آیا باید برای سیستم خوب پول زیادی داد؟
موضوع قیمت یک مساله مهم هست که شرکت های تولید کننده سیستم های صوتی هر کدوم سیاستی رو برای تعیین اون در نظر می گیرند و این سیاست های تعیین قیمت با شرایط 30 سال پیش خیلی فرق داره، امروز کمپانی ها خیلی روی برند سازی و جا انداختن اسم برندشون تلاش میکنند و سعی میکنند قیمت رو طوری تعیین کنند که بیشترین سود به شرکت برگرده.
برخی کمپانی های کوچک تر و کم اسم و رسم تر ممکنه مجبور باشند قیمت رو بر مبنای هزینه تموم شده تعیین کنند تا بتونند با ارائه قیمت مناسب با کمپانی های دیگه رقابت کنند اما کمپانی هایی که اسمی در کردند طبیعتا به این شکل تعیین قیمت نمیکنند.
مثلا کمپانی Pass Labs و یا Krell و یا همین Musical Fidelity زمانی با 5000 هزار دلار یک آمپلی فایر خوب تحویل مشتری میدادند اما الان همون رنج کامپوننت ها رو بالای 50 هزار دلار قیمت گذاری میکنند و از نگاه من قیمت های بالا تابع شرایط بازار بوجود اومده و نه بر مبنای هزینه تموم شده و تو دنیای ما شاید بخاطر پیچیدگی هایی که تو ارتباطات بوجود اومده (ارتباطات نزدیک تر شده اما شفاف تر نشده) بیشتر تصمیم گیری ها تو خرید یک برند بر مبنای اعتبار اون کمپانی انجام میشه و گاهی هم این طرز فکر که که گران تر یعنی بهتر.
من معتقدم هیچ جریانی بدون تقابل دو طرف شکل نمیگیره، مثلا معتقدم دیکتاتوری امکان وجود پیدا نمیکنه مگر اینکه مردم اون کشور قابلیت هزینه دادن برای دموکراسی رو نداشته باشند و کلا من ارتباط رو یک چیز دو سویه میبینم، هر اتفاقی تو ارتباطات دو ساختار (مثل مردم و دولت یا همین فروشنده و مشتری) همیشه تابع هر دو طرف جریان هست و نه یک طرف.
قیمت های بالای 50 هزار دلار رو فقط بازار های فای برای کاربر تعیین نکرده بلکه خود کاربران هم تو شکل گیری چنین سیاست هایی نقش داشتند. چیزی که وجود داره اینکه این قیمت ها اصلا بر مبنای قیمت تموم شده کامپوننت ها نیست، مثلا آمپلی فایری که فلان کمپانی ساخته حتی با همه هزینه های تحقیقاتی اش محال ممکنه بالای 10 هزار دلار (این عدد رو خیلی خیلی خوشبینانه گفتم) دربیاد اما همون آمپلی فایر با قیمتی بالای 90 هزار دلار تو بازار فروش میره.
کمپانی ها فهمیدند با کمک مجلات اگر برندشون اسم و رسمی پیدا بکنه میتونند چنین قیمت هایی رو تعیین کنند و چیزی که به نفع اونهاست اینه که با تعیین قیمت های بالاتر فروش تو اون کلاس قیمتی برای شرکت هایی که اعتبار کمتری دارند سخت تر میشه و برندهای محدودتری میتونند باهاشون رقابت کنند. این پول زیاد برگشتی کمکشون میکنه دوباره با تبلیغات تو مجلاتی مثل استریوفایل بازار بیشتری رو برای خودشون بدست بیاورند.
چیزی که مورد نظر من هست مساله کیفیت و رابطه اش با قیمت هاست. بیشتر کمپانی های دنیا که برند معتبر و شناخته شده ای دارند قیمت های بالایی رو برای کامپوننت هاشون تعیین میکنند که این قیمت ها رابطه خطی ای با کیفیت محصولاتشون نداره و بیشتر پول اسم شون رو میگیرند و این کمپانی ها بیشتر از اینکه فکر تحقیقات و بهتر کردن محصولاتشون باشند بفکر تبلیغات و بدست آوردن مشتری بیشتر هستند. جالبه بدونید کیفیت ساخته های این برندها هم جدا از مساله قیمتشون تعریف چندانی نداره و من میتونم کلی برند مثال بزنم که از این دست هستند.
اما فراموش نکنید فقط این موضوع به کمپانی هایی که قیمت های بالایی تعیین میکنند محدود نمیشه و ما کمپانی های زیادی داریم که حتی تو قیمت های زیر 10 هزار دلار هم تولیداتشون اصلا در حد قیمت هاشون نیست.
از نگاه من بیشتر کمپانی ها چه در قیمت های بالا و چه در قیمت های متوسط و پایین چیزی که به قیمتش بیارزه تولید نمیکنند.
همین حالا ASR Emitter و یا Vitus رو ببرید با آمپ های 90 هزار دلاری تو ایران مقایسه کنید، یا Audio Note Ongaku UK رو با آمپ های لامپی Audio Research مقایسه کنید، همه اینها قیمت های بالایی دارند اما واقعا صداشون خیلی با هم فرق میکنه.
یا تو قیمت های پایین کافیه Decware لامپی 800 دلاری رو با مثلا VTL یا آئودیو ریسرچ مقایسه کنید و ببینید خیلی راحت همین امپ 800 دلاری خیلی بهتر از 4000 دلاری شرکت های دیگه صدا میده.
یک علاقه مند به صدا که هزینه یک کامپوننت براش مهم هست دو راه داره یا اینکه تو قیمت های متوسط و معقول یک برندی رو انتخاب کنه که Performance/Price بالایی داره و یا اینکه خودش بره به طرف ساخت دستگاه یعنی DIY .
از نگاه من تو دنیا تو قیمت های پایین چیز خوب پیدا میشه اما بخاطر شناخته نبودن این برندها اونها وارد ایران نمیشوند.
تو ایران برندهایی میاد که شناخته شده تر و سودآورتر برای وارد کننده هستند مثل همین چیزهایی که تو بازار میبینید و به هر حال فروشندگان هم وقتی میبینند مشتریان دنبال ستاره های مجلات هستند طبیعتا به همین سمت کشیده میشوند.
قبل از اینکه ASR بیاد ما آمپهای زیادی رو تو رنج قیمت های خیلی بالاتر از ASR شنیدیم اما نتیجه ورود ASR بنظر من فوق العاده بود تا اونجایی که نماینده ASR تو ایران وقتی صدای ASR رو شنید به کمپانی این شرکت نامه نوشت که :
یا همین شخصی که الگزاندریا رو به امیتر 2 زده آمپ های خیلی گرون قیمت تری رو قبلش (هم ترانزیستوری و هم لامپی مثل بالاترین مدلهای آئودیونت ژاپن و …) تست کرده و الان داره به امیتر 2 گوش میکنه.
تو قیمت های پایین هم ما برند های خوبی داریم که معتقدم شنیدن اونها هم میتونه خیلی باعث تعجب ما بشه و من سعی کردم از اونها اسم ببرم و معتقدم برای آمپلی فایر تو قیمت های پایین تر میشه از لامپ صدای خیلی بهتری از ترانزیستور شنید البته اگر بلندگو ها هم درست انتخاب شوند.
ما تو ایران باید این شرایط رو فراهم کنیم و این وظیفه کسانی است که هنوز تو میکده های فای (بقول مهندس دهکده های فای) هستند و هم فروشندگان و هم خریداران باید بپذیرند فضای های فای ایران نیاز به تغییرات زیادی داره تا به اون حالت مطلوبش برسه.
اگر فروشندگان درست انتخاب کنند و خریداران از اونها تو این مسیر حمایت کنند طبیعتا میشه با قیمت های خیلی خیلی معقول صداهای خوبی شنید که قبلا نمیشنیدیم.
برندهای زیر از نظر قیمت میتونند مورد بررسی قرار بگیرند و از بین اونها چیزهایی انتخاب بشه، من سعی ام رو میکنم در آینده خارج از دهکده بیشتر روی این برندهای ارزان مطالعه کنم
http://www.decware.com/newsite/ZOB.html
http://www.decware.com/
Bow Technologies (Denmark)
Emerald Physics CS2 speaker
Omega Super 8 Alnico Monitor speaker
Wyred4Sound
http://www.kiom.it/
Audio Refinement
http://www.trafomaticaudio.com/
Mimetism Audio
bel canto
Holfi Audio
http://schiit.com/
nuforce
belles
pure sound
red wine
modwright
Eastern Electric
McCormak
Parasound
first watt
symphonic line
Plinius
simaudio moon i-3
first sound
analysis plus
april music
Aura Note
Grado headphone
triangle speaker
jolida
camelot technology
Audio Note Zero
usher
emerald physics speaker
epos speaker with creek
Zu Cable speaker
VLM Speaker
Living Voice speaker
concident speaker
AudioPAX 88
rega cd player
msb dac
audio aero prima 2500$ CD Player