سوال جلسه: کابل و اثرش بر صدا

سوال جلسه: کابل و اثرش بر صدا

دوشنبه 9 ژوئن 2014
/ / /

میگن کابل ها که نباید فرقی در صدا ایجاد کنند چون یک سیم بیشتر نیستند ، چرا پس کابل ها قیمت هاشون متفاوته ؟ آیا واقعا فرقی دارند و اگر این فرق هست دلیلش چیه؟

این لینک ها به همه سوالات پاسخ میده :

https://passlabs.com/articles/speaker-cables-science-or-snake-oil

لینک بالا میژرمنت ها رو در شرایط واقعی که یک کابل هم ولتاژ و هم جریان رو منتقل میکنه گذاشته و مشخص کرده این تفاوت وجود داره. گوش یک شنونده خیلی عادی راحت .3 دی بی اختلاف رو در میدرنج بخوبی تشخیص میده. پس اختلاف وجود داره هم با گوشمون هم در میژرمنت ها.

http://www.tnt-audio.com/clinica/spkcbl_e.html

در لینک بالا تورلستن (Thorsten Loesch طراح معروف AMR) خیلی خیلی خوب در مورد اولویت های تاثیر RLC کابل بر پاسخ نهایی نوشته و اعتقادش اینه کابل های تک رشته solid بهتر از چند رشته هست.

تورستن و ایده اش در مورد تک رشته رو اولین بار آرمن به من معرفی کرد.

http://www.stereophile.com/content/minnesota-audio-society-conducts-cable-comparison-tests-0

لینک بالا تست گوش رو گذاشته که جالبه.

نکته ای که نباید فراموش بشه اینه که حتی 0.5 دی بی تاثیر تو پاسخ نهایی بلندگو ممکنه تا 1 دی بی در پاسخ آکوستیک تغییرات ایجاد کنه خصوصا تو فرکانسهای پایین ، بنابراین کابل اثرش کاملا شنیده و حس میشه.

قبلا در مورد جمع شدن خطاها نوشته بودم که تو سیستمهای الکترونیکی که با پارامترهای RLC مدل میشن این نوسانات خروجی میتونه با تغییر اندکی در یک ورودی دامنه زیادی داشته باشه.

13 Comments

  1. سیاووش سه شنبه 10 ژوئن 2014 12:30

    اگر به کابل به عنوان انتقال دهنده سیگنال نگاه کنیم علاوه بر مورد RLC-باید به فاکتور بسیار مهمه ضریب سرعت انتقال(VELOCITY FACTOR) که برا اساس درصدی از سرعت نور اندازه گیری میشه توجه ویژه بکنیم این فاکتور تعین کننده
    انعکاس سیگنال در کابل بخصوص در باند بالا تر فرکانس صدا هستش باید توجه داشت این فاکتور دقیقا در کابل های زوج یا کوکسیال وابسته به متریال عایق دور سیم ها است و ارتباطی به جنس هادی نداره.برای اندازه گیری این مورد روش های خاصی وجود داره که چون بسیار مشروح و طولانی است از اون چیزی نمیگم..اما در عمل بخصوص در ارتباط بین اجزاء پری امپ و میکروفن و پری امپ و فاینال امپ بسیار تاثیر گذاره به اندازه ایی که گاهی فکر میکنم حتی از مقاومت اهمی کابل و حتی گره های الکتریکی که جک های RCA و xlr در ارتباطات بین اجزاء ایجاد میکنن مهمتره.مباحث پیچیده ای در باره اثر آینه ایی شدن در کابل های نامرغوب وجود داره..نکته مهم اینه که باید متوجه باشیم که درسته که میگیم پهنای باند شنیداری 20 تا 20کیلو هرتزه اما باید دانست ما با سیگنال های آنالوگ با اشکال و فرم های متفاوتی مثلا trapezoid در ساز اوبوا یا اوبه و گیتار الکتریک ویا انواع فرم های exponential در ویولن ها و sinewave در سازی مثل فلوت و پن فلوت ها سرو کار داریم در باره صدای انسان که پیجیدگی بسیار زیاد تره برای ایجاد
    این شکل موج ها پاسخ در محدوده فرکانس کابل//آمپ//پری آمپ//dsp و هر ابزار دیگه ایی باید بسیار بالاتر از 20 کیلوهرتز باشه. تا باز سازی واقعی صورت بگیره.براورد من در باره کابل اینه که ضریب سرعت در کابل های های فای حداقل باید0.77 باشه. متریال های زیر این درصد از ضریب سرعت رو ایجاد میکنن.پلی اتیلن=0.66 پلی فوم=0.8 تفلن=0.70 پی وی سی=0.79 و…

  2. سیاووش سه شنبه 10 ژوئن 2014 12:53

    در باره فرم مغذی و متریال هادی ==بر اساس یه محاسبه ساده کابل صوتی باید بتونه پهنای باند تا 500 کیلو هرتز رو بدون
    افتی بیشتر از -3db حمایت کنه. در این فرکانس ضریب نفوذ پذیری جریان 0.0933 میلی متره یعنی در سطح بیرونی سیم ها فقط اینقدر از عمق مس سیگنال رو بیشترین درصد عبور میده. یعنی بهترین کابل های صوتی کابلهایی هستند لیتز یا رشته ای شده (افشان) که قطر هر رشته آن از سیم 0.30 بیشتر نباشه در غیر این صورت باز سازی شکل موج در اجزا با مشکل مواجه میشه بخصوص در سازهایی چون ویولن و اوبه (ابوا) که فرم های پیچیده تری دارند…به نظر بنده برند هیچ نقشی در تایین تونایی های یک کابل نداره شخصا اعتقاد دارم تا چیزی تست نشه با روش استاندارد نباید نظر قطعی در باره اون داد..روش هایی برای تست استاندار و جود داره مثلا برای تست نویز در یک آمپ dts میگه آمپ رو در بالاترین ولوم بزارید هیچ سیگنالی به آمپ تزریق نشه ورودی آمپ “های” امپدانس یا اتصال باز باشه و dbm تستر رو به خروجی آمپ اتصال بدید با لود 600 اهم همزمان اسکپ برای دیدن شکل موج و ریکورد کردن dbm رو بخونید////خوب امیر جان اینجا سیگنالی و جود نداره برای شنیدن تا از نظر شنوایی نظر داده بشه اما اندازه گیری نویز باروشی دقیق داره صورت میگیره.. درباره کابل و همه اجزاء هم روشهایی هست که البته در نهایت با شنیدن قضاوت نهایی شکل میگیره.در باره تست نویز کابل و دیگر اجزاء روش شنیداری اصلا فایده ایی نداره..ببخشید زیاد نوشتم نظر خودم رو نوشتم
    اصراری بر درستی حتمی آنها هم ندارم.اما اگر چیز غلتی باشه با استدلال میپذیرم.

  3. سیاووش سه شنبه 10 ژوئن 2014 13:01

    توضیح ساده این که اکثر اهمتر های یا قیمت متوسط (dbm ,dbu) تستر دارند و دوستان با خریدن یه اهمتر عقربه ای با حدود قیمت 200 هزار میتونن به راحتی تست نویز رو انجام بدن..یا برای تست ضریب سرعت کابل میشه با داشتن یه اسکپ در حد 800 هزار تمن و یه فانکشن زنراتور در حد 400 هزار کل تست ها رو انجام داد خوب در برابر قیمت یه کابل که چند میلیونه این ابزار ها ارزش داشتن دارند بخصوص برای بچه های های فای -روش های ساده ای هم برای کار با آنها در باره موضوع صدا و جود داره.

  4. امیر حسین پنجشنبه 12 ژوئن 2014 19:00

    من ندیدم جایی گفته بشه سرعت خیلی مهه چون فرکانس کار اصلا به این حرف ها نمیخوره ، تو فرکانسهای بالا که دی الکتریک دور سیم تو سرعت انتشار موج تاثیر میزاره بحث هایی میشه اما تو این فرکانسها نه.
    انعکاس سیگنال اگر منظورتون برگشت موج باشه در فرکانسهای خیلی خیلی بالاترهکه در اونها اصلا باید موضوع تطبیق رعایت بشه.
    در مورد تفاوت سیگنال سازها پهنای باند خیلی ربطی به موضوع پیدا نمیکنه بلکه خطی بودن کابل (اینترمدولیشن) مهم هست.

  5. امیر حسین پنجشنبه 12 ژوئن 2014 19:01

    حوصله خوندنشو نداشتم وگرنه جواب میدادم

  6. سیاووش پنجشنبه 12 ژوئن 2014 21:44

    چون ندیدید انکار نباید کرد…چرا کابل میکروفن ها رو 2کور -های اسپید میسازند؟(نوشته رو کابل های میکروفن رو بخون کد سرعت و حداکثر فرکانس ذکر شده) _چون حوصله خوندن نداری منم منابع رو عنوان نمی کنم!!!…البته فکر میکنم بلاگ شما اصلا جای این بحث ها نیست و متاسفانه من نباید در این موارد نظری بدم.باید از منظر اودیو فیلی به قضایا نگاه کرد متاسفانه بنده اودیو فیل نیستم.

  7. از طرف بچه های پاساژ حرفه ایی یکشنبه 6 جولای 2014 08:09

    ماهم میتونوینم تاز طرف بچه های پاساز حرفه ایی بیاید جلسه و جلسه کنیم
    ما بیشر توی کار امپ بلندگوی حرفه ای هستیم

  8. مهرشاد یکشنبه 6 جولای 2014 18:33

    خب مسلما از دید تئوری هر تفاوتی تاثیری ایجاد میکنه ولی تفاوت یه کابل 100 هزار تومنی و 100 میلیون تومنی به هیچ وجه 3 دیبی و حتی نیم دیبی نخواهد بود.
    خود سیم بلندگو از چند ده متر سیم نازک که روی هم پیچیده تشکیل شده و مسلما این اثراتی که شما میفرمایید اونجا باید دهها برابر باشه.
    شاید تاثیر سیم بلندگو( مقایسه بین خوب و عالی) در کیفیت صدا،مثل تاثیر جنس رینگ توی کیفیت هندلینگ ماشین باشه!

  9. امیر حسین چهار شنبه 9 جولای 2014 15:10

    میپرسم براتون

  10. افشین شنبه 23 آگوست 2014 08:29

    چرا نظر منو که نوشته بودم منتشر نکردید !!!
    ممنون.

  11. علی جمعه 12 دسامبر 2014 01:07

    اگر سورس را به قلب انسان تشیسه کنیم کابل هم مثل رگ انسان عمل میکنه اگر رگ ها سالم نباشند سلاکت قلب بی ارزش خواهد بود.به همین سادگی دوستان لطفا ساده بنویسیدتا همه استفاده کنند

  12. Mahmood سه شنبه 27 سپتامبر 2016 19:02

    سلام بهترین مارک کابل میکروفون وهم چنین باند چی کابل هست هم هز نظر کیفیت هم کمیت

  13. امیر حسین یکشنبه 2 اکتبر 2016 09:05

    برای سیستم خانگی Purist Audio خوبه ، برای سیستم های استودیویی شناختی ندارم

Post a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*