Neutrality

Neutrality

پنج‌شنبه 22 سپتامبر 2016
/ / /
Comments Closed

مایک از Audiofederation میگه ما خیلی وقت ها توهم Neutrality تو صدا داریم و صدای Neutral رو با تجربه بیشتر میشه شناخت و ممکنه خیلی ها این اشتباه رو تو صدا داشته باشند.

طراح Audio Note UK هم قبلا ازش مطلبی نوشتم بنام Comparison by contrast که توضیح میداد برای تشخیص درست یه سیستم بهتر باید به این نکته توجه کنیم که اون سیستم بتونه موسیقی هایی که میشنویم رو متفاوت تر پخش کنه.

این موضوع تو چاپ 4 افست هم هست و دستگاهی بهتره که بتونه طیف رنگ رو با تمایز بیشتری چاپ کنه. یعنی یک سیستم خوب صوتی صدا هارو همگرا و شبیه نمیکنه .

این موضوع رو من دیروز با تست دو کابل خیلی جالب فهمیدم. اول کابل A رو زدم به سیستم و یه صدایی ازش شنیدم و بعد کابل B رو صداش رو شنیدم و بعد هر دو کابل رو سری کردم با یه رابط.

اول فکر میکردم کابل A حالت Neutral تری داره و کابل B حالت غیر Neutral تر  و بعد با سری کردن دو کابل دیدم کاراکتر نهایی صدا به کاراکتر کابل A نزدیک شد و از کاراکتر B خبری نبود .

فرض کنید دو تا شیشه دارید برای عینک و یکی کمی رنگ داره و یکی کاملا شفافه و وقتی دوتاشون رو پشت سر هم قرار میدید رنگ اونی که رنگی هست دیده میشه و اون شفافه تاثیری تو آنچه میبینیم ندارد.

کابل A هم دقیقا به همین دلیلی که نوشتم Neutral نبود و یکسری اطلاعات رو فیلتر و حذف میکرد . خیلی تجربه جالبی بود و اونی که اطلاعات صدا رو از بین میبره تو این جور تست مشخص میشه. اگر نمیشه این تست سری کردن رو برای مثلا DAC انجام داد باید از همون روش پیتر کورتروپ Comparison by contrast استفاده کرد.

http://www.audionote.co.uk/articles/art_audio_hell.shtml

Comments are closed.