گرام دست ساز در ایران

گرام دست ساز در ایران

شنبه 4 ژوئن 2016
/ / /

آقای پزشک نیا نیاز به معرفی من ندارند و حدس میزنم اولین شخصی باشند که در ایران این هابی های فای رو شروع کردند. عبارت اولین خب شاید کمی با قطعیت بیان نشه بهتره چون ممکنه کسانی بوده باشند که من نشناسم اما بین همه دوستانی که من دیدم یا اینترنتی باهاشون تماس داشتم در ایران بدون شک آقای پزشک نیا اولین بودند.

سالها قبل حدود 9 سال پیش چهارم اسفندماه 1385 هم جزو اولین صداهایی که شنیدم منزل ایشون بود در الهیه. اون موقع الگزاندریا داشتند با Krell Evo 4 تیکه و سورس dCS Delius که یادمه اون روز اولین بار بود صدای ویلسون الگزاندریا رو میشنیدم.

جمعه منزل ایشون بودیم و گرام دست ساز ایشون رو دیدیم که خیلی جالب بود و ایشون چون مهندس مکانیک هستند در کارخانه خودشون با ابزاری که داشتند این گرام رو ساختند. صدای گرام هم خوب بود و من برام جالب بود با اینهمه ریزه کاری هایی که ساخت گرام داره صداش اینطور بدل بشینه. مشخصات گرام رو آقای پزشک نیا توضیح دادند که با مغناطیس وزن Platter رو سبک کردند و جنس Platter خاص هست از سه نوع ماده مختلف. جنس بدنه هم از چوب و برنز هست با سوزن Statement Clear Audio و تون آرم Ortofon .

تمام Audio Note هایی که تو ایران اومد توسط ایشون به ایران آورده شد از جمله Kondo Ongaku و Kondo 300b و AN UK Ankoru و …

 

صدا رو با گرام شنیدیم و منم که دیده بودم Audio Research اونجاست به این فکر میکردم چرا صدای Audio Research اینقدر Neutral شده و خبری از اون کاراکتر لامپ نیست و چرا اینقدر صدا شفافه اخه Audio Research که اینقدر های فرکانسش شفاف نیست.

بعد پرسیدم که متوجه شدم اصلا Audio Research خاموشه و آمپ Class D شرکت Devialet بود که صدارو پخش میکرد. صدای این امپ با بلندگوی Sonus Faber Aida و کابل بلندگوی Purist Neptune پخش میشد.

صدا خیلی شفاف و Clear و ملایم پخش میشد با نویز و دیستورت در حد صفر. یعنی دقیقا حس میکردید هیچ نویز و آلودگی دیگری تو صدا نیست و صدا صاف و Smooth پخش میشد. صدا واقعا خوب بود و من بعد که اومدم ریویو هارو نگاه کردم دیدم خیلی این آمپ سروصدا کرده تو مجلات. شما اگر یه ترنسپورت یا سورس دیجیتال مک بوک یا PC و یا یه گرام داشته باشید بعدش کل قسمت DAC و Phono و Digital Processor و Pre Amp و Power Amp داخل این Devialet هست با امکان پردازش صدا برای هر نوع بلندگوی خاص. آقای پزشک نیا برای بلندگوی خودشون از شرکت Devialet اون فایل رو گرفتند و از طریق فلش به این Amp منتقل کردند.

کمی سی دی مارک نافلر شنیدم و بیشتر اوقات هم یه صفحه از موسیقی کلاسیک با رکورد لامپی خوب.

بنظر من اگر کسی صدای همه ترانزیستوری های گرانقیمت (بالای هر تیکه 30 میلیون) رو تو ایران شنیده باشه با سورس دیجیتال و مجموعا از صدای اونها خوشش اومده باشه باید بگم با این سیستم برای رسیدن به همون شفافیت و Smoothness بجای 100 هزار دلار فقط با 16000 دلار (حتی با 9000 دلار هم مدل 200 واتی موجود هست) به نتیجه خوبی میرسه. بنظرمن این Devialet تو اون سبک صدا یه انقلاب قیمتی کرده و معتقدم در اینده تعداد زیادی از شرکت ها ممکنه كل سيستم ديجيتال و ساليد استيت از dac تا power رو با اين روش devialet يكپارچه کنند. احتمالا اینا room Correction رو هم با پردازش دیجیتال اضافه کنند.

اما از نظر من آنالوگ و ریل و لامپی های خوب مثل Audio Note جایگاه خودشون رو دارند و با این صدا جایگزین نمیشوند چون اون چیزی که در صدای میدرنج یک ترایود لامپی خوب هست فقط مخصوص خودشه.

مساله ترایود 20 وات و سورس انالوگ اینه کمتر در دسترس هستند و با بلندگوهای امروزی زیر 95 دی بی جمع نمیشن و نیاز به علاقه خود Audiophile داره که بخواد تو این مسیر حرکت کنه.

3 Comments