linearity vs Macro Linearity بخش دهم

یکشنبه 24 ژوئن 2012
/ / /

آمپلی فایر ها تو بهترین حالت باید رفتاری شبیه به پری آمپ ها داشته باشند چرا که پری آمپ ها در مقیاس سینگال با دامنه کم و امپدانس طبقه بعدی بالا کار میکنند و پاسخ اونها نسبت به آمپلی فایر به ایده ال نزدیک تره.

حالا هر چقدر یک آمپلی فایر Power Amplifier هم وابستگی اش به امپدانس بلندگو کمتر باشه و هم رفتار خطی تری داشته باشه بیشتر measurement اش شبیه به پری رفرنس میشه.

بین پری ها نکته جالب شباهت بسیار زیاد پاسخ ترانزیستوری ها با لامپی هاست اما در آمپ قدرت پاسخ لامپی با ترانزیستوری خیلی فرق میکنه.

تو حالت ایده ال با افزایش توان خروجی اندازه دیستورشن و مهمتر از اون شکل دیستورشن باید ثابت باشه و اگر تغییر داره باید با شیب کاملا ثابت رو به بالا باشه (رو به پایین بودن یعنی فیدبک منفی) و با تغییر فرکانس هم حتما باید دیستورشن هم شکلش ثابت باشه و هم مقدارش.

شکل دیستورشن هم باید تا حد ممکن به هارمونیک های اولیه خلاصه بشه و نه هارمونیک های بالاتر و چیزی که ما تو هیچ میژرمنتی ندیدیم شکل هم دامنه فرکانسی و هم فاز فرکانسی هارمونیک ها هست البته تو بار کامل.

تو پری آمپ های رفرنس دنیا جالبه بدونید کنراد جانسون ، Lamm ، Naim ، EAR ، Hovland ، Ypsilon ، dartzeel ، Ayre پاسخ خوبی دارند. ویتوس و آئودیونت تو استریوفایل نیستند که وضعیتشون رو ببینیم و ASR هم پری نداره.

در مقابل halcro ، Mark Levinson ، MBL ، CLasse ، Musical Fidelity ، Mcintosh ، NAD ، BAT ، Nagra   ، YBA ، VAC ، Jadis ،  Simaudio  ، Boulder  ، Viola ، Bryston وضعیت خوبی ندارند.

Krell و Burmester و jeff rowland و خیلی های دیگه هم تعریف چندانی ندارند هرچند وضعیتشون مثل مکینتاش و مارک لوینسون و … بد نیست.

البته هر برندی یک نوسان خوب و بد هم داره و بعضی محصولاتش از یکی دیگه ممکنه بهتر باشه اما برندهایی که عالی هستند همه کامپوننت هاشون عالی هست و برندی که محصول خوب و معمولی و بد رو با هم داره محصول عالی نخواهد داشت.

من شنیدم Dartzeel اومده ایران که برام خبر جالبی بود. حالا عکس هاشو که بگذارم میبینید چقدر Dartzeel پاسخ خوبی تو میکرو داره و چقدر Soulution Audio پاسخ بدی در میکرو و هر دوشونو یک شرکت میاره.

اگر به برندهایی که بعنوان خوب معرفی کردم نگاه کنید میبینید نظرات قبلی ام هم به همین شکل بود مثلا EAR یا Dartzeel یا Howland رو قبلا در موردشون نوشتم.

دیشب تو کجا بودی من خواب تو را دیدم …

One Comment