من و Ongaku

من و Ongaku

پنج‌شنبه 15 سپتامبر 2011
/ / /
Comments Closed

من و اونگاکو 27 واتی رو میبینید البته در کنار دوست خوبمون فونو استیج ASR و سورس دی سی اس ای که زمانی خیلی باهاش بازی کردیم و اون عقب هم سورس آنالوگ کلیر آئودیو و سورس دیجیتال آکوفیض. ریل هم اون کنار داره میگه 30 سال صنعت صدا رفت سمت دیجیتال و هیچ نتیجه ای نگرفت و باید دوباره برگرده پیش من.

من سه تا عکس گذاشتم که ایده ای رو در مورد تفاوت ترانزیستور و لامپ بیان کرده باشم.

عکس اولی که خوب عکس اصلی هست و عکس دومی عکس ای است که از نگاه من میتونه نوع تغییر صدا توسط لامپ رو برای شما تداعی کنه، البته من تو ویرایش عکس کمی اغراق کردم تا بهتر بتونم ایده ام رو بیان کرده باشم و عکس سوم هم میتونه ایده تغییر صدا توسط ترانزیستور رو تداعی کنه.

تو عکس دوم شما یک حالت سیال تر و ملایم تر و بافت نرم تری رو با کمی احساس tone color بیشتر میبینید که کمی احساس وضوح رو کم کرده و لبه ها رو هم روند کرده. تو این حالت صدا حالتی رومانتیک تر پیدا میکنه که از reality میره به سمت ویژوال.

تو عکس سوم شما احساس وضوح بیشتر و حالت هارش شدن و تیز شدن لبه ها رو حس میکنید با tone color کمتر و احساس سردتر در صدا. اینجا از رومانتیک  بودن فاصله میگیرید و به سمت reality میروید.

هر دو این تغییرات فاصله گرفتن از ایده ال هست و خیلی از شنوندگان ممکنه اون شارپنس کاذب ترانزیستور رو به حساب وضوح بیشترش بگذارند و اون نرمی لامپ رو به حساب خوش صدایی اون و هر دو اینها میتونه دور از واقعیت باشه.

صدای Neutral چه در ترانزیستور ای که خوب طراحی شده و چه در لامپ ای که خوب طراحی شده صدایی است که کاراکترهای صدای هیچ کدوم رو نداشته باشه و شما نتونید حدس بزنید این صدا لامپی هست یا ترانزیستوری.

من در ترانزیستوری ها و لامپی ها شبیه ترین و Neutral ترین صدا رو آئودیونت اونگاکو ژاپن و ویتوس دیدم. البته رومی میگه دنبال neutral بودن لازم نیست بروید و به هر حال هر کامپوننتی کاراکتری داره و باید صدایی رو دنبالش باشید که بتونید با موسیقی ارتباط بهتری برقرار کنید. من تو سایتم دوست دارم از ایده ال هام حرف بزنم اما میدونم قیمت برندهایی مثل اونگاکو و ویتوس خیلی خیلی بالاست و خرید این برندها برای هرکسی از جمله خود من میسر نیست.

چیزی که برای من جالبه اینه که برندهایی هستند در ترانزیستوری ها که سعی میکنند صدای لامپ رو تداعی کنند و لامپی هایی هم هستند که سعی میکنند صدای ترانزیستور رو تداعی کنند.

این نوع طراحان بنظر من فقط دنبال بیزیتس بهتر هستند و یا شایدم خیلی درک درستی از مقوله صدا ندارند اما یک طراح خوب دنبال تداعی نوعی کاراکتر صدا نیست بلکه دنبال رسیدن به نقطه Neutral هست البته اول با اولویت میکرو و بعد ماکرو.

آینجا رو ببینید :

https://www.hifi.ir/?p=3557

مخلص میزبان خوب مهندس عزیز هستیم.

خوش باشید

 

 

Comments are closed.