نقد گذشته شماره 3

نقد گذشته شماره 3

پنجشنبه 18 جولای 2013
/ / /

مطالبی که بنظرم نیاز به نقد نداشتند رو نیاوردم و در ادامه مطالبی نقد میشه که احساس میکنم باید یک بازبینی روی اونها انجام داده باشم.

اینم نقد سوم برای مطلب حس شنیداری:

حس شنیداری

|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||

من و شما یک شنونده هستیم و باید اول از همه بدونیم چه صدایی رو دوست داریم. اما چرا این رو میگم. ببینید صدای هر سیستمی یه خصوصیتی داره و هیچ سیستمی نیست که اثرش رو روی صدا اضافه نکنه و هر سیستمی به شما یه تجربه خاص میده، دقیقا مثل تجربه رانندگی با ماشینها. هر ماشینی هر چقدر گرون قیمت یه احساس خاص به شما هنگام رانندگی میده و نمیتونید حتی دو تا از اونها رو مثل هم بدونید. ب ام و یه مشخصه ای داره، پژو یه جوره و … ما فرض میکنیم سیگنال خروجی صدا که تغییر یافته سیگنال اصلی (صدای واقعی لحظه ضبط قبل از هر گونه تبدیل یا تغییری) هست رو بصورت جمع دو سیگنال بنویسیم که یکی همون سیگنال اصلی هست و دومی سیگنال اضافه شده به صدا.

X(t) is real signal in space

Y(T) is the sound we hear from system

Y(t)=X(t)+N(t)

الان فرض کردیم سیستم یه سیگنال N رو اضافه پخش میکنه و گوش ما همراه با سیگنال اصلی اون رو هم میشنوه. خب حالا میتونیم راجع این سیگنال اضافی حرف بزنیم و بر اساس دقیقترین مدلهای ریاضی اونرو تشریح کنیم، اما آیا این اطلاعات میتونه به ما بگه کدوم بهتره کدوم بدتر؟

مسلما نه، چرا؟ چون گوش و سیستم شنوایی در مغز ما هم یه ساختاری داره و ما بر اساس این سیستم اون سیگنال اضافی N رو درک میکنیم. پس باید بفهمیم سیستم درک ما هنگام شنوایی به چه جور سیگنال مزاحمی حساس تر هست. شاید تو آزمایشگاه توان سیگنال مزاحم یه سیستم بیشتر از دیگری باشه اما اون سیستم به گوش ما شنیدنی تر باشه. واسه همینه عبارت Musicality رو برای حس خوب شنیداری و عبارت HiFi رو برای دقت دستگاه بکار میبرند. مثلا خیلی ها صدای لامپ رو بیشتر دوست دارند هر چند همه میدونیم ترانزیستور دقیق تره.

نتیجه اینکه مهم ترین چیز احساس ما هنگام شنیدن صداست و این حس میتونه با یه سیستم ۵ میلیونی که درست Match شده ارضا بشه اما با یه سیستم ۲۰۰ هزار دلاری ارضا نشه.

خود من صدای آنالوگ رو خیلی بیشتر از دیجیتال (۱۶ بیت) دوست دارم و گرایشم بیشتر به ترانزیستور هست و اسپیکرهای بدون کراس آور، ممکنه سلیقه شما عکس من باشه و هر کدوم از سیستم خودمون لذت ببریم. خیلی از Audiophile ها به این مساله توجه ندارند و بجای شناخت سلیقه خودشون دنبال بیشتر هزینه کردن و گوش سپردن به حرف مجلات و دیگران هستند.

|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||

گرایشم بیشتر به ترانزیستور هست: یادآوری میکنم در زمان نوشتن این مطلب من آئودیو نت رو نشنیده بودم و گوشم تو لامپی ها با ری سونیک و شانلینگ و وینسنت و مکینتاش و آئودیو ریسرچ و پتوس آشنا بود. الانم معتقدم غیر از آئودیو نت تو ایران از لامپ صدای بهتر از ترانزیستوری هایی مثل ASR و Vitus نمیشه شنید. البته اضافه کنم آئودیو نت ژاپن گرچه بهتر از آئودیو نت انگلیس هست اما من از آنکورو آئودیو نت انگلیس هم صدای خیلی خوبی شنیدم که ربطی به لامپی های دیگه نداشت.

ممکنه سلیقه شما عکس من باشه و هر کدوم از سیستم خودمون لذت ببریم: باید بگم کل نوشته های سایت رو من به دو دوره تقسیم میکنم دوره اول زمانی بود که صدا رو تجزیه شده میفهمیدم و معتقد بودم خیلی یک بردار با جهت مشخص برای مفهوم بهتر بودن در صدا نیست و دوره دوم که فهمیدم با تمام پراکندگی ها های فای هم جهت داره و برداری هست یونیک که های اند رو به شکل بهترش تعریف میکنه. تو دوره دوم مفهوم ماکرو و میکرو متولد شد و معتقد شدم میکرو لینیریتی مهم تر از ماکرو هست.

Post a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*