مونیخ 2014 در ادامه

مونیخ 2014 در ادامه

جمعه 30 می 2014
/ / /
Comments Closed

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

معتقدم تجربه مونیخ 2014 برای دوستان ما و کلا جمع آئودیو تو ایران میتونه یک غنیمت خیلی خوب باشه اگر واقعا بخواهیم آینده رو بهتر ببینیم.

بنظر من مونیخ 2014 اتفاقی که تو اتاق هورن Living Voice افتاد اتفاق جالبی بود.

اول اینکه همه ناظران چه دوستان ما و چه کسانی که تو انجمن ها نظراتشونو نوشتند بر یک چیز کاملا متفق القول بودند و اون صدای کاملا بی نظیر و متفاوت Living Voice بود.

تو این هزار جزیره های فای که هر فروشنده ای و هر آئودیو فیلی نظراتش با بقیه فرق میکنه بنظر من یک اتفاق این چنینی میتونه نقطه خوبی باشه.

بنظر من همونجور که مهندس قبلا گفتند داشتن یک رفرنس از صدای خوب خیلی مهمه و تو اتاق Living Voice این اتفاق افتاد.

من دلیل این موضوع رو این میدونم وقتی چیزی واقعا کامل هست (Perfect) از دید همه زیباست اما چیزی که تا حدی Perfect نیست از دید عده ای خوب و از دید عده ای متوسط و از دید عده ای ممکنه زیبا نباشه. دعواهای بین لامپ و ترانزیستور و هورن و درایوری و … از همینجا شروع میشه که تو چیزایی که ما تاحالا شنیدیم چون هر کدوم به نوعی غیر کامل بودند عده ای طرف اینور رو گرفتند عده ای طرف اونور رو.

مثلا یکی صدای ماکرو و Impressive رو بیشتر دوست داره یکی میکرو و Emotional اما اگر یک سیستمی هم تو ماکرو هم تو میکرو حرف آخر رو بزنه طبیعتا ما به یک همگرایی آرا میرسیم.

تو ایران لامپی های خوب چون به بلندگوهای بد درایو میخوردند صداشون ناجور میشد و بیشتر سالید هایی که داشتیم چون میکرو خوبی نداشتند صداشون خشک و دوست نداشتنی شنیده میشد و …

حقیقت اینه خود من چون تجربه شنیدن هورن خوب نداشتم (اصلا تا الان هورن نشنیدم) فقط تئوریکالی گفته بودم لامپ خوب مثل Audio Note اگر با هورن ست بشه هم میتونه اون زیبایی حسی میدرنج رو بده و هم اون Presense و انرژی عمیق بیس رو اما ته ذهنم این تصور رو نداشتم که اونقدر در ماکرو این وضعیت Perfect از آب دربیاد که دوستان ما در مونیخ هوش از سرشون بپره.

یه جورایی فکر میکردم سیستم های Emotional نهایتا مثلا 80 درصد بتونند تو ماکرو اون انرژی رو منتقل کنند و متقابلا سیستم هایی که در ماکرو خوب هستند نهایتا 70% میکرو رو خوب پوشش بدهند و عملا ما بین صداها همیشه از هر سمت این نقص رو حس کنیم.

یه جورایی بقول مهندس دیگه ناامید شدیم که یک صدای Perfect رو بشنویم که واقعا ارزشش اگر 100 هست بقیه زیر 10 باشند.

خود من و دیگر دوستان هم تا حدی همین حسو داشتیم که صدای کامل احتمالا وجود خارجی نداره …

اما مثل اینکه این صدا وجود داره و البته رومی اشاره کرده که Living Voice بلندگو رو تو اتاق خیلی خوب چیده و برق سیستم هم که باتری بوده و سیستم هم 4way .

این نقطه مشترک خیلی ارزش داره که همه ما اولا یک رفرنس داشته باشیم ثانیا اگر قراره وقت و انرژیمون بیش از این هدر نره سعی کنیم در مسیری مبتنی بر همین ساختار حرکت کنیم.

خود من بارها توصیه کردم ویتوس بیاد ASR بیاد مارتن بیاد و نوشتم تو ماکرو بهترین صدا رو با فرض داشتن 70% میکرو از اینها خواهیم شنید و نمیشه هم میکرو 100% باشه و هم ماکرو 100% و نهایتا خود من سیستم های میکرو رو درست تر میدونم با شرط حضور هورن و داشتن حداقل 70% ماکرو اما الان میگم وقتی با Audio Note و هورن خوب مثل Living Voice میشه تو ماکرو هم به 100 رسید پس بهتره کلا نگاهمون رو به اون سمت ببریم و مسیرمون رو چنین ساختاری قرار بدیم با هر بودجه ای که داریم.

با بلندگوهای تو ایران هنوزم معتقدم ویتوس (البته نه این 700 واتی جدیدش؟!!!) و ASR بهترین گزینه اند چون با Audio Note شما نمیتونید از ویلسون الکس یا بلندگوهای دیگه صدا دربیارید و درسته صدای خارما ویتوس حتی ضربان قلب منو تغییر میداد اوکی چنین تجربه ای واقعا بینظیر بوده اما دوستان ما از Audio Note با Living Voice چیزی شنیدند که هم ضربان قلبشون تغییر کرد و هم صدا از ویتوس خارما Emotional تر بود و در دراز مدت شنیدنی تر.

البته در دنیای واقعی ما مشکل اصلی مون برای حرکت در این مسیر یعنی مسیر میکرو به ماکرو مشکل بلندگو هست.

آمپ و پری لامپی یا ترانزیستوری کم توان و سورس دیجیتال خوب با قیمت مناسب خیلی دور از دسترس نیست اما پیدا کردن بلندگوی هورن خوب با حساسیت بالای 97 دی بی و رنج فرکانسی گسترده کار راحتی نیست.

بنظر من کلید اصلی تغییر مسیر بلندگو هست فعلا که من تو قیمت های معقول هورنی رو نمیشناسم و همونطور که میدونید اگر حرف از هورن و لامپ زدیم باید فراموش نکنیم 90% آمپ های لامپی دنیا صداشون کلا مزخرفه و احتمالا 90% هورن های دنیا هم وضعیت ناجوری دارند و رفتن به این مسیر معنی اش این نیست هر هورن یا لامپی صدای خوبی داره.

حرف آخر

زیاد هیجان زده نشید ، من همچنان با هنز فری گوشیم حال میکنم شما هم با همون سیستمتون حال کنید اینارو نوشتم بعد از ظهر جمعه سرتون گرم بشه Wink

Comments are closed.