سیستم صوتی آلن

سیستم صوتی آلن

شنبه 2 ژانویه 2010
/ / /
Comments Closed

من منتظرم تا دوست خوبمون آقای آلن عکس ای از سیستم شون برام بفرستند.

من زیاد شنیدم که گفته شد اکبری به سیستم های گران علاقه داره و چرا در مورد سیستم های ارزان نمینویسه و باید از سیستم های ارزان هم تعریف کنه و سایت رنج بیشتری از مخاطبان رو در نظر بگیره. همه که پول آنچنانی ندارند تا برند Vitus و ASR بخرند و عده ای هم زیر 5 میلیون میتونند سیستم جمع کنند و اکبری باید به این بخش هم توجه داشته باشه.

منم همیشه میگفتم وقتی میبینم خیلی از سیستم های حتی 10 میلیونی صداش فرقی با ضبط های توی جمهوری نداره پیش خودم میگفتم چرا کاربر رو وسوسه کنم بره پولش رو هدر بده، همون ضبط سونی کارش رو راه میندازه و زمانی باید از صدا تعریف کرد که اون سیستم واقعا صداش فرق داشته باشه و من واقعا قبل از سیستم دوست خوبمون آلن از یک سیستم زیر 7 میلیون صدایی که بخوام در موردش بنویسم نشنیدم.

این سایت با مجلات فرق داره، اونها از NAD همونقدر تعریف میکنند که از یک آمپلی فایر خوب اما من تجارتی راه ننداختم که بخوام از NAD هم تعریف کنم.

من کاری رو انجام میدم که دوست دارم و بر مبنای نگاه خودم حرکت میکنم ، البته دلیل نداشتن صدای خوب در قیمت های پایین میتونه عواملی چند داشته باشه که مهمترین اونها فروشندگان بازار های فای هست.

وقتی برند درست حسابی وارد نمیشه و زمانی که کاربران بدنبال برندهایی هستند که مجلات بهشون ستاره میدن وضعیت همینی که هست. من قبلا برای ست ارزان Audio Note Zero رو پیشنهاد داده بودم و قرار بود ست های دیگری رو معرفی کنم که هیچوقت این فرصت رو نداشتم هرچند یه چیزهایی رو اینجا معرفی کردم :

http://forum.hifi.ir/viewtopic.php?f=26&t=260&p=1453&hilit=creek#p1453

من بعد از اینکه خیالم از آمدن برخی برندها راحت شد میرم سراغ برندهای خوب ارزان.

برگردیم به سیستم آلن

آلن یکی از دوستان آرمن هست که من بتازگی با ایشون آشنا شدم ، یک جوان علاقه مند که تونستند زیر 7 میلیون یک صدای خوب بشنوند.

باید بهشون تبریک بگم چون فاصله صدای سیستمشون از سیستم های معمول زیر 10 هزار دلار خیلی بیشتره.

جالبه بدونید هیچ کدوم از کامپوننت هایی که ایشان دارند در بازار ایران نمایندگی نداره و بشکل های دیگری وارد ایران شده و این مساله نشون میده فروشندگان صنف های فای تنها کاری که بلدند اینه که برندهای خوب رو وارد نکنند؟!!!!

سیستم آلن بشرح زیر بود :

Sony X7 ESD CD Player

Audio Research LS9 Solidstate Preamplifier

Threshold SA/20M 120 w/c Solidstate Class A Power Amplifier

BBC Rogers Studio 7 Loudspeaker

Van Den Hul 110 Pro XLR Interconnect

HiDiamond Reference Speaker Cable

من از آلن عزیز بخاطر پذیرایی گرمش تشکر میکنم و خوشحالم که صدای سیستمش رو شنیدم.

سیستم آلن صدای معقول و خوبی داشت تا حدی که دوست داشتید باهاش موسیقی گوش کنید و من نقطه قوت اون سیستم رو در وهله اول بلندگوی بی بی سی میدونم و بعد Matching خوب اون بلندگو با آمپلی فایر Class A ترشهولد و در انتها هم سورس سونی. آمپلی فایر Class A هم کنترل خوبی رو بلندگو داشت و هم صدای خوبی از بلندگو در می اورد و در مجموع صدا راحت و شنیدنی بود.

بلندگوی بی بی سی صدای خاصی داشت که خیلی به شنونده احساس Ease ، نزدیکی Immediately و Coherency رو القا میکرد، بقول آرمن صدا منقطع نبود و حالتی یکنواخت داشت.

صدای دایانا تو این بلندگو بیشتر حسی بود تا تداعی کننده وضوح بالا و بلندگو داینامیک خوبی داشت بشکلی که شنونده احساس Compress و یا گرفتگی در جریان صدا رو نداشت.

صدا جریانی راحت داشت و توجه شنونده رو به خودش جلب نمیکرد هرچند هر سیستمی تو این رنج قیمت محدودیت هایی هم داره اما چیزی که قبلا هم گفتم و مهم هست اینه که اون سیستم اجازه بده ما به موسیقی گوش کنیم و سیستم آلن این کار رو میکرد.

یکی از چیزهای جالب این بلندگو این بود من تو دو سه تا آهنگی که شنیدم احساس نکردم صدا در بخشی از ناحیه فرکانسی کمی جلوتر Forward تر و یا عقب تر هست و اون Coherency در بازه فرکانسی حس میشد و این حس رو داشتم که صدا از یک نقطه داره پخش میشه و کاملا یکنواخت و راحت هست.

قبلا کمی بلندگو جابجا شده بود و در همین جلسه هم لرزه گیر هایی رو زیر Pre گذاشت که خیلی صدا رو بهتر کرد، هم دینامیک و حالت Airy بودن بیشتر شد و هم ووکال از حالت تو دماغی در آومد و البته لرزه گیر پاسخش روی Power معکوس بود که حدس زدیم باید پاور ها از روی Rack بیان پایین و بعد لرزه گیر رو تست کنیم.

میشد با جابجایی بیشتر بلندگو ناحیه پایین بلندگو رو هم تیون کرد و شایدم چند تا دیفیوزر روی سقف وضعیت رو خیلی بهتر میکرد.

دوستان بدونند یک Design درست در هر قیمتی صدای خوبی خواهد داد (رومی هم به ایم موضوع معتقده) و اگر Design درست نباشه حتی تو قیمت های بالا هم همیشه یه جای کار میلنگه. این بلندگو و آمپلی فایر بنظر من طراحی خوبی داشتند و تو این رنج قیمت صدایی میدادند که واقعا جزو صداهای خوب ای که من شنیدم بود.

من که از آلن میخوام از همین سیستم لذت ببره و یک وقت بلندگوی خودش رو با این بلندگوهای تو بازار عوض نکنه.

من همیشه گفتم که اگر برای سیستم های گران اینهمه سروصدا میکنم نباید این ذهنیت پیش بیاد که همه باید وضعیت مالی آنچنانی داشته باشند تا از صدا لذت ببرند و فقط یه جور علاقه در خود من هست که برای چیزهایی که دوست دارم بیشتر مطلب مینویسم.

من از صدای سیستم آلن لذت بردم و فکر میکنم دوستان بجای اینکه از بخواهند در مورد سیستم های ارزان بنویسم باید از فروشندگان بخواهند که برند خوب وارد کنند.

همیشه تکرار میکنم :

لذت بردن از موسیقی خیلی ربطی به صدا و سیستم صوتی نداره، صدای خوب خیلی ربطی به قیمت های بالا و کامپوننت خوب نداره ، کامپوننت خوب هم ربطی به چیزهایی که فروشندگان تو ایران وارد میکنند نداره.

Comments are closed.